Vi byggde för 3år sedan till ett vinterbonat uterum, som vi använder dagligen året runt. I bygganvisningen fanns ingen plast/tätskick mellan innertak och isolering. Jag kontaktade leverantören för att stämma av om det skulle vara så, men enda svaret var att det är upp till byggherren. Konstruktionen är nu träinnertak, isolering 145, luftspalt, råspont, tätskikt, plåttak. Nu har vi märkt av små droppar av vad vi misstänker är kondensvatten i taket. Vad kan man gör åt det? Hjälper det att öppna upp för ventilation i varje fack vid takfoten?
 
  • Träpanelerat innertak i vinterbonat uterum, notera ventilationsöppning med små krukor i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vitt träinnertak med små fläckar av misstänkt kondensvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondensdroppe synlig på vitmålad träpanel i uterummets innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martlm skrev:
Hjälper det att öppna upp för ventilation i varje fack vid takfoten?
Ja ventilation hjälper mot fukt. I alla fall om uteluften är torrare än inneluften. Annars kanske uppvärmning eller en avfuktare är en lösning.
 
Men det där är väl invändig kondens. Jag gissar på att det ligger en inklädd limträbalk bakom panelen där du har fått kondensen.
Den blir kallare än övriga ytor där du har isolering. Därav kondenserar den fuktiga inneluften, som uppkommer då ni använder rummet, på de partierna.
Så gör inget alls utan kolla när det är kallt ute, och ni vistas i rummet, om det inte kan bli små droppar med kondens där.
 
GoC GoC skrev:
Men det där är väl invändig kondens. Jag gissar på att det ligger en inklädd limträbalk bakom panelen där du har fått kondensen.
Den blir kallare än övriga ytor där du har isolering. Därav kondenserar den fuktiga inneluften, som uppkommer då ni använder rummet, på de partierna.
Så gör inget alls utan kolla när det är kallt ute, och ni vistas i rummet, om det inte kan bli små droppar med kondens där.
Vi har inte märkt något under vintern när vi värmer med golvvärme och öppet mot andra delar i huset. I går var det dock soligt och varmt ute 18-20 grader, samt ca 26 plus i rummet, då kom det droppar. Rätt det är en oisolerad limträbalk där dropparna uppstår.
 
Hur fuktigt har du i denna rum på vintern - om du inte vet så häng upp en hygrometer till nästa vinter.

Som det ser ut som redan skrivet är det kondensdroppar via köldbryggor genom isoleringen på inneväggytan av rumsluftens fuktighet. det är alltså inte fukt från väggens isolering utan bildas på väggens inre ytskikt mot rummet.

Är rumsfuktigheten hög - dvs över 70% Rh så räcker det med bara några få grader sänkning på takväggytan gentemot rumstemperaturen för att riskera immbildning, medans är luften väldigt torr, typ under 20% så kan knappt fukt ens fälla ut på väggytan fast den närmar sig närmar sig 0 grader C där köldbryggorna är.

Så första steget är att kolla hur fuktig luften faktiskt blir i utrymmet, blir den väldigt hög så tyder det brist på ventilation (fast det kollar man säkrare med en CO2-mätare medans normala antalet personer är i utrymmet samtidigt under en längre tid) - folk andas så hög CO2-halt indikerar också mycket fukt via andningsluften som inte har väg att vädras bort.

Är CO3-halten hög så tyder det på dålig ventilation och detta behöver förbättras och med detta också förhoppningsvis tas in en större mängd torrare luft, och torr luft blir det om uteluften som tas in värms till utrymmets temperatur.

De andra att prova med är att vispa runt luften med takfläkt så att ytorna blir lite varmare av konvektion av den varmare rumsluften och den vägen håller ytan sig över daggpunkten.

Det 3:e om luftomsättningen är tillfredsställande rent CO2-mässigt, inga markant kallare köldbryggor (du får hyra en FLIR-kamara för att kolla), takfläkt är monterad och igång, högre värme i utrymmet - är att ställa dit en kondensavfuktare...
 
X xxargs skrev:
Hur fuktigt har du i denna rum på vintern - om du inte vet så häng upp en hygrometer till nästa vinter.

Som det ser ut som redan skrivet är det kondensdroppar via köldbryggor genom isoleringen på inneväggytan av rumsluftens fuktighet. det är alltså inte fukt från väggens isolering utan bildas på väggens inre ytskikt mot rummet.

Är rumsfuktigheten hög - dvs över 70% Rh så räcker det med bara några få grader sänkning på takväggytan gentemot rumstemperaturen för att riskera immbildning, medans är luften väldigt torr, typ under 20% så kan knappt fukt ens fälla ut på väggytan fast den närmar sig närmar sig 0 grader C där köldbryggorna är.

Så första steget är att kolla hur fuktig luften faktiskt blir i utrymmet, blir den väldigt hög så tyder det brist på ventilation (fast det kollar man säkrare med en CO2-mätare medans normala antalet personer är i utrymmet samtidigt under en längre tid) - folk andas så hög CO2-halt indikerar också mycket fukt via andningsluften som inte har väg att vädras bort.

Är CO3-halten hög så tyder det på dålig ventilation och detta behöver förbättras och med detta också förhoppningsvis tas in en större mängd torrare luft, och torr luft blir det om uteluften som tas in värms till utrymmets temperatur.

De andra att prova med är att vispa runt luften med takfläkt så att ytorna blir lite varmare av konvektion av den varmare rumsluften och den vägen håller ytan sig över daggpunkten.

Det 3:e om luftomsättningen är tillfredsställande rent CO2-mässigt, inga markant kallare köldbryggor (du får hyra en FLIR-kamara för att kolla), takfläkt är monterad och igång, högre värme i utrymmet - är att ställa dit en kondensavfuktare...
Okey, tack för utförligt svar. Normalt ligger vi på 50-52 i luftfuktighet i rummet. Igår när dropparna kom så stod en skjutdörr helt öppen, så luftflödet var gott. Ska prova med takfläkt för en sådan har vi på plats.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.