Undrar om man kan lägga kakel direkt på plastmatta som är sitter fast. Jag vill spara tid slippa riva plastmattan som sitter fint i på väggarna i bad rummet. Kan man göra detta om ja, hur göra detta för att bli godkänt?

M Meytham skrev:
hur göra detta för att bli godkänt?
I princip går det inte. Det finns ett fåtal mattor som är godkända att sätta kakel på.

ja om plastmattan är godkänd för det

• Gilla
Meytham
  • Laddar…
Dålig idé enligt mig och ett recept på att få vatten och fuktskador som eftersom du täckt över tätskiktet inte upptäcker innan stor skada skett

Som sagt plastmattan ifråga skall vara tillverkad för ändamålet. Och om vi antar att det är en äldre plastmatta, så får du ju inget nytt tätskikt, utan mattan sitter där som tätskikt under kakelplattorna och åldras vidare.

Det som kan hända om mattan inte är avsedd att vara under kakel, är att du kan få en kemisk reaktion mellan kakelfixet och mattan som gör att mattan krackellerar, och blir otät. Även med rätt matta så behöver man få uppgifter från matt tillverkaren om vilka typer/fabrikat av fix som är godkända att ha på mattan.

H hempularen skrev:
Som sagt plastmattan ifråga skall vara tillverkad för ändamålet. Och om vi antar att det är en äldre plastmatta, så får du ju inget nytt tätskikt, utan mattan sitter där som tätskikt under kakelplattorna och åldras vidare.

Det som kan hända om mattan inte är avsedd att vara under kakel, är att du kan få en kemisk reaktion mellan kakelfixet och mattan som gör att mattan krackellerar, och blir otät. Även med rätt matta så behöver man få uppgifter från matt tillverkaren om vilka typer/fabrikat av fix som är godkända att ha på mattan.
Tack för svaret
Jag bestämde mig att göra det enligt svensk standard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.