604 läst ·
11 svar
604 läst
11 svar
Val av stomme
Hej!
Har fått in några offerter på utbygge av 40-tals villa och de har två olika alternativ för stommen.
195x45 med vindduk
145x45 med utegips
Båda alternativen har installationsskikt 45x45
Kostnadsmässigt är den delen likvärdig mellan alternativen, även om andra delar skiljer sig i offerterna.
Det gäller utbygge på 1.5 plan. Vilken av dessa skulle ni välja och varför?
Har fått in några offerter på utbygge av 40-tals villa och de har två olika alternativ för stommen.
195x45 med vindduk
145x45 med utegips
Kostnadsmässigt är den delen likvärdig mellan alternativen, även om andra delar skiljer sig i offerterna.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
195x45 ger ju tjockare isolering, så är det prismässigt samma så skulle jag helt klart ta den.M maskan skrev:Hej!
195x45 med vindduk
145x45 med utegips
Enda nackdelen är väl att den kan knapra på utrymmet lite mer...
195x45 med vindduk, finns väl ingen som bygger med utegips? Är det svenska firmor?M maskan skrev:Hej!
195x45 med vindduk
145x45 med utegips
Det är alltså som vanligt, görs det rätt och av en själv så slipper man nackdelarna och får bara fördelarna. Fungerar som förstyvning av stommen och är väldigt tätt. Jag är inte imponerad av hur jag sett vindduk prestera men ser helt klart fördelarna i hur lätt det är att bygga med och hur fort det går. Skulle dock aldrig välja det i mina projekt..A Arnold Andersson skrev:
Vad är det för nackdelar du har sett i vindduk?
Hållbarhetsmässigt oftast, sen att det känns svårare att laga en skada lokalt.A Arnold Andersson skrev:
Kan dock inte gå in mer på det än så, är bara en känsla. Har nämligen inte själv jobbat med det! Blev mest förvånad över din frågeställning att ingen jobbar med det längre eftersom jag gör det själv och flera i min omnejd.
Sen har man ju den delen att stommen blir styvare i ett tidigt skede.
Jag har två saker mot vindduk:
-Dålig hållbarhet
-Dålig stomstabilitet
Med tanke på vad en byggnad kostar i dag så är det fel ställe att spara på tycker jag.
Jag hat två saker mot vindskyddsgips:
-Går lätt sönder i hantering
-Risk för kondens på insidan
Bättre men inte så bra som det borde när man tänker på vad en byggnad kostar.
När jag får bestämma använder jag någon träfiberbaserad vindskyddsskiva. Till exempel Hunton eller Bitulit eller Tuulileijona.
-Dålig hållbarhet
-Dålig stomstabilitet
Med tanke på vad en byggnad kostar i dag så är det fel ställe att spara på tycker jag.
Jag hat två saker mot vindskyddsgips:
-Går lätt sönder i hantering
-Risk för kondens på insidan
Bättre men inte så bra som det borde när man tänker på vad en byggnad kostar.
När jag får bestämma använder jag någon träfiberbaserad vindskyddsskiva. Till exempel Hunton eller Bitulit eller Tuulileijona.
Utv gips är ett väldigt tätt och bra vindskydd som ger bra stabilitet till stommen och klarar att stå i regn och rusk en hel vinter utan ytterpanel.
Klicka här för att svara