Har en sån liten flexvent automatiskt avluftare installerad på ett rör i pannrummet. Men de står att man ska öppna den röda plast hatten ett halvvarv för att aktivera den. Men händer inget om jag öppnar den.....kommer inget vatten eller luft... ska de va så?

Då finns det ingen luft att pytsa ut, så stäng igen och somna om.

Ok så de ska inte komma vatten heller då? De är luft i röret men kanske kommer dit till lufraren senare

Har du tillräckligt högt tryck I systemet?

En automatluftare ska normalt stoppa vattnet men släppa ut luft.

Har mellan 0.6 och 1.3 bar. Varierar då det är vedpanna

Har jag uppfattat saken rätt så sitter det en flottör i avluftaren som stänger när det finns vatten i den samt öppnar när det är luft i.
Har man ett nyfyllt system med mycket luft kan man öppna röda hatten så släpper den ut större mängder luft. Är röda hatten stängd kommer den fortfarande släppa ut luft men lite försiktigare.

B Bjober skrev:
Har jag uppfattat saken rätt så sitter det en flottör i avluftaren som stänger när det finns vatten i den samt öppnar när det är luft i.
Har man ett nyfyllt system med mycket luft kan man öppna röda hatten så släpper den ut större mängder luft. Är röda hatten stängd kommer den fortfarande släppa ut luft men lite försiktigare.
Vrids den röda ner så blir det stopp på luftningen, ska normalt vara stängd, dom har en förmåga att börja läcka. Öppnas bara några timmar om misstanke om luft finns och sedan stängs.

Hatten innehåller ringar som expanderar och stänger luftningen om de blir våta. Viktigt att hatten inte sitter för löst för att det ska fungera.
Tvärsnitt av en ventil med en hatt som innehåller expanderande ringar för att stänga luftningen vid fukt, viktig för korrekt funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.