4 258 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Rivning av dålig tillbyggnad
Min uppfattning är att det inte blir billigare att riva helt och särskilt inte att fylla igen källaren.
Sen kan det finnas skäl till att den är byggd.
När vi byggde ut en entré så ansåg kommunen att vi var tvungna att grundlägga i samma nivå som resten av huset så vår ursprungliga plan att ha platta på mark fick bli platta i källarnivå.
Då var "planen" att fylla den med makadam men ändrades till ett förråd och det har vi aldrig ångrat. Det finns plats för diverse prylar där, som redskap, vinterdäck, takbox osv. Skulle även kunna vara matkällare om vi ville.
Frostfritt på vintern och svalt på sommaren.
När vi byggde ut en entré så ansåg kommunen att vi var tvungna att grundlägga i samma nivå som resten av huset så vår ursprungliga plan att ha platta på mark fick bli platta i källarnivå.
Då var "planen" att fylla den med makadam men ändrades till ett förråd och det har vi aldrig ångrat. Det finns plats för diverse prylar där, som redskap, vinterdäck, takbox osv. Skulle även kunna vara matkällare om vi ville.
Jag med mina amatörögon tänkte att man kunde fylla igen denna lilla ”källare” så att det jag kallar platta hamnar i höjd med övriga huset. Men så kanske man inte kan göra.R Räknenisse skrev:Med platta på mark hamnar ni väl fel i höjd mot resten av huset?
Det där huset har säkert alltid haft en veranda, även innan någon gjöt grund och byggde in. Vill ni föröka återskapa något som liknar ursprunglighet behöver ni ju ha någon typ av sockel med höjd där, oavsett om ni har källare i den eller inte. En källare är bara mer inspekterbar och mer användbar...
Är inte det stora problemet med "källaren" att den är för tät? Blir inte det där funktionellt sett som en krypgrund utan någon ventilation?
Jag är inte säker på att ni behöver dränera? Det är ju ett gammalt hus som från början bör vara placerat och byggt för att klara sig utan i dränering.
Kommer det in en sådan mängd markfukt att den är ohanterlig ifall man utformar utrymmet för att fungera ungefär som om det vore en stenkällare i en torpargrund?
OT: Ser jag fel eller är de huggna grundstenarna(?) bakom hyllan målade gula(?)
När jag tänkte efter lite mer efter era kommentarer så kan det ju vara smart att behålla den som den är men dränera den och göra den till ett användbart förråd för typ trädgårdsredskap och dylikt.
Ja det ser ut som att de målat grundstenarna gula som du säger. Trist…. Det var väl någon klåpare so tyckte det var snyggt.
Resten av huset står på stenfot. Den grunden är frisk.
Det lutar åt att riva ner till stommen, reparera skadorna den gjort på huset och göra om utbyggnaden, därefter ett nytt badrum i och tidsenliga flaggfönster.
Du har helt rätt. Det är antagligen det smartaste. Tack!T Testarn skrev:Min uppfattning är att det inte blir billigare att riva helt och särskilt inte att fylla igen källaren.
Dessutom tror jag inte att man hade altaner på hus 1909, så vill du ha det i ursprunglig stil är en sån här utbyggnad mycket bättre, tycker jag i alla fall!Juliabrink skrev:
Precis. Min tanke också. Vi tänker oss en stentrappa ner och stensättningar på marken istället för trä-altaner till det här huset. Ännu bara på ritbordet….K Kirre2 skrev:
Du skriver att huset är dyrt och badrummen mer eller mindre utdömda. Är det verkligen rätt hus för er? Det låter ungefär som inledningen av Husdrömmar och flera år med renoveringskaos och ständiga återbesök på banken. All respekt till er och lycka till men räkna noga och med stor marginal för oförutsett. Ett gammalt hus kommer alltid bjuda på dyra överraskningar.Juliabrink skrev:
Det som känns lite begränsande i detta huset vi tittar på är att båda badrummen är mer eller mindre utdömda. Vi är en familj med två små barn så vi behöver kunna tvätta oss någonstans. Duschen på övre plan går eventuellt att använda men den hamnar i kategori ”äcklig”…. Varför vi funderar på om vi kan renovera hela hallbyggnaden på ett enkelt sätt innan inflyttning eller direkt vid inflyttning och vad detta skulle kunna kosta. Vi har hantverkare i familjen som ska åka och titta ikväll.
Huset är dyrt och renoveringarna som behövs är många varför vi behöver räkna…
Tänker ni alltså att det är billigare att renovera utbyggnaden trots skick?
Vad göra åt den hemska källar-delen? Dränera den eller fylla igen den?
Bygglov är i sig inget problem tror jag, det är mest enkelheten av projektet jag funderar på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur få till optimal planlösning på tillbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Attefallstillbyggnad på tillbyggnad utan startbesked; rivningskrav?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygganmälan / bygglov - rivning av veranda och sedan tillbyggnad.
Bygglov -
Renovering o tillbyggnad VS rivningslov
Bygglov -
Tillbyggnad börjar med rivning
Bloggkommentarer