Ska säga det direkt - har aldrig snickrat något i hela mitt liv och kan ingenting så det är helt ok att skratta åt min plan. Jag kan ingenting men är i alla fall intresserad av att lära mig.

Bakgrunden är att jag köpt ett typiskt fritidshus från 60-talet som står på plintgrund. Det finns inte vatten och avlopp idag men ska dras in kommunalt om ett tag. Eftersom det inte funnits vatten i huset och huset är litet så är det svårt att få plats med alla bekvämligheter i huset. Förra ägaren har förberett ett minimalt badrum med plats för toalett. Det finns en diskho med vask och ett avlopp som går rätt ut i marken bara.

Jag behöver någonstans få in kommunens vattenmätare och en varmvattenberedare alt värmepumpsberedare på cirka hundra liter någonstans. Beredaren är då ca 1 meter hög och 50 cm djup.

Förra ägarens tanke är att man ska ha dessa i ett förråd utanför huset, mot husväggen. Eftersom jag gärna vill ha tvättmaskin så har jag tänkt att man även ska ha en kombinerad tvätt/torktumlare där (ca 60*60*80 cm).

Min plan är då:

1) Köp ett förråd av den här typen:
https://www.storehaus.se/forrad-lisa-modern/p/JBTevLPKTleRUGS444xJHg

2) Bygg en grund av lecablock i linje och höjd med husets plintar (för att inte täppa igen husets plintgrund med förrådet och förhindra ventilation)

3) Bygg förrådet enligt instruktionen men Isolera väggarna från utsidan genom reglar, vindduk, minerallull. Isolera taket inifrån. Isolera golvet underifrån genom att bygga ett golvbjälklag under

4) Montera en golvbrunn i golvbjälklaget (typ Purus med purusplatta). Lägg våtrummsmatta som tätskikt (uppvikt mot väggarna)

5) Montera ett fördelarskåp med plats för vattenmätare i förrådet.

6) dra in inkommande vatten till fördelarskåpet samt el till ett element som ska hålla utrymmet uppvärmt.

7) Montera varmvattenberedare och dra till fördelarskåpet. Från fördelarskåpet dras varm och kallvatten till kök och badrum i huset. Säkerhetsventilen från varmvattenberedaren går ner i golvbrunnen i förrådet

8) Koppla ihop avlopp från förrådets golvbrunn till avlopp från kök och badrum

9) Sätt in tvättmaskin och led avloppet till golvbrunnen i förrådet

Så det som jag är mest osäker på som jag gärna vill ha svar på:

1) Är det rimligt att tro att man kan isolera ett så här litet/billigt förråd så pass bra att man kan hålla det över fryspunkten med ett enkelt element

2) Hur isolerar man dörrarna bäst

3) Är det något viktigt som jag har missat att tänka på?

Varför behöver du 100 L VVB?
Jag har en 10L i badrummet och en likadan i köket, det räcker bra att duscha två personer om man inte slösar vatten med högt tryck och att diska lite byttor/kastruller och sånt.

Nu är ju detta i varmt land så "kallvattnet" är typ 26 grader..😉

men små lokalt placerade varmvattenberedare fungerar nog bättre än man tror.

Magnus E K
Stadsbor som kräver att det hela tiden finns varmvatten i obegränsad mängd?

Om det är ont om utrymme i huset kanske det är bättre att ha dusch och toalett som två separata rum. (Fritidshus behöver väl inte ta hänsyn till tillgänglighetsregler så toalettrummet kan vara minimalt.) Kan bli mer praktiskt också om man är flera personer; toaletten blir inte ockuperad när någon annan duschar.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har en 10L i badrummet och en likadan i köket, det räcker bra att duscha två personer om man inte slösar vatten med högt tryck och att diska lite byttor/kastruller och sånt.

Ja du jag är nybörjare även på detta. Har bott i lägenhet hela mitt liv och har inte behövt tänka alls på varmvattenberedare. Det var väldigt sent som jag insåg att även om det är kommunalt vatten så kommer det ju inte uppvärmt in i huset 😀

Vi är fyra och alla är vana att kunna blaska bäst man vill så jag kollade lite hemsidor för varmvattenberedare och det verkar som att hundra liter är det som tex Polarpumpen rekommenderar för fritidshus och fyra personer: https://www.polarpumpen.se/varme-och-vvs/varmvattenberedare/mellan-varmvattenberedare-100-liter/

Fattar jag rätt att du tänker isolera utanför förrådets väggar? Då kommer taket bli för litet.

