Satsuki
Jag gillar förslaget, det känns proportionerligt och ”rättvist” ;)
Hur går taket? Blir det snedtak i lilla förrådet? Jag hade kanske funderat på att bara ha en genomgående hall och struntat i förrådet för att få in ljus och öka känslan av rymd. Kanske en sittbänk (m förvaring?) framför fönstret men ett ljusinsläpp så det inte blir en mörk hall med en massa dörrar? Har för mig att du skrev tidigare att ni har ganska bra förvaring i övriga huset?

C
N Nilecity10566 skrev:
Jag ska försöka rätta mig och göra mig förståd lite bättre. Känner att jag vilseleder er alla nästan 😅.
*Men i utbyggnaden vill vi ha 3 sovrum. Gärna så lika storleksmässigt som det går.
*Vi behöver ett badrum. Gärna i närhet till det på bottenvåning då jag kommer att dra stammen i gamla ytterväggen och även för enklare rördragning.
(Dörren kommer givetvis gå utåt i badrummet)
*Hallen får vara hur liten som helst så länge man kan öppna dörrarna utan problem eller.
*Prisbilden på badrummet spelar ingen roll.
*Vill gärna få till fönster så att det blir så tilltalande som möjligt även utifrån.
På de förutsättningar du anger NU håller jag med Satsuki om att ditt senaste "rättvisa" förslag känns mest harmoniskt, även om det inte optimerar den sammanlagda rumsytan. Och visst skulle det vara fint med en liten möblerbar plats med fönster i slutet på korridoren, om du inte behöver förvaringen. Annars kan du ju dela detta utrymme på mitten så man får en skåpsnisch i bägge rummen.
Eller så maxar du de bägge rummens resp yta genom att göra som på den bifogade skissen.
Planlösning av ett hus med tre sovrum, hall, och WC/dusch samt måttangivelse 9600 mm överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars känns ju "skaftet" med trappa och det du kallat "allrum" på den mer fullständiga ritningen som en helt OK gemensam plats, gärna med dagsljus åt bägge hållen.

Nästa steg bör dock vara att du provar konceptet mer skarpt genom att rita skalenligt. Något stämmer inte om man jämför totalmått, dörrbredder och storlekar på sängar, bord och WC/bad-utrustning.

Först då kan du utvärdera om rummen är tillräckligt stora för att låta "rättvisan" och symmetrin gå före maxad rumsyta.

Satsuki Satsuki skrev:
Jag gillar förslaget, det känns proportionerligt och ”rättvist” ;)
Hur går taket? Blir det snedtak i lilla förrådet? Jag hade kanske funderat på att bara ha en genomgående hall och struntat i förrådet för att få in ljus och öka känslan av rymd. Kanske en sittbänk (m förvaring?) framför fönstret men ett ljusinsläpp så det inte blir en mörk hall med en massa dörrar? Har för mig att du skrev tidigare att ni har ganska bra förvaring i övriga huset?
Nej idéen på att skippa förrådet växer mer och mer faktist. Och 2m2 är ändå inte mycket . Ja säg att inv Höjd blir 140/150cm så snedtak kommer det ju att bli där så den blir ju inte stor ändå.

Satsuki
N Nilecity10566 skrev:
Nej idéen på att skippa förrådet växer mer och mer faktist. Och 2m2 är ändå inte mycket . Ja säg att inv Höjd blir 140/150cm så snedtak kommer det ju att bli där så den blir ju inte stor ändå.
Kupa med mysig sitthörna under?

Satsuki Satsuki skrev:
Kupa med mysig sitthörna under?
Ja de hade ju varit ett bra alternativ faktist 🙂
Nu känner vi ändå att vi börjar att landa i något.

Satsuki
N Nilecity10566 skrev:
Nu känner vi ändå att vi börjar att landa i något.
Om den hamnar mitt på väggen blir det symmetriskt och snyggt också!

N Nilecity10566 skrev:
Satsuki Satsuki skrev:
Om den hamnar mitt på väggen blir det symmetriskt och snyggt också!
Ja precis! Vad tror ni om planeringen I badrummet med kommoden direkt till vänster innan duschen och flytta toaletten till väggen med snedtaket istället?

Satsuki
N Nilecity10566 skrev:
Ja precis! Vad tror ni om planeringen I badrummet med kommoden direkt till vänster innan duschen och flytta toaletten till väggen med snedtaket istället?
Jag gillar att ha dusch så man kan undvika blötzonen utanför om man ska på toa eller tvätta händerna när någon har duschat. Men det är ju en smaksak…

Satsuki Satsuki skrev:
Jag gillar att ha dusch så man kan undvika blötzonen utanför om man ska på toa eller tvätta händerna när någon har duschat. Men det är ju en smaksak…
Ja men det håller jag helt med om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.