RoTe
RoTe: Sängen monterar man med fördel upp mot taket i små sovrum, alternativt en utfällbar säng.
4 svar · 389 läst
J
Jansson69: Nej man ska inte plasta på den kalla delen av stommen, det räcker att plasta så att mjukfogen som du lägger på insida karm ansluter mot plasten..
1 svar · 405 läst
·
S
SOLSOL: [citat] [/QUOTE] Priserna är dessutom exklusive moms… så ytterligare lite mer pengar än de 13000 sek… Byggarens förslag är nu att han tar ner hängrännorna och jag bara betalar för fönsterbytet - 20 timmar (och något material gissar jag). Mitt motförslag är att jag betalar för överenskommen tid (36 timmar) och material mm för 10000 kr. Då blir slutnotan 20000 kr för mig efter
7 svar · 766 läst
F
fribygg: Gjut då på den befintliga plattan så den blir plan med EPS eller vanlig betong.
3 svar · 482 läst
·
B
bernstgunnar: Tack! Bastu får det nog bli👍
3 svar · 533 läst
·
S
SiggeEklund: Hej, Håller på att renovera ett sovrum på övervåningen och dela upp rummet i två med en ny ingång till ena rummet som kommer framför trappen. Jag behöver alltså bygga golv över del av trapphålet för att komma åt nya ingången. Hur hade ni gått till väga för detta? Hur borde man regla för golvet, och hur säkerställa att det är tillräckligt stabilt? Man vill inte ta allt för
0 svar · 372 läst
·
N
Nyfiknanicke: Halloj. Söker inspo angående hur man fäster altantak för uterum. Idag är altantaket fäst som på bilden, men känns inte helt enligt standard? Förra ägaren som byggde detta. Tanken är att byta allt och bygga uterum Ge tips och råd 😀
0 svar · 337 läst
·
Isakare
Isakare: Du ska först o främst göra en ansökan till din förening om att riva väggen, då får du reda på vad du behöver visa upp för att riva den. Gör inte massa jobb i onödan innan det.
6 svar · 468 läst
·
Vallstad
Vallstad: [citat] Hej, jag har skickat mejl till kommunen om jag kan få tillgång till detta, tack!
4 svar · 710 läst
·
Biffen87
Biffen87: Gjorde en tillbyggnad +attefallstillbyggnad 2020 på 60kvm betala 17.5k Anlita samma KA till vårt garage på 1,5 plan 50 kvm som ska byggas 10k . Bygger garaget helt själv som ja gjorde med tillbyggnaden så antar KA tyckte det gick smidigt sist.
16 svar · 5,4k läst
N
Nooblet: Daniel, fick du tag på någon konstruktör? Vi ska göra en tillbyggnad och behöver också en konstruktör som kan kolla på det.
5 svar · 725 läst
Demmpa
Demmpa: Det lär vara oisolerad platta, om det mot förmodan är lite isolering så är det för lite. Vi hade turen att betonggolven i vår källare vad gjutna i två lager/omgångar, dels själva plattan dels ett övre lager. Jag bilade bort det övre lagret och lade in passivt ventilerat uppreglat golvsystem med 45 mm isolering hängandes mellan reglarna, på reglarna lades golvspånskivor och parkett
1 svar · 365 läst
N
Nilecity10566: [citat] Ja men det håller jag helt med om.
38 svar · 1,9k läst
·
E
Eldräven: [citat] Du skriver att huset är dyrt och badrummen mer eller mindre utdömda. Är det verkligen rätt hus för er? Det låter ungefär som inledningen av Husdrömmar och flera år med renoveringskaos och ständiga återbesök på banken. All respekt till er och lycka till men räkna noga och med stor marginal för oförutsett. Ett gammalt hus kommer alltid bjuda på dyra överraskningar.
23 svar · 4,4k läst
·
blackarrow
blackarrow: Såga till en passande bit (blå i bild ovan) av färdigmålad MDF. Bauhaus & Byggmax säljer "dörromfattning", 16 mm färdigmålad MDF i olika bredder, som man även kan såga i lämplig bred(djup). Tex https://www.bauhaus.se/dorromfattning-moelven-fb-vit-mdf-16x130x2440mm Eller https://www.byggmax.se/d%C3%B6rromfattning-mdf-16x155160x24002440-mm-p08682155 Den lilla röda "klossen" hamnade lite
9 svar · 682 läst
·
N
Nissegandhi: Utv gips är ett väldigt tätt och bra vindskydd som ger bra stabilitet till stommen och klarar att stå i regn och rusk en hel vinter utan ytterpanel.
11 svar · 606 läst
C
carsai: Om vi ska höja, använder man befintligt tak då också och höjer bara väggarna? Vi har falsat plåttak idag. Hus byggt 2013.
6 svar · 378 läst
·
William91
William91: Har pratat med konstruktören och lösningen blir att bygga ut syllen så den hamnar i liv med sockeln.
11 svar · 729 läst
·
Appendix
Appendix: Hint. De flesta datansch har verktyg för att ta skärmklipp. Det ger bättre kvalitet än fota av skärmen :D
1 svar · 333 läst
·
Dede77
Dede77: Jag byggde mitt förråd så och där la jag en riktigt kraftig markduk/marktäckväv under hela. Detta för att hålla tillbaks all växtlighet.
1 svar · 310 läst
F
foppa_x: [citat] Mitt tak blev 8m x 2,20 eller nåt sånt. Taklutning ca15 grader. 170 reglar mot vägg och runt om bärande och 120 på reglarna. Råspont och papptak sedan.
13 svar · 60,3k läst
·
Tommy70
Tommy70: Jag anlitar någon. .som har verktyg och kunskap. .enklast så . Tack för svar . .👍
6 svar · 588 läst
·
M
Midas4: Hej! Går i tankarna att köpa ett suterränghus som inte inte ligger ute på marknaden. Därför vill jag inte lägga ut bilder osv. Men tanken är att om vi köper det så vill vi bygga ut det på mittenplanet. Är 3 våningar om man räknar in källaren. Vi skulle vilja bygga en L-formad utbyggnad på mittenplanet. Den sidan som inte är i marknivå. Utbyggnaden ska löpa från ena kortsidan
0 svar · 294 läst
J
jonaserik: För att få det tätt, så finns det nästan bara att lägga en Petunimatta som värmes/klistars på befintlig betong och gjuta en tunn mössa över, för att inte Petunin blir tillplattad och deformerad.
10 svar · 645 läst
·
P
Pellebyggare123: Hej, Jag har en utbyggnad på ett hus samt en lada, finns det möjlighet att hjälpa mig med båda? Jag skickar exakt mått i helgen. // Oskar
2 svar · 430 läst
Karrock
Karrock: Halva, ungefär.
11 svar · 1,1k läst
·
M
Meytham: [citat] Tack för svaret Jag bestämde mig att göra det enligt svensk standard
5 svar · 459 läst
L
Anonymiserad 382478: Ja låter vettigt. Stolpen har också funktion så är det där det ska delas av bör det kunna lösas enkelt. Måste ju bli någon typ av balk därifrån till sovrumsvägg för att hålla nya bjälklaget(om man gör i trä) Klart vore smidigt behålla betongkonstruktion som finns men ser ingen vettig lösning. Ska vara att isolera under hela balkongen och glasa in den nya delen , hoppas det
7 svar · 658 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.