M Mellanbarn skrev:
Fattar jag rätt att du tänker isolera utanför förrådets väggar? Då kommer taket bli för litet.
Ja det var det jag hade tänkt och ja det är ju en väldigt bra poäng. Jag tänkte först att jag skulle isolera från insidan men själva reglarna verkar för tunna för att man ska få plats med tillräckligt mycket isolering. Men tack då har jag uppenbarligen tänkt fel vilket jag var rädd för. Detta sparade mig ju mycket jobb

C craig_karr skrev:
Vi är fyra och alla är vana att kunna blaska bäst man vill så jag kollade lite hemsidor för varmvattenberedare och det verkar som att hundra liter är det som tex Polarpumpen rekommenderar för fritidshus och fyra personer:
När du nu blir ekonomiskt ansvarig för uppvärmningen av varmvattnet (det som bara fanns hur mycket som helst av i lägenheten utran extra kostnad antar jag?) kommer du snart att inse att "blaska bäst man vill" med elektriskt uppvärmt varmvatten blir dyrt (om man inte befinner sig i elområde 1 eller 2).

Nu är ju inte detta något svar på dina frågor, men det är lite input som du behöver tänka på...
att bada badkar i villa på vintern i elområde 4 är en lyx som i vart fall jag inte anser mig ha råd med (eller rättare, dom pengarna gör bättre nytta på andra ställen).

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När du nu blir ekonomiskt ansvarig för uppvärmningen av varmvattnet (det som bara fanns hur mycket som helst av i lägenheten utran extra kostnad antar jag?) kommer du snart att inse att "blaska bäst man vill" med elektriskt uppvärmt varmvatten blir dyrt (om man inte befinner sig i elområde 1 eller 2).

Nu är ju inte detta något svar på dina frågor, men det är lite input som du behöver tänka på...
att bada badkar i villa på vintern i elområde 4 är en lyx som i vart fall jag inte anser mig ha råd med (eller rättare, dom pengarna gör bättre nytta på andra ställen).
Det är jag införstådd med men jag kommer mest bara utnyttja det här huset under vår, sommar och tidig höst så en tanke jag har är att köra en värmepumpsberedare istället för en varmvattenberedare. Den borde ha en låg elförbrukning på sommaren då den funkar som en värmepump, plus att elpriserna väl ofta är lägre på sommaren än på vintern.

Redigerat:
Varmvatten åsido….

Tro nog det är bättre att släppa idén om ett färdigt förråd och bygga något mer anpassat i lösvirke. Blir nog svårare att anpassa förrådet än att bygga ett nytt enl era egna mått.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
C craig_karr skrev:
Det är jag införstådd med men jag kommer mest bara utnyttja det här huset under vår, sommar och tidig höst så en tanke jag har är att köra en värmepumpsberedare istället för en varmvattenberedare. Den borde ha en låg elförbrukning på sommaren då den funkar som en värmepump, plus att elpriserna väl ofta är lägre på sommaren än på vintern.

Ok.
Men..jag misstänker att det kommer bli svårt att tjäna in xtra kostnaden för värmepumpsberedaren kontra en vanlig beredare, särskilt när elen är billig.
Om man vill ha riktigt varmt vatten (över typ 50 ℃) är ju en värmepump långt ifrån idealisk vad jag förstår men jag erkänner att jag har dålig koll på just detta.

C Citro skrev:
Varmvatten åsido….

Tro nog det är bättre att släppa idén om ett färdigt förråd och bygga något mer anpassat i lösvirke. Blir nog svårare att anpassa förrådet än att bygga ett nytt enl era egna mått.
Ja du har nog rätt. Jag har så lite erfarenhet så det verkade lättare att köra med en byggsats men det är kanske så att man bör bygga det själv i lösvirke. Alt om ett färdigt förråd kan funka om man kör så kallad PIR-isolering som kan vara tunnare än mineralull?

Efter lite efterforskning tror jag nu att jag kan svara på min egen fråga ifall det är någon Annan som har liknande funderingar :

Nej det är nog inte realistiskt att isolera ett sådant förråd som jag var inne på. Framför allt är det dörrarna som är svåra

Man bör nog köpa ett rejälare förråd som är isolerat från början

Finns så kallade pumphus . Enkla varianter som ser ut som en frysbox tex denna:

https://www.afsa.nu/product/pumphus-brunnsoverbyggnad-medium-kopia

Eller mer avancerat som denna (som kostar 32 000) med dörr

https://www.vattenreningsyd.se/pumphus/

Finns även denna gamla tråd där flera medlemmar visat sina egna byggen

https://www.byggahus.se/forum/threads/pumphus.377197/

• Gilla
Citro
  • Laddar…
Du skriver att du skall ha en värmepumpsberedare. Den kommer då att ha lägre driftskostnad än en vanlig, men jag tvivlar starkt på att du kan räkna hem den extra investeringen i ett fritidshus. Man skall även komma ihåg att det är en avesvärt mer komplicerad apparat än en vanlig beredare, men större risk för reparationskostnader, och troligen kortare livslängd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:

Finns ingen kvinna i Sverige som klarar sig med en 10L😉

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.