Hej Hur gör ni?

Lägger i högar i väntan på nästa projekt? Kör till återvinningen? eldar upp?

Jag håller just på med en ramp som ska göra det möjligt att gå med rullator in i villan i stället för att kravla sig mha räcket uppför 5 trappsteg (1m höjdskillnad...)
Jag började med att söka i källaren efter "överblivet sen sist," såg ut att räcka bra, men efter lite studier på nätet om krav på gångramper så fick jag öka bredden från behändiga 7dm till 1,3m och se till att den blev lång nog så att kravet på lutning innehölls (Max 1m höjdskillnad /12m längd)

Nybeställning av virke.
Beställa hemtransport med lastbil, godsbåt och trktor med släpvagn
Väntan på båtleverans

Nu har jag klarat första delen, en träramp som ska kompletteras med en plattlagd gångbana
Återstår att ersätta gräsmatta cementplattor i rätt lutning.

Nu försökte jag lägga in några bilder, men programmet gillar inte mina fotons format...vad gör jag för fel

• Ritning av en L-formad gångramp med handskrivna anteckningar, måttangivelser och en trappa vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är virket i bra skick så är det helt klart värt att ha en plats att spara det på. Om fastighetens yta tillåter det, och övriga familjemedlemmar så klart. Även reglar och trall som använts till altaner går att spara och återanvända till mindre känsliga byggen, som vedförråd till exempel.

Så ja, överblivet virke sparas, om det är i vettiga längder som faktiskt går att använda en gång till.
Mindre bitar används till eldning.
Målat och impregnerat körs till återvinningsstationen om det är oanvändbart.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är virket i bra skick så är det helt klart värt att ha en plats att spara det på. Om fastighetens yta tillåter det, och övriga familjemedlemmar så klart. Även reglar och trall som använts till altaner går att spara och återanvända till mindre känsliga byggen, som vedförråd till exempel.

Så ja, överblivet virke sparas, om det är i vettiga längder som faktiskt går att använda en gång till.
Mindre bitar används till eldning.
Målat och impregnerat körs till återvinningsstationen om det är oanvändbart.
Tack, nu bygger jag i tryckimpregnerat virke, överblivet skrot åker till sopstationen

Så ser det ut nu. Vit tvåvåningsvilla med träveranda och ramp under klarblå himmel, omgiven av gräsmatta med en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista stolpparet och reglar är redan nere i marknivå...Min plan är att fortsätta med markplattor 50x50 och 30x30 cm ner till trappans början. Gräsmatta och jord c:a 1dm, ska bort och ersättas med sand. Som väl är så är marken under jorden gammal havsbotten så sand är redan där, gäller bara att göra en grop bredvid och ta mera sand ur….Tur att det inte varit djupplöjd åker...
Synpunkter?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.