Tillbyggnad mot befintligt hus
Enligt min hemmagjorda ritning.
Spännvidd 4,8 meter
Pga rumshöjd och taklutning som jag beräknar på 3 % så kan jag inte ha för grova reglar för då krockar vi med husets tak
Är enda lösningen att lägga in en limträbalk och skapa två fack så man får 2,4 meters spännvidd istället?
Tanken är underlagspapp och ytpapp.

Kan inte sänka byggnaden heller för då hamnar bjälklaget under marken vilket jag inte har någon lust med.
Plintgrund och byggnad på 4,8x4,9 i syllmått.

Någon som har något tips hur man ska tänka?

• Ritning av tillbyggnad mot befintligt hus med måtten 480,02 cm x 240,00 cm, illustrerar taklutning och konstruktionens spännvidd enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du hittat för takpapp som klarar sej med bara 3% lutning?

nutchuk nutchuk skrev:
[länk]

Säljare på k-bygg som rekommenderade den.
Den är väl för >3% taklutning? Välj en bättre papp eller en högre taklutning så du har lite marginaler..

F fribygg skrev:
Den är väl för >3% taklutning? Välj en bättre papp eller en högre taklutning så du har lite marginaler..
Det där ska jag fundera på när jag löst det andra.
Jag kan inte höja taket mycket mer för då slår det i hängrännan på huset och sänka går inte pga luftningen under plingrunden. Och sänka vägghöjden vill jag inte heller då jag vill hålla mig inom boverkets standardhöjd på rum.

Varför ska du ha tillbyggets tak lägre än det befintliga? Höj tillbygget, lägg takbalkarna på den befintliga ytterväggen så du får bättre fall.

Vad har du för snözon?

F fribygg skrev:
Varför ska du ha tillbyggets tak lägre än det befintliga? Höj tillbygget, lägg takbalkarna på den befintliga ytterväggen så du får bättre fall.
Det blir svårt att höja den mot ytterväggen mer då du ser takstolen på huvudhuset som sticker ut.
Snözon 3.5

Limträ 90*315 bör fungera, lägg upp dem på bef yttervägg

Karrock
Jag hade samma ide på mitt. Men bestämde mig för att ta bort en rad takpannor och hängrännan. Bärlina på väggen som både hänger i takstolar och bultad i teglet. Då kom jag upp i ca 5 grader och vågade 3 graderspapp. Ungefär såhär:

• Diagram över taklösning med borttagen takpannerad, exponering av hängränna och bärlina, inkluderande olika färgmarkeringar och vinklar.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag hade samma ide på mitt. Men bestämde mig för att ta bort en rad takpannor och hängrännan. Bärlina på väggen som både hänger i takstolar och bultad i teglet. Då kom jag upp i ca 5 grader och vågade 3 graderspapp. Ungefär såhär:
Hej

Byggde du ut hela den sidan på huset eller bara en del?
Uppifrån är tanken just nu så här

• Planskiss över en husutbyggnad med specifika mått och rumselement markerade, inklusive sovrum och vardagsrum.
    Skapa konto
Karrock
Halva, ungefär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.