Hej!

Vad är ett rimligt pris för kontrollansvarig för våran utbyggnad?

52kvm, 1.5 plan. Krypgrund och avväxlingar av två väggar.

Har börjat fråga och tycker de priser jag fått in är hutlösa hitills.

Tror vi betalar 25 000 kr för vår KA, fritidshus 70m2 i Härjedalen.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
För 15 år sedan kostade en KA oss 20 000 kr. Så jag gissar att priset nu säkert är kring 30 000 kr - 35 000 kr. Det är alltså inte vad jag tycker är rimligt, men vad jag tror att man får betala.

Med tanke på det jobb de verkar göra och det ansvar som jag uppfattar faktiskt ligger på dem är det bra pengar per uppdrag.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då är det alltså ett helt nytt fritidshus?

Vet inte om det skiljer mycket men det är ungefär de priserna jag får nu på enbart utbyggnaden…

Bart Bart skrev:
För 15 år sedan kostade en KA oss 20 000 kr. Så jag gissar att priset nu säkert är kring 30 000 kr - 35 000 kr. Det är alltså inte vad jag tycker är rimligt, men vad jag tror att man får betala.

Med tanke på det jobb de verkar göra och det ansvar som jag uppfattar faktiskt ligger på dem är det bra pengar per uppdrag.
Var det utbyggnad eller nybygge?

Nybygge.

Jag betalade nybygge 20' för 20 år sedan. Eftersom KA bodde nära & passerade bygget dagligen och mötte byggaren blev det extra mycket koll.

Detta var på landet där alla känner alla.

Jag såg över lite priser för ett garagebygge och insåg att kontrollansvariga inte direkt ser anledning att ta mindre för ett mindre bygge utan det är samma som om man bygger ett nytt hus med tillhörande garage.

Känns som om de tar samma oavsett omfattning och det här gör att de med mindre byggen, men stora nog för att kräva kontrollansvarig lite hamnar i kläm.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
A anojak skrev:
Tror vi betalar 25 000 kr för vår KA, fritidshus 70m2 i Härjedalen.
Vi betalade något liknade för nybyggnation av Villa och garage 185m2 i Östergötland. Bra KA som sparade in en del av sin egen kostnad.

S
Mycket hänger på hur ”jobbig” kommunen är i det område de verkar. Är min erfarenhet.

Jag läser vad andra skrev och det känns helt fel enligt min erfarenhet. Priset för KA beror inte alls på storleken på villa eller kommunen, känns mer som fastpris för alla små byggnader och enbostadshus.
För det är samma antal platsbesök.
Man får priset innan man ens börjar bygga.
Vi byggde hus 2024 och betalade 20tkr för KA, gick hur bra som helst. Han kom från en annan kommun att kontrollera vid 4 tillfälle.
Min nuvarande arbetsgivare är högutbildad arkitekt, besiktningsman med egen byggföretag medd massor av erfarenheter inom bygge av flerbostadshus och villor. Han gör det för 15tkr idag.
Är du i och runt Göteborg så kan du få kontakt till dom jag nämnde

• Gilla
Peter Carlén
  • Laddar…
Jag har inget rimligt pris att komma med då jag inte köpt tjänsten själv men jag vill tipsa om att inte haka upp dig på nybyggnad vs. om-/tillbyggnad. Om-/tillbyggnad är oftast svårare då det finns befintliga konstruktiva begränsningar att ta hänsyn till samtidigt som alla administrativa moment är desamma. Jag ser inga konstigheter med att en mindre tillbyggnad kostar mer än en större nybyggnad.

E egge87 skrev:
Jag har inget rimligt pris att komma med då jag inte köpt tjänsten själv men jag vill tipsa om att inte haka upp dig på nybyggnad vs. om-/tillbyggnad. Om-/tillbyggnad är oftast svårare då det finns befintliga konstruktiva begränsningar att ta hänsyn till samtidigt som alla administrativa moment är desamma. Jag ser inga konstigheter med att en mindre tillbyggnad kostar mer än en större nybyggnad.
Kontrollansvarig (KA) kontrollerar inga konstruktionsritningar vad jag vet. Benämningen KA är lite missvisande. KA är myndigheters förlängda arm och kontrollerar endast de kontrollpunkter som kommunens bygglovenhet gemensamt? med byggherren överenskommit.
Det är mest formalia som att rätt handlingar finns och följs. KA kontrollerar inga arbetsmoment utöver kontrollpunkter i kontrollplanen. Han kan givetvis rådfrågas men har inget ansvar för kvaliten i utförandet.
Därför borde priset för en utbyggnad vara lägre än för en nybyggnad.

M maskan skrev:
Hej!

Vad är ett rimligt pris för kontrollansvarig för våran utbyggnad?

52kvm, 1.5 plan. Krypgrund och avväxlingar av två väggar.

Har börjat fråga och tycker de priser jag fått in är hutlösa hitills.
Jag betalar 12tkr för nybyggnad av fritidshus. Superjobbiga kommunen Karlskrona

B BSA In skrev:
Kontrollansvarig (KA) kontrollerar inga konstruktionsritningar vad jag vet. Benämningen KA är lite missvisande. KA är myndigheters förlängda arm och kontrollerar endast de kontrollpunkter som kommunens bygglovenhet gemensamt? med byggherren överenskommit.
Det är mest formalia som att rätt handlingar finns och följs. KA kontrollerar inga arbetsmoment utöver kontrollpunkter i kontrollplanen. Han kan givetvis rådfrågas men har inget ansvar för kvaliten i utförandet.
Därför borde priset för en utbyggnad vara lägre än för en nybyggnad.
Om-/tillbyggnad medför oftast överraskningar i befintliga konstruktioner som gör att handlingar måste revideras, avsteg måste skrivas, lösningar ändras på plats mm. Detta måste en KA informeras om och i vissa fall ut och kontrollera. Extra intyg ska begäras in och kontrollplanen måste kanske revideras. Det gäller inte bara konstruktionshandlingar så otydligt av mig att bara nämna konstruktiva förutsättningar, det gäller samtliga discipliner.

Jag arbetar i byggbranschen, förvisso på skrivbordssidan, men enligt min erfarenhet är om-/tilbyggnad alltid lurigare att prissätta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.