Såg en annons för 21energy och avfärdade det först som enbart skit. Om jag har förstått det rätt så så säljer dom elradiatorer som i princip består av datorer som värmer och minear bitcoin samtidigt. Tanken är att mine'andet ger återbäring och uppvärmningen i slutändan blir snorbillig eller t.o.m. gratis.

Jag tänkte som sagt först att det kan omöjligt kan fungera men så drar jag mig till minnes en tidigare kollega som mineade bitcoins på sin vind och hans stora problem då var kylningen av anläggningen som han sa var svår att få till så det kanske finns något där ändå. Produkten i sig bör ju fungera men resten ......

Vad säger ni?
 
  • Gilla
  • Haha
lutorm och 1 till
  • Laddar…
S
B Bästerortarn skrev:
Såg en annons för 21energy och avfärdade det först som enbart skit. Om jag har förstått det rätt så så säljer dom elradiatorer som i princip består av datorer som värmer och minear bitcoin samtidigt. Tanken är att mine'andet ger återbäring och uppvärmningen i slutändan blir snorbillig eller t.o.m. gratis.

Jag tänkte som sagt först att det kan omöjligt kan fungera men så drar jag mig till minnes en tidigare kollega som mineade bitcoins på sin vind och hans stora problem då var kylningen av anläggningen som han sa var svår att få till så det kanske finns något där ändå. Produkten i sig bör ju fungera men resten ......

Vad säger ni?
Garanterat ingen bra idé skulle jag säga.
Visst. Ska du minea bitcoin och har en rejäl processor som gör det så genererar den värme.
Men det kostar mer el att generera bitcoin än vad bitcoin är värda. Det är en av anledningarna till att kursen på BC gått upp.
Du kan kanske få tillbaka en del av elräkningen så det blir lite billigare men det lär inte vara billigare än att installera en värmepump och köra den istället.
sen är ju frågan hur dom löser det när det är varmare ute och radiatorerna inte behöver gå på för fullt. Då måste den throttla så den inte genererar en massa värme. Löser dom det eller får du bastu inne?

Idén låter förvisso som en kul idé som skulle kunna fungera men dels tror jag att besparingen är minimal till den grad att det kanske inte ens är värt att lägga pengarna på att byta radiatorerna.
Dels så misstänker jag att de firmor som sysslar med det där kanske inte är helt seriösa på alla plan. Så någonstans skulle jag misstänka att det ligger en scam i det.

Förslagsvis att dom debiterar dig för radiatorer som "ska skickas" men som aldrig kommer.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Är elradiatorer det enda av intresse så har du ju inte mycket mer än priset på elementet att förlora, men jag har svårt att se att detta kan ge några större pengar. Som redan nämnts så finns det andra sätt att generera värme på som är billigare på sikt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Såg en annons för 21energy och avfärdade det först som enbart skit. Om jag har förstått det rätt så så säljer dom elradiatorer som i princip består av datorer som värmer och minear bitcoin samtidigt. Tanken är att mine'andet ger återbäring och uppvärmningen i slutändan blir snorbillig eller t.o.m. gratis.

Jag tänkte som sagt först att det kan omöjligt kan fungera men så drar jag mig till minnes en tidigare kollega som mineade bitcoins på sin vind och hans stora problem då var kylningen av anläggningen som han sa var svår att få till så det kanske finns något där ändå. Produkten i sig bör ju fungera men resten ......

Vad säger ni?
Kul idé och i teorin är det ju så att processorkraften som används för att mina mestadels går upp i värme, så varför itne värma bostaden med det.
Eftersom elkostnaden blir högre än vad man får ut av mining, gernerellt sett, så förlorar man ju pengar på detta, om man inte har enorm tur. Men om man använder en stor del till uppvärmning så får man kanske tillbaka lite.

Just bitcoin är ju dock oerhört svåra at få fram numer, så även om man låter en enhet stå i årtatal är sannolikheten att "hitta" ett bitcoin oerhört liten.
Så som en kul grej, och relativt ineffektivt element kanske - men inte för att spara pengar.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Prislappen får man ju se som bortkastade pengar, men med en viss (låg) sannolikhet för pengar tillbaka. Jag hade dock inte förlitat mig på att företaget finns om ett år eller två.

Kanske är bättre att bygga sin egen Bitcoin-miner istället? HW lär ju kosta ungefär samma och då bestämmer ju du över vad som händer med HW, du kanske använder den som server också?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill bara förtydliga att jag INTE sitter med fingret på köpknappen och därför propagerar för någonting. Tvärtom ser jag massor av röda flaggor som t.ex. sånt som redan nämnts som att det redan är svårt att minea och kommer bli svårare och svårare eller att företaget sjappar i närtid. Att produkten inte skulle levereras alls ser jag däremot som en rel. liten risk. Den risken kan man ju dessutom försäkra sig mot genom att köpa produkten på kredit.

