Värme allmänt
Vector: Jag skulle då rekommendera grövre dim än 16mm pex. Man vill ju inte att rören ska vara något som begränsar vad man kan plocka ut i kw kyla
Vector: Ja om du ska lägga golvvärme uppe sen är det i mitt tycke ännu viktigare att ha större element som går på " golvvärmetempraturer" så slipper du att ha någon slags shunt för golvvärmen. Du skriver att du ska ha luft vatten men har du överhuvudtaget funderat på bergvärmepump. Man kan ju om du bor i hus som lätt blir var använda kylan från borrhålet för att kyla kåken
AK1981: [citat] Lade du refelctaskivor och klinkers? Hur gjorde du?
stanlund2: Renoverar gäst WC:n på 1,5m2 och har gjutit in en elslinga från Ebeco. Slingan sitter på blåa plastdistanser på armeringsnätet. Givarröret ligger i en urfräst fåra i spånskivan. Dessvärre har det blivit 1-2 cm mer avjämingsmassan än det borde ha varit. När termostaten är igång och inställd på t.ex 30 grader så temperaturen på golvet 27grader. Är det ok med en sådan
Demmpa: Golvvärme är ett trögt system, främst ingjuten. Att ha termostater & ställdon till golvvärm är inte så bra eftersom det blir stora temperatursvängningar. Om man har det så bör det vara med golvgivare. För att få så jämn rumstemperatur som möjligt så är det tre huvudsteg som bör göras. Steg1: Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator(ventil),
BirgitS: [citat] Nåja, själva radiatorn är ju ändå varmare enligt din IR-bild så den mesta värmen verkar väl inte komma från golvet. Om det är fönster ovanför radiatorn kan det bli kalldrag från det om radiatorn tas bort. Om man inte byter fönster samtidigt. [citat] Det här flerfamiljshuset är ungefär 5 år äldre och här har styrelsen nyligen låtit en firma undersöka radiatorrören
Landetiskane: Hej! Jag tänkte vara utan värmesystem över sommaren. Asbestsanerare tog oplanerat bort möjligheten att stänga av vatten till det rivna värmesystemet. Jag inser nu att det behöver finnas vatten/cirkulation i värmesystemet för att kunna göra varmvatten. Hur hade ni kopplat ihop dessa kopparrör eller pluggat dem? Jag har en äldre värmeväxlare till pool som jag tänker kan användas
Demmpa: Alla termostater som i första hand är gjorda/tänkta för elgolvvärme fungerar också till vattenburen golvvärme. Nackdelen med termostater & ställdon som matas med 230V är att det är en starkströmsanläggning där en elektriker måste göra hela installationen (vp-rör/flexslang, trådar, termostater, ställdon). Typ alla tillverkare av ställdon har de fyra (trådade) varianter som är
Rooooooooooobin: [citat] Vilken typ av ntc10k är det? Det som länkas är 3450 vilket är ovanligt för en tempsenso i värmesystem. Nån som vet?
Älglockarenskonung: [citat] Okej! Har nyligen flyttat in i detta hus och efter ett halvår bytte jag VP och där ibland gamla expansionskärlen det lär nog ha vart lika gammal som pumpen från 1997 och vid bytet så tömde jag expantionskärlen från vatten och det kom ut en hel del bitar från kärlet. Spolningen gjorde jag helt enkelt med trädgårdsslangen kopplat till inkommande på fördelaren till golvvärmen
Björkskär: [citat] Nu låter du lite bitter😂 Pressdelar är i mina ögon inte bara skit.. och kostar inte heller skjortan som jag ser det. Exempel en rak Vatette 28cu kostar mer än dubbelt så mycket som en pressmuff. Går jobbet snabbare är det väl dessutom bättre för kunden som behöver betala färre timmar om jobbet är på löpande räkning? Nu brukar inte jag flytta runt mina fasta
Djrolle: [citat] @Berieberg, vilken storlek på slang valde du till 22mm skiva?
Bo.Siltberg: Du slår alltså till huvudbrytaren i centralen och därefter startar pumpen med fjärrkontrollen? Och JFBn löser direkt när du startar pumpen? Om din pump är varvtalsstyrd med en traditionellt frekvensomriktare så finns ett DC-led med en stor kondensator som ska laddas upp, vilket sker när kompressorn startar. Det orsakar ingen felström, men strömstöten kan få en JFB ur balans. Pumpen
karlmb: [citat] Otto är tändning med gnista, Diesel tänder med kompressionen.
jennifer.l: [citat] Längst ner till vänster sitter ett lock öppna där och vrid in med en insektsnyckel. Då kommer du strypa/stänga flödet i den slingan.
H-Thomasson: [citat] För att avfrostningen ska fungera så rekommenderar alla tillverkare att tempen ställs på minst15 grader inne.
O: [citat] Tittar man efter så vet man. Det finns billiga inspektionskameror. På Biltema t.ex. [bild] Inspektionskamera, USB Artnr. 15-343 389kr
Karlppeter28: Nej, det är väl på utgående. Det slutade med att jag köpte arc
Larocc: [citat] Tack för svar, har provat med kommunen och precis som du nämner ganska grundläggande svar!
Anders Älvkarleby: [citat] Någon annan som skaffat 230AW? Skulle vara intressant att ha kontakt. Mvh, Anders
Dilato: [citat] Eller tvärtom, inte låsta utan dom kan röra på sig dom enstaka millimeter det rör sig om.
Demmpa: Vinkelventilen med rött vred är en kulventil, den bör/"ska" bara användas som av/på. För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras. Steg1: Injustering av förinställningen/Kv-värdet på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det "jämn" temperatur mellan rummen.
patrik0333: [citat] Vi har väl tänkt bo kvar ett tag här, åtminstone 10 år räknar vi med. Ja jag hade gärna installerat en sån just nu, men det finns även lite andra renoveringar som kommer behöva göras de närmaste åren. Värmepumpen är från 2024
KristianHenrik: [citat] Det har löst sig, jag rensade huvudfiltret i ecodan. Tömde ca 3 liter vatten från expansionskärlet, tänkte om det var luft i. Fyllde på expansionskärlet till 1 bar. Avluftade på manuell avluftare. Det verkar stabilt nu.
OpiMaza: PumpSteer 2.1.1 pre-release har nu experimentellt stöd för generisk service-output, t.ex. Modbus. Det innebär att PumpSteer i teorin kan skicka den beräknade "fake outdoor temperature" direkt till värmepumpar via Home Assistant Modbus — utan Ohmigo-hårdvara. Viktigt: Jag har inte testat det här själv överhuvudtaget. Koden är skriven och inbyggd, men om den faktiskt fungerar mot en
Patrik440: [citat] https://www.recycla.se/tjanster/tankdemontering Kan nog bli 10 000:- numera.
xxargs: Om det är brunt och inte svart så får du in syre i systemet - brunrost får man när man har inflöde av syre (av tex. av felaktigt valda, icke gasdiffusionstäta plastslangar som tex. i fallet golvvärme) medans magnetit bildas när så mycket järnjoner som möjligt slåss om en viss bestämd mängd syre tills det når en balanspunkt mellan 2 och 3-värd järn, som sedan kristalliseras ut