klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men sen är det ju ineffektivt jämfört med ett modernt element
Jasså? Hur då? Förklara gärna. 😉🤔😂
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag har minat i flera år, dock va det ethereum som va aktuellt. Svårt att lita på 35db ljudnivå på en asic miner som minar bitcoin.
Haft 4 mining riggar i en 60kkvm lgh.
Runt 3 kw va det. Hade fönsterna öppet hela vintern.
Jag kan med säkerhet säga att 3kw mining utrustning kan värma upp 150kvm.
Problemet är att det kommer överhettas efter ett tag, andra problem är ljud.
Tredje problem är den storsta. lönsamheten.
För 4 år sen så hade mina riggar tjänat in 20000kr på en månad(den lönsammaste månad) med ethereum.
Idag tjänar dom kanske 200kr/månad.
Man kan inte räkna långsiktigt med mining utrustning för det utvecklas för fort, vad va effektivt för 3 år sen ligger nu på skroten. kursen på valutan ändras ochofta blir de 5x mer lönsamt att bara köpa bitcoin än att mina.
Om jag skulle fundera att köpa ett miner istället för värmeelement så skulle jag köpa en billigare modell med högre mining hastighet, en som är inte byggt som en radiator.
Då riskerar man inte för mycket med investeringen.
Hade byggt in den i en ljuddämpade ventilationskanal och kylt ner den med uteluft.
Det skulle ta några dagar att optimera luftflode men då skulle den kunna värma upp hela hus från ett uppvärmningspunkt.
Man kan justera både ljud och förbukning lätt igenom att sänka mining inställningar och hastighet och på sånt sätt effektivisera.
Eventuellt skulle jag haft den utomhus i en isolerad låda i anslutning till huset
 
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Jag värmt upp ett hus med snarlik system. Hade 7 byggda riggar med grafikkort. Tror jag hade runt 35st grafikkort uppdelat.

Ingen värme på i huset alls. 40 grader i källaren.
Tror jag hade de så i 3 år.
1,5 vånings hus, 124m². Trä fasad. 2 glas.

All datorkraft, 3700w. Grävde fram ethereum på gpu.
Under den tiden jag menade va den inte lönsamt att mina med processor/cpu.

Algoritmer/miningen har blivit ändrat så de är inte lönsamt att hålla på med grafikkort längre.

Mining för bitcoin använder man andra maskiner, (asic) mer energikrävande och de håller med ljud med fläktar för kyla. Väldigt högt ljud. Inget man vill ha i ett hem.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Hur då? Förklara gärna. 😉🤔😂
Troligen, men det vet jag itne säkert, har en sådan device inte en lika bra termostat som ett "riktigt" element, så det kommer att "svänga mer" om det ens slår av - risken är ju att det bara "drar på".

Normalt anser man ju att ett oljefyllt element (Som jämnar ut värmen) eller ett modernt konvektorelement med en snabb digital termostat är det mest effektiva, om man nu skall ha direktel.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Normalt anser man ju att ett oljefyllt element (Som jämnar ut värmen) eller ett modernt konvektorelement med en snabb digital termostat är det mest effektiva,
På vilket sätt skiljer sig effektiviteten för olika element. Jag trodde alla element omvandlade all elenergi till värmeenergi.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Normalt anser man ju att ett oljefyllt element (Som jämnar ut värmen) eller ett modernt konvektorelement med en snabb digital termostat är det mest effektiva, om man nu skall ha direktel.
Det som säljer elementen kanske anser det. Men du kommer nig aldrig hitta ett element som strider mot fysikens lagar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det som säljer elementen kanske anser det. Men du kommer nig aldrig hitta ett element som strider mot fysikens lagar.
Absolut inte.
Och hur mycket skillnad det gör kan man ju diskutera.

Men det är ju inget som strider mot fysikens lagar om man genom att reglera bättre får en jämnar värme och därmed inte 'drar över' på samma sätt som ett äldre element kan göra när det slår av/på, egentligen vill man ju dessutom ha en mer central termostat.Säg att man vill ha 20 grader, om elementet då värmer till 22 låter det sjunka till 19 om och om igen så drar det ju mer än om det mer finlirar kring säg 19,5 - 20,5-

Och som sagt: Jag ser inte ngt på produktsidan som skulle säga att dena är effektiv; Det känns som att man ställer den på low/med/high och sen kör den bara på.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Absolut inte.
Och hur mycket skillnad det gör kan man ju diskutera.

Men det är ju inget som strider mot fysikens lagar om man genom att reglera bättre får en jämnar värme och därmed inte 'drar över' på samma sätt som ett äldre element kan göra när det slår av/på, egentligen vill man ju dessutom ha en mer central termostat.Säg att man vill ha 20 grader, om elementet då värmer till 22 låter det sjunka till 19 om och om igen så drar det ju mer än om det mer finlirar kring säg 19,5 - 20,5-

Och som sagt: Jag ser inte ngt på produktsidan som skulle säga att dena är effektiv; Det känns som att man ställer den på low/med/high och sen kör den bara på.
Fast det du skriver har ju ingenting alls med elementets effektivitet att göra. Om genomsnittstemperaturen inne är 22 istället för 20 grader på grund av en dålig termostat så är det självklart att det går åt mer energi. Men det gäller ju även om du har världens bästa element med världens bästa termostat och ställer upp temperaturen till 22 grader.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det du skriver har ju ingenting alls med elementets effektivitet att göra. Om genomsnittstemperaturen inne är 22 istället för 20 grader på grund av en dålig termostat så är det självklart att det går åt mer energi. Men det gäller ju även om du har världens bästa element med världens bästa termostat och ställer upp temperaturen till 22 grader.
I "elementet" räknar jag ju styrning och allt annat också.
Själva "värmetråden" påverkar ju inte; El in ger värme ut - som du skriver det är ju fysikens lagar.

Men återigen: Hur mycket skillnad det gör vet jag inte och det kan ju vara mer "upplevelsemässigt", dvs jämane värme gör att man kan ha lite lägre temperatur, men i slutändan spelar det ju ingen roll om det sparar på kronorna på elräkningen.

https://www.polarpumpen.se/kunskaps...a-el-element/vilket-el-element-ska-jag-valja/
 
B Bästerortarn skrev:
Såg en annons för 21energy och avfärdade det först som enbart skit. Om jag har förstått det rätt så så säljer dom elradiatorer som i princip består av datorer som värmer och minear bitcoin samtidigt. Tanken är att mine'andet ger återbäring och uppvärmningen i slutändan blir snorbillig eller t.o.m. gratis.

Jag tänkte som sagt först att det kan omöjligt kan fungera men så drar jag mig till minnes en tidigare kollega som mineade bitcoins på sin vind och hans stora problem då var kylningen av anläggningen som han sa var svår att få till så det kanske finns något där ändå. Produkten i sig bör ju fungera men resten ......

Vad säger ni?
Det är en fullt möjlig lösning.

Men du kommer få bättre avkastning av att köpa ett helt vanligt element och lägga mellanskillnaden mot 21energys produkt på börsen istället.

Det är ju i princip att du köper en arbetsmaskin som bara är igång några månader om året och sen är avstängd, dvs dålig användning av pengarna. Bättre att du har pengar i ett bolag som jobbar året om istället och använder ett vanligt element och värmer huset.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.