Utbyggnad och tillbyggnad
Tommy Ciam: Hej! Enligt rubrik då. Jag har ett berg på min tomt som är 45 grader - upp till en topp ca 3-4 meter. Vill göra en trappa upp till toppen, där jag vill ha liten avsats/trall. Frågor: Hur fäster jag detta med stokpskor på bästa sätt? Vill att den skal sitta stenhårt. Räcker det med förankring i berget högst upp och längst ner? Vilka stolpskor bör man använda?
hempularen: Har du fått några regler i rivningslovet med kontrollpunkter? Tänker på hur noga du behöver vara med soretering eller inte. Här i omrdået var det en sådan rivning för nägra år sedan av en liten äldre villa. De ordnade "rivningsparty", ett tiotal vänner kom dit och rev typ 80% på en kväll, med mat och dryck. Då hade ägaren först rensat bort saker som elkablar.
Marlen Eskilsson: [citat] Här är en annan variant, vet dock inte hur görbart det är med måtten. [bild]
Håkan Bärneman: [citat] Tack, vi har nu en pressening, men tänker att vi behöver ett bättre skydd speciellt när hösten är här. [/QUOTE] En presenning med 500g/m² eller högre kommer man långt med. [/QUOTE]
Frida F: [citat] Ja bra idé! Får kolla så att det går. Just nu står kyl/frys där som man i så fall får flytta
rockerod: [citat] Jag svarar själv med en tanke jag har så får ni kommentera: - Ta bort hängrännan den bit det gäller och sätta gavel och stuprör på resterande.. - Ta bort vindskivan eller vad det heter. - Fästa en bärlina i takstolarna där vindskivan suttit. - Skära upp takpappen och sticka in en takplåtsremsa på ca 25 cm bredd, 10 cm in under pappen. - Ansluta det korrugerade plasttaket i
Niklaspe: Precis tvärtom! Det röda skissade är bjälklaget och takåsarna kommer gå åt andra hållet! 👍
hempularen: I praktiken löser det sig säkert. Men du har inte byggt färdigt enl. bygglovet, och bygglovet har löpt ut, Rent teoretiskt kan bygglovsmyndigheten därmed kräva återställning.
Jare71: [citat] Hmm, lät lite ... jag grovhöftat trall o reglar , nypris ish 7500:- Men då inte inräknat vinkelbeslag etc. Och en mängd marksten. X antal skruv. Men visst begagnat, typ halva nypris... dock så var ju inte virkespriset lika dyrt då som nu. Så kanske ganska nära sanningen med 3-4000 . Trodde det skulle vara mera värt ... Har för mig när jag byggde så drog det iväg i pris.
fribygg: Hej och välkommen till forumet! Troligtvis kan du bygga en liten veranda med stolpar direkt på betongplattor på marken bara du lägger grundmurspapp eller motsvarande kapilärbrytande mellan trä och betong. Själv skulle jag inte chansa när det handlar om nått som är ihopbyggt med bostadshuset, jag skulle grävt till tjälsäkert djup eller urberget vilket jag träffat på först vid
16386: Skafferiet är säkert trevligt men det gör att det blir rätt lite arbetsyta i köket.
T2: Hej, Sätter just nu upp WIllab Gardens uterum och där ingår en tätningslist mot husvägg. För att täta mellan dessa funkar vanlig silicon, eller är det något speciellt för detta ändamål?
Axi: Jag är lite fundersam angående placeringen av tilluftsventilation i detta rum. Det är ett snedtak och ett litet rum. Planen är att placera en säng i den lägsta delen (väster) vilket innebär att det är lite dumt att ha ventliationen vid punkt 2 som är mest logisk annars. Den hamnar nästan mitt över huvudänden av sängen och inte jättehögt upp. Punkt 3 är rätt dum med tänker jag
Reglerventilen: Lite osäker hur tät den där pappen är... Hade nog gjort så att jag rev den befintliga gipsen och pappen. Eventuellt också gles/brädan som utgör luftspalten om det inte lämpade sig för att fylla utrymmet tex 20mm cellplast. På detta hade jag sedan satt ångspärren, 45 reglar/isolering och ny gips. På så sätt slipper du sätta en extra gles utanför ångspärren för elen.
Nathalie Skoglösa: [citat] Denna är ju toppen!! Tack!
Tese83: Hej! Vi har tänkt glasa in en del av vår altan, under den balkong/terrass som är på övervåningen. Väggarna med skjutpartier ska vara ca 3,15 m och 5,20 m och 2,6 m höga. Vi kommer även ha två fasta glas på ca 1,5 m vardera, också 2,6 m höga. Vi står dock i valet och kvalet mellan enkelglas, energiglas och dubbelglas men frågorna vi har är dels med höjden. Lokala glasmästaren,
Maledictus: Jag har hittills spacklat och använt pappersremsa i alla hörn och hittills har inget spruckit. Kanske fungerar med mjukfog med men jag hade inte chansat. Det är ju inte särskilt kul att göra om.
ToreJ01: Om det är preskriberat är det väl bara att rita upp huset som ni vill ha det och lämna in. (ev avvakta till dec.) Kan fixa till billig penning🙂
Spikbjörn: Det ser väl ut som en bra plats för en bastu, men som du påpekar får du ju takavvattningen mellan förråd och bastu.Om du bygger bastun spegelvänt mot förrådet med pulpettak så kan det ju följa den grå carporten (eller vad det är bakom). Det behövs ju ingen isolering, bara vindtätt, och ett bra tak samt brädgolv med luftigt under, så det är ju inget stort projekt att bygga
Bongoloid: Sambons bröder är rörmokare där den ena jobbar med just rördragning av avlopp så själva arbetet går att lösa för en billig peng. Det är väl mest vad det kan kosta att göra det rätt och riktigt att koppla på det befintliga avloppet i huset. Lite bökigt också kanske då garaget står på en betongplatta?
maah: Svårt att se helheten på bilden och ge ett bra svar. Gör det som är enklast.
Jan_G: Jag lackade mitt spångolv på vinden med 3-stjärning golvlack. Rollat 2 ggr. Det håller så här 23 år senare, Mindre halt däremot, näe......
Stefan N: Brukar va att det är svikt i golvet som gör detta, hur känns golvet om ni går på det?
Huzzbutt: Ser man till åtminstone tre av de stora bryggbyggar-firmorna i Stochkholms skärgård så är det 34x145 som gäller. Bärlinor och reglar är i regel då ohyvlat 47x150 och 47x200. Det är helheten som ger bryggkänslan, inte detaljen.
Rickard.: Som jag ser det så kan man bara lösa detta med ett riktigt tätskikt och då i alla fall på hela dom berörda takfallen om inte hela taket. Ett tätskikt skulle då t ex kunna vara papptak men det finns några alternativ. En annan sak är att räkna på takavvattningen över dörren då det är så stor takyta så det kan krävas lite special där.
SkimmerBug: Japp. Gipsvägg 13mm. Då gör jag så. Tack för hjälpen!
Slalen: Vårt hus är byggt 1973. Det är ett enplanshus med suterrängplan som 1973 bedömdes som källare. Fastigheten omfattas av detaljplan som vann laga kraft 16 december 1970 och som inte ändrats sedan dess. Detaljplanen tillåter enplanshus med källare. Bygglovet från 1973 är beviljat och fastigheten är uppförd enligt denna. Vi har nu sökt bygglov för en mindre utbyggnad av balkong, som