Värme allmänt
Krilleman: [citat] Den gamla går bara till "3". Alltså är den begränsad. Vill du löpa en likvärdig så är 23ºC en kompetent enhet.
Fredrik_LKPG: Hej Jag har problem med min reglercentral. Allt har fungerat klockrent i 8 år och jag har bytt batterier i rums termostaterna vid några tillfällen. Nu har samtliga kanaler ballat ur och för att få kanalerna att växla måste jag hålla termostaten nära antennen. Jag har felsökt i följande steg: - Bytt samtliga batterier till nya - Gjort reset på centralen och programmerat samtliga
Stig-Helmer: Jag ska byta bjälklag (trä) i en del av huset (ca 47kvm) som är byggt på krypgrund med golvreglar som är på cc 60 cm. Enligt monteringsanvisningarna för LK Heatfloor 22 spårad spånskiva krävs regelavstånd cc30 cm vid keramiskt ytskikt. Vi ska ha klinkers i hall samt gästtoalett (tot ca 10kvm) och hade helt missat detta krav på så kort regelavstånd. Hur stor roll spelar detta? Finns
buhu: [citat] Nu har jag bott här ett tag och förstår hur det fungerar. Vi har ett anläggningsbeslut i vår samfällighet som bestämmer att om man inreder vinden och gör den till en boyta så ska man få en högre andel av värmekostnaden. Vi har enrör system och de är känsliga om man går in och ändrar i systemet eftersom det är inställt att varje radhus ska få jämn värme. Börjar
Matti_75: Det ska nog inte vara springa dä men svårt att ge råd utan att veta hur det ser ut
Fideliox: [citat] Aha, A är Värmekabeln då. Ja tänkte en wago för jorden borde duga?
jonaserik: [citat] En sådan här. är bra och räcker gott till att mäta allt. Inget billigt universal då, det kan inte måta strömmen i en ledning. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264
ElinLundin: Exakt den jag fick förslag på hittade jag inte, utan det verkar som att den har ersatts av den här: https://www.hornbach.se/p/termostat-danfoss-aero-vit-utbytestermostat-ra-vl-26-mm-015g4550/10700895/?sourceArt=10714535&trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870 Så det var den jag köpte.
Sebbebebbe: [citat] Absolut!! Det skulle kunna funka väldigt bra för oss. Tack!
Kusk8: Kanske finns denna fråga redan men har letat och hittade inte denna vinkling på frågan. Vi resonerade på jobbet om att kunna köpa en vattenburen 12V dieselvärmare och koppla in den på det befintliga systemet i villan för att kunna ha det som reservvärme i samband med längre strömavbrott på vintern. 5kW skulle i alla fall se till att systemet inte fryser sönder, vilket skulle vara
blackarrow: [citat] Kanske dåligt ordval? Blir "de flesta av dina radiatorventiler bör vara fullt öppna" bättre? [citat] Den funktionen kan ju en termostat ändå ha med bara fungera som max begränsning om rummet blir (för)varmt av tex matlagning eller solinstrålning. Men vid normal drift är alla termostater öppna och värmen/energin fördelas till radiatorerna enligt inställt flöde. [citat] Har
Bengt65: [citat] Det har du rätt i men kan man ha en slinga avstängd en tid tänker värmepump kör väl cirkulation ibland fast värmen är avstängd
MagHam: Inget att tveka på. Om inte elpriserna typ tredubblas så är värmepumpskalkylen rättvisande och tar dig ur det monopol som fjärrvärmebolagen har. Har egen erfarenhet av både fjärrvärme, värmepump respektive eluppvärmning i de hus jag ägt/äger. Men.. Man behöver inga serviceavtal på värmeanläggningar! Det dom eventuellt kontrollerar kan man göra själv.
Fideliox: [citat] Hade liknande konversation med lokala Nibe firman när vår 310 skulle bytas. Men man får också tänka att dom har incitament att sälja dyrare grejer.
pacman42: Jag har haft en fläkt som jag stoppat in i takventilen för att använda mina gamla tilluftsrör til att flytta luft mellan våningarna. Jag har haft utblås i två rum på bottenvåningen.Tilluftsrören till ett par rum på bottenvåningen är kapade då de var ivägen när vi byggde om i köket. Men vi har bara frånluft nuförtiden ändå (tilluft i fönstren i sovrummen bara) Det har
Thomas_N: Så här blev det i allafall. Efter och före. Funkar kanon!
GoC: [citat] Nej du känner inget då vattnet inte kan cirkulera.
O: Jag tänkte sticka ut hakan och påstå att det som avgör vilket håll parketten skall läggas är hur den kommer att se ut i rummet. Om underlaget är korrekt installerat och byggt skall inte påverka hur parketten läggs. [citat] Det låter som rent struntprat i mina öron. I båda fallen. Men det skulle vara intressant att veta hur de två firmorna motiverar sina svar. Alltså varför
gorgen.johansson.se: [citat] Tack för tipsen! :-) Har nu en fungerande extern 24V matning inlött på kortet enligt din bild. Har separat matning till pumpen så detta löste att centralen började fungera igen. STORT TACK ! 😀👍
Snubben123: [citat] Kommer skifta detta; lägga nät sen rören på det. Bättre att göra det mer bättre än inte, då man inte vill riva upp eller åtgärda något om ett par år eller så.
JebT: Vår planlösning är väldigt dålig och funderade därför på att ha två innedelar på en kraftig pump. Inte i någon av våra uträkningar blev det fördelaktigt. Vi har satt in en och kommer att sätta in en till så småning om.
CraneIsland: [citat] Tack! Intressant! Och det verkar uppenbart att moderna luft/vatten-pumpar är väldigt bra. Och att låta en av de 3 kaminer jag ska ha vara vattenmantlad (mot acktank) är ju smart. Jag kommer ju dessutom att vara på plats när det är som kallast, och då är det ett rent nöje att stöd-elda :)
Demmpa: Troligen har termostaten gått sönder så att relät är draget hela tiden. Prova att höja/sänka inställt börvärde över/under aktuellt ärvärde, då bör man kunna höra relät klicka och den fungerar. Troligen är det bara byte av termostaten som hjälper.
Bondläpp: [citat] Det vänstra ställdonet syns blåa ringen när värmen är av medan den högra är tvärt om, så är båda NO så går den ena upp när den andra går ner och tvärt om, men båda är samtidigt öppna eller stängda.
gertgert: Hade nog klarat mig med en enklare Multibox, men systemet kan kompletteras med en vattenmantlad kamin framöver, och då kan det vara bra att kunna hantera högtemp 😀