Tycker mest att idén är intressant och tänkte kanske att någon här faktiskt har testat. Återvinner värme i stor skala från datorhallar gör man ju redan.
 
Magnus E K
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kul idé och i teorin är det ju så att processorkraften som används för att mina mestadels går upp i värme, så varför itne värma bostaden med det.
Eftersom elkostnaden blir högre än vad man får ut av mining, gernerellt sett, så förlorar man ju pengar på detta, om man inte har enorm tur. Men om man använder en stor del till uppvärmning så får man kanske tillbaka lite.

Just bitcoin är ju dock oerhört svåra at få fram numer, så även om man låter en enhet stå i årtatal är sannolikheten att "hitta" ett bitcoin oerhört liten.
Så som en kul grej, och relativt ineffektivt element kanske - men inte för att spara pengar.
Inte mestadels, utan all elenergi som den förbrukar blir värme. Okej, om den genererar buller eller ljus som slipper ut ur rummet/huset så blir det en liten förlust men det lär handla om 0,000001% eller så.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte mestadels, utan all elenergi som den förbrukar blir värme. Okej, om den genererar buller eller ljus som slipper ut ur rummet/huset så blir det en liten förlust men det lär handla om 0,000001% eller så.
Jo som sagt: Det mesta :)
Lite blir till energi i andra spekturm än IR dock (radio mm)
Men sen är det ju ineffektivt jämfört med ett modernt element eftersom ett element styrs av en digital termostat för att optimera uppvärmningen: Troligen (?) styrs en sådan här device grövre, om ens alls, av termiska förhållanden...
 
Jämför du en elradiator som kör i 500w och en miner som även den går på samma effekt så producerar de ju lika mycket värme och kostar lika mycket i elräkning. Med minern får du tillbaka lite pengar från bitcoin. Frågan är dock:
-Kostnaden för hårdvaran. Det kanske till och med går att installera en värmepump för samma peng?
-reglering av minerns effekt, och hur bra det svarar mot behovet av värme. Eldar man på för mycket så slösar man ju el.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
... Med minern får du tillbaka lite pengar från bitcoin. ...
Får du "kanske" borde det npg stå. Minar du själv är sannolikheten att få fram ett bitcoin numer otorligt liten (men du får ju många miljoner om du har tur - som ett lotteri).
Även om du deltar i ett nätverk och får andelar av bitcoins så blir det troligen väldigt små pengar, just för att antalet framminade bitcoins numer är väldigt små
 
Redigerat:
Kostnaden för att mina bitcoins är kanske 60% el och resten hårdvara. Hårdvaran som används i bitcoin farms kanske använder 10 J/terahash. Jag vet inte vad elementen använder, men det lär inte vara under 20 J/TH så du har ett stort underläge där. Tänk på att återbäringen för att mina ställer in sig så att storskaliga farms är på gränsen till lönsamma. De har förstås mycket bättre economy of scale, så det finns inte en chans att ditt element kommer betala sig relativt ett vanligt element. Sen kan det ju vara en rolig grej ändå så kör på :)
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Får du "kanske" borde det npg stå. MNinar du själv är sannolikheten att få fram ett bitcoin numer otorligt liten (men du får ju många miljoner om du har tur - som ett lotteri).
Även om du deltar i ett nätverk och får andelar av bitcoins så blir det troligen väldigt små pengar, just för att antalet framminade bitcoins numer är väldigt små
Aldrig minat själv men antog att i princip alla småskaliga miners är med i nätverk.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om du väl har tillräckligt billig el och effektiv hårdvara så vill du köra den så hårt som möjligt, vilket betyder kraftigt fläktbuller (eventuellt kombinerat med vattenkylning). Och billig el här korrelerar dessutom väldigt dåligt med värmebehov.
 
S Staffan-N skrev:
Aldrig minat själv men antog att i princip alla småskaliga miners är med i nätverk.
Exakt så är det. Man är del i en pool och får en fraktion av den bitcoin som eventuellt farmas.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Sen kan det ju vara en rolig grej ändå så kör på :)
Jag har som sagt inte för avsikt att köpa en en utan tycker mest att det är kul idé. Men upptäckte precis en ytterligare potentiellt stor nackdel. För https://21energy.com/products/ofen-2 så anges 35dB och uppåt. Om en innedel till en luft/luftvp. låter runt 20 dB så måste det där "elementet" vara sjukt högljutt 😮
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.