Utbyggnad och tillbyggnad
barrmarr: [citat] Uppar denna tråd då jag jar samma fråga - för stort glapp mellan järnen på 4’ och 95x95 stolpe. Ska man lägga distans eller inte? Hur gick det för dig kg00? Vilka skruvar användes till slut?
Robert Ribon: [citat] njo det vore en bra ide, synd bara att dom ligger på plats redan,(har kanske inte vart för uppmärksam med tjockleken förrns nu.
FIALISA-24: [citat] Ja, men precis. Det är planen. Försöker nu få till en snygg och harmonisk fönsterindelning med fönster i bra mått. Dessa fönster är högre(2000) än i övriga huset så kommer automatisk behöva anpassas.
OI812: [citat] Hej hoppas det är ok att ställa en fråga efter en lång tid. Vilket verktyg använde du? Alla för dold skruv jag hittat går bara upp till 150 mm. Tacksam för tips!
abozous: Hej Byggahusforum Vi har en terrass som är 12x4m som vi planerar att bygga uterum på ca halva och takterrass andra halvan, men jag vet inte hur jag ska göra med takavvattningen. Just nu finns det ett enda stuprör längst till höger och in vid huset som är kopplat till dagvattenrör, det räcker knappt till hustaket som det är idag, man borde haft två stuprör för ett 12m tak. Jag har
Martlm: [citat] Okey, tack för utförligt svar. Normalt ligger vi på 50-52 i luftfuktighet i rummet. Igår när dropparna kom så stod en skjutdörr helt öppen, så luftflödet var gott. Ska prova med takfläkt för en sådan har vi på plats.
bopakoster: Så ser det ut nu. [bild] Sista stolpparet och reglar är redan nere i marknivå...Min plan är att fortsätta med markplattor 50x50 och 30x30 cm ner till trappans början. Gräsmatta och jord c:a 1dm, ska bort och ersättas med sand. Som väl är så är marken under jorden gammal havsbotten så sand är redan där, gäller bara att göra en grop bredvid och ta mera sand ur….Tur att det inte
Albindoh: skulle vilja öppna upp och ta bort 3 stora fönsterpartier och sätta ett stort skjutparti istället på ca 6200. Undra lite hur jag skall beräkna hur stor limträ/stålbalk som kommer att behövas? Låglutande tak 3 grader med papptak och ligger vid östkusten/västervik
Henke1299: Skulle säga att det kan vara en fördel beroende på hur de har lagrats. Det värsta man kan använda är en nyimpregnerad bräda som rinner när man skruvar i den. Vi har seriösa och kompetenta snickare och de köper sin egen trall gärna året innan och låter den torka ordentligt innan de sätter upp den. Då vet man vilka brädor som man ändå velat förkasta. Dock så måste den lagras
tophee: Vi har en takterass med trätrall dit jag ska sätta ett väggmonterad växthus (9 kvm). Det blir alltså inget uterum i strikt mening men det kommer att användas mest som ett uterum. Nu är frågan hur man gör med golvet på bästa sätt. Så här ser utgångsläget ut: [bild] Det är alltså ett plåttak på vilket man har byggd en altan, så att säga. Från översidan plåt till översidan
Robert-san01: Bygger du ihop dem blir det Attefallsutbyggnad, ev utökning av hela byggytan. Du behöver kolla om det rymms under Attefallutbyggnad.
NovAdrian: Hej, Håller på att montera in ett skjutparti i vår nya tillbyggnad. För tillbyggnaden har vi Ytong lågenergiblock på 300 mm. Därefter tilläggsisolerade vi fasaden med 50 mm cellplast. Nu till monteringen av skjutdörren. Hur djupt in i fasaden (utifrån sett) bör infästningen ske? Kan man placera partiet 4 cm in i Ytongen eller bör man gå in djupare? Kanske inte är så snyggt att ha
Leif i Skåne: [citat] Jag borrade små hål i L stödet och skruvade i några montageskruv, den skall bara sitta fixerad medan betongen flyter in under, kommer inte ihåg jag stöttade med något mot armeringen.
MalinC1: Skönt att höra! Tack så mycket! Bra och tydligt tips, det ska jag fixa!
MalinC1: [citat] Stort tack för hjälpen och tipsen. Då ska jag fixa det så att det inte blir något större problem!
JRMKJRM: En bild också givetvis. La om hela taket fram till vinklarna.
Utsliten och utdömd: Hos oss har både XL-bygg och byggmax trallvirke från Moelven. Skulle inte säga att plankorna inte skiljer något särskilt i kvalitet. Däremot servicen! Får jag dålig brädor från XL lägger jag de på uppfarten fotar och reklamerar via mail, de hämtar dem och lämnar nya på plats eller drar av ex antal löpmeter på fakturan, beroende på vad jag väljer.
Cajan2: Wow! Tack för ett superfint svar! Har mailat min kontakt på kommunen (gällande bygglov) om förtydligande utifrån dessa frågor och hoppas kunna få svar men håller tummarna att det kommer klassas som komplementbyggnad. Stort tack för hjälpen!
Hemmabyggare.nr.1000: [citat] Ja det är ett hopp det må jag erkänna...haha. Saken är den att jag har 56×225 liggandes hemma från tidigare projekt. Det är själva grunden till att jag tänker just dom.
Walter Walter: Tack för alla svar. Beställde hem en spaltventil som jag tänkte borra upp i fönsterkarmen. Mvh Walter
klaskarlsson: [citat] Det är två olika större förändringar på gång. De som träder ikravft 1 Juli har med boverkets regler att göra https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/byggregelsystemet/nya-byggregler/ Men jag misstänker att du syftar på de regler som möjliggör byggande utan bygganmälan och utanför detaljplanen: De var tänkta att tas beslut om i Juni och träda i
jwkonstrktion: Jag får inte igång min Hultafors TRR rotationslaser. Får inte låsningen att släppa. Vad gör jag för fel?
Soffan49: [citat] Tack! Det var T-koppling jag letade efter i ord! Vet du vilken eller är det standard?
På grön kvist: [citat] Såklart. Jag har varit och kollat på ett hus med ränndal och lätt undertak, så nu har jag koll på hur lösningen skall göras :)
huggan: Vissa konstruktörer har last- och dimensioneringsförutsättningarna direkt på ritningarna och då är det bara ett dokument, annars får man bifoga 2 dokument. K-ritningarna ska vissa dimensioner och kvalité på virket samt hur det ska monteras. Även viktiga detaljer ska visas där tex typ av infästningsplåtar och skruvar redovisas, tex där tak möter vägg eller där lasterna kommer ner
haga3: Vi har ett sommarhus i Varberg som vi vill bygga ut och skulle behöva rådgöra med en byggingenjör med erfarenhet av bygglov etc i Varbergstrakten. Speciellt med tanke på kommande nya byggregler oktober 2025. Någon som har tips på firma att kontakta?