Hej,

Har en NIBE F370 värmepump som låter konstigt. Det har låtit så i 3 dagar. Hittade inget online och det finns inga larm. Bar ligger på 0.5. Men när vi tar en dusch så sjunker den till 0.35 ungefär.
Har ni några tips innan jag kontaktar serviceombud? Uppskattar all hjälp!

T
Är det ett konstant missljud så är det sannolikt fläkten.
Testa att höja/sänka hastigheten på fläkten så här ni om ljudet ändrar karaktär

• Gilla
JoeySoprano
  • Laddar…
Först för lite vatten i systemet, fyll på till 0,8 -0,9 bar. Sen det med ljudet,kanske fläkten kommit ut läge och skaver mot något. Du får demontera så du kan se och röra fläkten ,pass på med fingrarna om den snurrar.

• Gilla
JoeySoprano
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Först för lite vatten i systemet, fyll på till 0,8 -0,9 bar. Sen det med ljudet,kanske fläkten kommit ut läge och skaver mot något. Du får demontera så du kan se och röra fläkten ,pass på med fingrarna om den snurrar.
Tack! Fyllde på till 0,9 bar. Ändrade hastighet på fläkten och det måste vara den som låter då det är konstant missljud. Hade tänkt att stänga av den och kolla ifall jag kan komma åt fläkten.
Men är det farligt att öppna den svarta luckan?

Har ingen erfarenhet av sånt, så är det mer avancerat så är det nog bäst att kontakta serviceombud tänker jag.

Ingen fara att öppna luckan men man ska vara noga med skruvarna så det inte försvinner någon sedan.

• Gilla
JoeySoprano
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ingen fara att öppna luckan men man ska vara noga med skruvarna så det inte försvinner någon sedan.
Hej kommer med en fråga och uppdatering,

Ljudet gick bort efter ett tag och jag kollade aldrig fläkten. Men nu är ljudet tillbaka (nu när det började bli kallt). Jag tror att det är fläkten igen, men när jag lossar skruvarna på luckan för att kunna ta en titt på fläkten så rinner det vatten från skruvhålen. Jag blev osäker och tänkte fråga ifall du har någon erfarenhet av detta? Det rinner ganska mycket så jag blev orolig för att öppna luckan och att det bara rinner vatten på alla komponenter.

T
Du har stopp i kondensvattenslagen, du får försöka rensa den nerifrån genom att stoppa in något långt och smalt, var beredd på att det kommer att komma mycket vatten när du får stoppet att släppa 😶

T tobbetk skrev:
Du har stopp i kondensvattenslagen, du får försöka rensa den nerifrån genom att stoppa in något långt och smalt, var beredd på att det kommer att komma mycket vatten när du får stoppet att släppa 😶
Jag har inte koll alls på sånt, är det enkelt att komma åt slangen eller borde jag ringa in någon istället? Vill ju inte riskera vattenskada eller något sånt heller 😅

T
Det är ganska enkelt att komma åt, slangen sitter med fast med en klämma i spilkoppen som man kan lossa därefter är det bara att försöka rensa slangen 😶

Kan det vara den vit-gula slangen? Massa grejer i koppen så det kan nog stämma med att det är stopp.

• Invecklad installation av rör och ventiler med vit-gul slang och en koppling fylld med objekt, potentiellt orsakar stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit-gul slang med koppar- och plastledningar i en koppling, möjligen igensatt, med smutsigt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Det är ganska enkelt att komma åt, slangen sitter med fast med en klämma i spilkoppen som man kan lossa därefter är det bara att försöka rensa slangen 😶
Satte på den och den låter så här.

T
JoeySoprano JoeySoprano skrev:
Kan det vara den vit-gula slangen? Massa grejer i koppen så det kan nog stämma med att det är stopp.
Precis, den sitter tyvärr med ett buntband som du behöver klippa för att kunna få loss slangen

T tobbetk skrev:
Precis, den sitter tyvärr med ett buntband som du behöver klippa för att kunna få loss slangen
Tack för hjälpen! Ha en bra kväll!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.