Hej

Under sommaren bestämde jag mig för att byta ut 4 fönster på mitt fritidshus och sätta upp hängrännor på mitt 25 kvm stora växthus.
För att vara säker på att jag skulle ha råd att göra detta kontaktade jag en byggare som jag använt tidigare. Jag visade vilka fönster jag ville byta (samma storlek - i markplan) och han fick kolla växthuset.

Byggaren vet att jag inte badar i pengar och behöver åtgärda saker stegvis. Han sa att detta är inget jättearbete och att han dessutom har mycket överblivet material från andra projekt som han kunde använda - bl.a. hängrännor. Efter ett par dagar kom ett SMS där han uppgav att arbetet skulle ta 20 timmar för fönsterbyte och 16 timmar för att sätta upp hängrännorna. Det lät bra tyckte jag och beställde mina fönster och betalade dem själv.

Jobbet utfördes under hösten och jag var nöjd och glad.

Nu har fakturan anlänt och den avviker rejält - drygt 70 arbetstimmar, material mm för 13000 kr och bilkostnad om 2500 kr. Summa 68000 kr innan rot. Drygt 43000 efter rot.

Byggarens förklaring är att arbetet tog längre tid pga att det var svårt att fästa hängrännorna på växthuset (det fanns inga hängrännor alls på växthuset tidigare). Jag har återkopplat att jag hade valt att avstå från arbetet med hängrännor om han hade hört av sig och sagt att det skulle ta så mycket tid och bli mycket dyrare.

Så till mina frågor…
Vad gäller i situationer som dessa?
Måste jag betala för så många fler timmar?
Och finns det något att hämta i ett muntligt löfte/”överenskommelse”?

Muntligt löfte?
Du har ju kostnadsförslaget på sms..

Betala det han sagt att det skall kosta

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Muntligt löfte?
Du har ju kostnadsförslaget på sms..

Betala det han sagt att det skall kosta
Med löfte syftade jag på hans muntliga info om att han har massa material som ligger på hans lager som blivit över och som han tänkte använda.

Om du har ett SMS där hantverkaren anger 36timmar för arbetet ska du inte betala för 70 timmar

Du har ju fått en prisuppskattning, den slutliga kostnaden får avvika max 15%.

När det gäller materialet så är det ev. lite knepigare. "Löftet" låtrer lite luddigt. Bara för att han har överblivet material så betyder det inte att det är gratis, även om det kanske lätt uppfattas så.

Men å andra sidan har jag lite svårt att se vad det rö för material som kostar 13 000 om du har köpt in materialet. Bilkostnaden borde han givetvis berättat om i prisuppskattningen. Men bilkostnaden bör iallafall bantas med samma proportion som arbetskostnaden. skär man bort 5 dagars arbete så skall ju även (minst) 5 resor skäras bort.

Det känns också lite märkligt hur man bär sig åt att lägga 50h på att sätta upp hängrännor på ett litet hus. Det är en fullkomligt orimlig siffra, oavsett hur svårt det är att fästa hängrännorna.

• Gilla
SOLSOL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du har ju fått en prisuppskattning, den slutliga kostnaden får avvika max 15%.

När det gäller materialet så är det ev. lite knepigare. "Löftet" låtrer lite luddigt. Bara för att han har överblivet material så betyder det inte att det är gratis, även om det kanske lätt uppfattas så.

Men å andra sidan har jag lite svårt att se vad det rö för material som kostar 13 000 om du har köpt in materialet. Bilkostnaden borde han givetvis berättat om i prisuppskattningen. Men bilkostnaden bör iallafall bantas med samma proportion som arbetskostnaden. skär man bort 5 dagars arbete så skall ju även (minst) 5 resor skäras bort.

Det känns också lite märkligt hur man bär sig åt att lägga 50h på att sätta upp hängrännor på ett litet hus. Det är en fullkomligt orimlig siffra, oavsett hur svårt det är att fästa hängrännorna.
Tack!

Det var fönstrena jag hade köpt in själv. De 13000 kronorna avser enligt byggaren; hängrännorna och krokarna och en soptransport av ett av fönstrena till tippen 5 km från stugan. (Övriga 3 fönster sparade jag.

Då tycker jag att du skall begära specifikation på materialet. Hängrännor kostar typ 70 kr/m. Rännkrokar i normalutförande kostar typ 50 kr /st (här kan det ju tänkas att det har behövts någon sorts special om det var svårt att få till ett fäste). Men jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna handla om mer än typ 2 - 3000 kr för materialet, om det gäller hängrännor.

Sedan får man kanske titta så det inte har behövs någon sorts takfotsplåt eller något för att leda ned vattnet i rännan, det kan i så fall handla om ytterligare några tior per meter.

Soptransporten, där tillkommer troligen någon tippavgift, som ev. kan följa någon idiotisk taxa så man får betala för ett helt långtradarlass även för en enstaka pryl som tippas. Men även där måste han visa specifikation.

H hempularen skrev:
Då tycker jag att du skall begära specifikation på materialet. Hängrännor kostar typ 70 kr/m. Rännkrokar i normalutförande kostar typ 50 kr /st (här kan det ju tänkas att det har behövts någon sorts special om det var svårt att få till ett fäste). Men jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna handla om mer än typ 2 - 3000 kr för materialet, om det gäller hängrännor.

Sedan får man kanske titta så det inte har behövs någon sorts takfotsplåt eller något för att leda ned vattnet i rännan, det kan i så fall handla om ytterligare några tior per meter.

Soptransporten, där tillkommer troligen någon tippavgift, som ev. kan följa någon idiotisk taxa så man får betala för ett helt långtradarlass även för en enstaka pryl som tippas. Men även där måste han visa specifikation.priserna
H hempularen skrev:

Soptransporten, där tillkommer troligen någon tippavgift, som ev. kan följa någon idiotisk taxa så man får betala för ett helt långtradarlass även för en enstaka pryl som tippas. Men även där måste han visa specifikation.
Priserna är dessutom exklusive moms… så ytterligare lite mer pengar än de 13000 sek…

Byggarens förslag är nu att han tar ner hängrännorna och jag bara betalar för fönsterbytet - 20 timmar (och något material gissar jag).

Mitt motförslag är att jag betalar för överenskommen tid (36 timmar) och material mm för 10000 kr. Då blir slutnotan 20000 kr för mig efter rot. Det har jag pengar för.

Får se var det landar…

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.