Värme allmänt
Plumber: Funkar utmärkt.. Du behöver en fläktkonvektor,C pump samt två avstick på Kölbäraren med en backventil imellan varandra på returledningen .Avsticken ska då sitta på samma ledning,dvs i Serie med Vpn,, 8)
Strisak: Tack för tipset Mr_T! Man kanske borde läsa lite böcker.... Vedpanna har jag varit inne på tidigare men hoppades få info om just kombipannor och lite tips kom från dig att man fick elda ofta, detta tackar jag för. Vi bor på landet så denna VIADRUS-pannan skulle nog kunna installeras. Någon som har erfarenhet av den?
Desmodromic: Jag gjorde allt jobb själv på min jordvärmepumpanläggning. Det är snart 10 år sedan och den har inte krånglat någon gång sedan dess. Jag körde med gasverk å kopparlod på alla ställen jag kom åt. Jag tror dock att du kan hitta allt som behövs på www.rinkabyror.se Är du litta händig och tycker det är kul sätta dig in i hur grejor fungerar så lovar jag dig att din
sune73: Hej Kan bara rekomendera en sak, VATTENBURET Då kan du nu & i framtiden välja det billigaste sättet ;) Mvh Sune73
sune73: Hej Ett tips kolla här http://www.aquasol.nu/ Mvh Sune73
johan6504: Tack! Det skall jag genast beräta för svärfar ;D
Torparkungen: Låter som ett bra svar tycker jag. Då ska jag se om jag hittar de tidigare inläggen om detta. svejs! /Torparn
jeal: Jag har precis byggt ett hus med direktverkande el. Vad för typ av element är bäst. Det finns ju lite olika typer...olje, konvektor m.m. Om man har träbjälklag på ovanvåningen (50 m2) är det någon ide att lägga värmeslingor istället för element??
the_donk: kan du berätta då om FLM30 är bra, när jag var ikontakt med en firma här nere i lund SINTAB på hem och villa mässan, sa deras chef på en direkt fråga från mig, nä skit du i FLM30, den är bara skit, kostar mer än den ger. jag tror i och för sig inte ett ord av vad Sinteb säger. Nu ska jag passa på att varna för den firman, men som NIBE säger "vi har sagt till dem att inte köra
BoByggarn: Jo, den är bra, om än gammal. Dokumentet är skrivet 2001. Så det finns många nya system på markanden.
DennisK: Hej, vi bor i ett 1-plans parhus byggt 1987 (Boro AB). Betongplatta direkt på mark och luftburen värme (Bahco). Bostaden är bara 69 m2 och vi planerar nu att bygga till knappt 20 m2 genom att "flytta ut gaveln" en bit. Kan jag helt enkelt bygga vidare på Bahco-systemet? Vilka regler gäller? Jag har snappat upp kravet på minst 0,35 l/s frånluft per m2; finns motsvarande krav på tilluft,
BAS: En värmepump ger i stort sett samma uteffekt hela tiden. Exempelvis Bonus 6 ger 6,1 kW ut 1,5 kW in vid 35 [sup]o[/sup]C radiatorvatten och 5,9 ut 2,2 in vid 50 [sup]o[/sup]C. Däremot så regleras avgiven värmeeffekt genom att ändra utgående radiartemperatur, men det är en helt annan fråga.
Dorell: Jo, man får väl göra så, jag köper en som är så stor som jag kan stå ut med ha hängande i trappuppgången. Tänkte fälla in den något dock. Skall bli väldigt kul att testa så småningom.
gaia: Jaaaa... det är sällan -10 där jag bor och jag brukar öppna fönster i starten också. När det brinner räcker det med ventiler i mina fönster + alltid på glänt i sovrummet. Det är en fördel att bo i södra delen av landet. gaia
David: De har nog rätt i att du ska skippa frånluft, bergvärme etc. Huset är för litet för att du ska tjäna något på det. Kör på direktel och isolera hellre ordentligt. Lite tråkigt men underskattat. ;) mvh David
Roger-Tyreso: Hej Har du kollat med Värmex Konsult? Dom är specialiserade på värmesystem, finns dessvärre i Stockholm men dom kanske kan ge dig något tips. www.varmex.se
einpajo: Ok, men en luft/luft värmepump borde ju ha nytta av detta eftersom den kan arbeta ed varmare luft till ytterdelen eller. Får väl testa att hänga ytterdelen ovanför fläkten till ventilationen :)
Inger: Vi har köpt en kakelkamin som heter Silvia. Den är ett mellanting mellan kakelugn och braskamin. Den väger tillräckligt lite för att man ska slippa förstärka golvet. Snygg är den också. Alla som inte vill se reklamen: Blunda nu! Vår kakelkamin kommer från Nibe. Deras hemsida är www.nibe.se
astia: Det var just en sådan och jag hade sett reportaget men tack för tipset! Jag hittade kaminen till slut - en scan -46!
Kalsipper: [citat] Installerade faktiskt T2 reflekta i vårt förra hus (helkaklat badrum) och det funkade bra. Smidigt med självreglerande kabel . Det man fick vara noga med var att lägga plattorna (reflekta) med förskjutna skarvar annars kunde det bli problem med svikt i just skarvarna (jag både limmade och skruvade fast dem med för den delen).Något som jag däremot ej gillade var den dyra
palun: Jag ska bygga till huset, inkl ett pannrum. Dock kommer jag inte att installera någon panna på ett tag. Det betyder att jag inte har några rekommenderade mått mm från någon tillverkare att ta fasta på. Vet någon om det finns generella regler och rekommendationer avseenede mått, material mm som jag kan använda i stället? (Kanske finns det t o m ritningsförslag?) (Jag har tänkt mig få
Roger_B: Lite sent att ändra sig då glespanelen redan är inhandlad :(. 120 panel kräver lite mer mätande då det blir en extra "springa som inte används, lägger: 120 panel-30 mm springa - 120 panel osv, ger cc 150 mellan brädorna, varav hälften bara kommer att användas. Har man inte jobb så skaffar man sig... Får se hur jag gör med spån/gips, det låg spån på golvet som nu är upprivet.
Lucke: Har du automat-avluftare på pannan? Min erfarenhet av golvvärme är att det tar tid innan all luft är ute ur systemet. I ett år sjönk trycket i mitt system konstant fast jag såg ju på slangen vid pannan att det var luftbubblor som kom och så hördes ett pys då och då från automat-avluftaren. Nu har jag inte fyllt på pannan på två år...
David_Q: [citat] Tänkte bara höra hur det gick med sandugnen, hur mycket kostade kalaset och hur bra är den??
preemnallen: Är det någon som har någon erfarenhet av pellets-braskaminen Tyr från Ecotec? Om den kan värma upp en ganska stor yta pga konvektionsfläkten? Driftsäkerhet, ev. besparning på en eluppvärmd villa?