Det har blivit dags att uppgradera min luftvärmepump som inte ger den värme längre som den borde.
Jag tittar på Panasonic HZ25ZKE samt Daikin XTH30 Nepura.
Någon som har erfarenhet av dessa modeller?

H Henrikjosse skrev:
Det har blivit dags att uppgradera min luftvärmepump som inte ger den värme längre som den borde.
Jag tittar på Panasonic HZ25ZKE samt Daikin XTH30 Nepura.
Någon som har erfarenhet av dessa modeller?
Kan också rekommendera Mitsubishi Sumo MSZ-RW25VG(innedel) och MUZ-RW25VGHZ(utedel)
Installerade min i början på 2025, och är mycket nöjd.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag är väldigt nöjd med daikin nepura som jag installerade i somras. Men jag tror att om du väljer en premiummodell kommer du bli nöjd. Det verkar som om alla är väldigt nöjda med just den modell de installerat. Välj en installatör du känner förtroende för, för framtida service och ev trassel.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Har det blivit någon pump?

Har en hz25xke installerad sedan december 2023 (av treza) som har funkat utan missöden ända från början. Innedelen är 295mm i höjd så det borde funka? Avsäkrad med 10 ampere och drog som mest ca 1800-1900 watt (uppmätt) när den var nyinstallerad och skulle få upp värmen när attefallshuset var nybyggt. Innedelens fläkt är förvånansvärt tyst utom på de 2 högsta hastigheterna - då skyfflar den luft kan jag säga… 👍 Har hört att mitsubishis sumo har ännu tystare fläkt på innedelen men den är 305mm hög…

https://www.skvt.se/products/mitsubishi-sumo-rw25

Det enda är att en plastflärp på innedelens framsida har gått sönder som gör att framsidan inte kan tryckas in helt efter öppning för dammsugning/rengöring - tråkigt med så billig plast på en så bra maskin… och pumpen avfrostar så effektivt (och tyst både inomhus och ute) att det bildas massvis med is på marken under utedelen vid strängare kyla.

Nu finns den lätt uppdaterade hz25zke med nedsatt pris:

https://www.treza.se/webshop/luftvarmepump/panasonic-hz25zke-luftvarmepump/

Köpte till specialfjädrar för 500? av installatören mellan väggstativet och utedelen då jag ville minimera risken för vibrationer och störande ljud. Hade egentligen tänkt att bygga/gjuta något markfundament innan installationen men fanns ingen tid innan och specialfjädrarna har fungerat så bra att jag lät allt vara.

Mvh

Det blev en Panasonic HZ25ZKE installerad för 2 veckor sedan. Det enda jag har uppmärksammat hittills är att jag tycker att det ”knäpper och knakar” lite i den annars går den tyst och fint.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har samma LLVP som Henrikjosse. Har fugerat hyfsat under de 5 som jag haft den. Placerade innerdelen på övervåningens golv. Genom ett hål ner till undervåningen förs varmluften ner genom golvet till ytterdörren. Den öppna planlösningen för varmluften till andra änden av huset där den släpps upp till övervåningen. Värmen fördelas då jämt i hela huset. Funkar bra.
Nu kommer de dåliga:
Visserligen är effektiviteten bra vid milda temperaturer >7 C. Då drar pumpen ca 300-400 W el och ger 1.5-2 kW värme. Sedan avtar effektiviteten snabbt med ökande effekt. När avfrostningen sätter in går effektiviteten ner till ca 2. Detta sker vid +3 C vid 100% luftfuktighet.
Delvis kan ju detta förklaras rent fysikaliskt eftersom ute-delen får mindre värmebidrag från ute-luften. Men det kan inte vara hela förklarningen till effektivitets minskningen.
Jag misstänker att pumpens effektivitet är designad för att få max COP vis ca 7 C. Sedan stört-dyker effektiviteten vid lägre ute temperaturer.
Om detta är sant skulle man då ha fler pumpar som går på lägre effekt vid kyla. Men jag är inte säker på om man tjänar på det, kapitalkostnaden ökar ju.
Tacksam för era synpunkter. Jordvärme kanske är en lösning.

NyKarin NyKarin skrev:
Jag är väldigt nöjd med daikin nepura som jag installerade i somras. Men jag tror att om du väljer en premiummodell kommer du bli nöjd. Det verkar som om alla är väldigt nöjda med just den modell de installerat. Välj en installatör du känner förtroende för, för framtida service och ev trassel.
Hur upplever du den nu? Jag har en perfera xth30 och den avfrostas vart 20 minut i skåne just nu. Min netsu mitsubishi avfrostar knappt. Kommer inget vatten heller när daikin avfrostas.

Jag har två daikin, en i huset och en i en bod. Den i huset avfrostar då och då, utomhus är den isfri. Den i boden har jag inte koll på om/när den avfrostar, utedelen är isig. Har precis testat att höja värmen något där för att se om det gör någon skillnad. (jag har tvättmaskin där, tidigare 13 grader, nu 15)

Men jo, jag är nöjd. Trots kallt ute har jag det varmt inne. Bor i Östergötland, - 10 ute, nedervåningen är +20. Förbrukning i veckan, båda pumparna.

Sovrummet en trappa upp håller någonstans mellan 16-18 grader, bättre än de 11 som var när jag flyttade in.

Diagram över veckovis strömförbrukning med staplar för måndag till torsdag. Text med sammanlagd och daglig genomsnittsdata i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.