Utbyggnad och tillbyggnad
Utsliten och utdömd: Sök bygglov för uterummet. Får marken bebyggas enligt detaljplan och ni inte utnyttjar hela fastighetens byggrätt så kan inte grannen stoppa ett bygglov, om det inte orsakar betydande olägenhet. Alla lovfria åtgärder kräver grannes medgivande om det är så nära gränsen.
fribygg: Om det ska till ett träbjälklag är det väl enklast att bygga det på vanlig trädgårdsplatta, jämna av med en skyffel grus under vid behov och kom ihåg syllpapp eller liknande kapillärbrytande mellan sten och trä. Har du möjlighet tycker jag att du ska fundera på att gjuta ett betonggolv istället.
dovetailjoint: Jag har dessvärre redan hunnit glömma hur jag gjorde tyvärr 😩
Demmpa: Klammer som har ben/spik som är minst 20-25 mm längre än klammern, tex Lettiklammer Øxxmm/25mm Enbent., så att benet/spiken går in en bit i OSBn
egge80: Hur mycket är lite , skruva ur de tre nedersta karmskruvarna flytta dörren så du är nöjd , tvknga den att stanna i detta läge med en bräda i smygen, markera med ett borr och kör i nedersta karmskruven
Argastesnickaren: [citat] Sök på tak lanterin. Finns alla varianter och former, fyrkantiga, rektangulära ,runda osv Se länk till första bästa:) https://commercial.velux.se/produkter/lanterniner-och-takljuskupoler/takljuskupoler-akryl/fyrkantigt
klaskarlsson: [citat] Två månader för både en tillbyggnad och sen ett våtrum (även om vvs-jobben inte är inlkuderade) låter inte så orimligt. Får du in en offert på säg 4-6 veckor istället så skulle jag ändå räkna med minst två månader. Det är ju inte bara "byggtid", det räcker med något oförutsett, säg att ngt material är slut eller det behövs ngt extra man inte räknade med som
olrog: [citat] Tack för svar. Jag har varit inne på den lösningen också men vill gärna undvika att ha alla skruvar synliga. Men jag får kanske tänka om.
Bart: Här är introduktionen till takstolar på Träguiden. https://www.traguiden.se/konstruktion/takstolshandboken/takstolar/
Testarn: Jag tycker det ser mycket bättre ut. Nu finns möjlighet att komma fram till diskbänken utan att "krocka" med den som står vid spisen. Diskmaskinen nära diskho är bra och den är bättre till vänster om diskhon så den inte stänger passagen till dörren. Bättre åtkomst till överskåp vid köksön. Du har nära till en bänk att ställa ner något varmt från ugnen och det finns en
z_bumbi: Mät hur mycket det får/kan bygga på höjden då det avgör materialval. Räkna in tätning mot befintliga väggar dvs hur långt papper ska upp på fasaden och helst ska det också dit plåt Minst 6 graders lutning men helst mer på papptak.
Krille 62: Är det någon som har köpt Halle eller schuco (vpp) uterum? Dem är dyrarare än ex. skånska men kanske värt det i längden?
växelventil: [citat] Ja då kanske bästa sättet är att shackta ur så det blir samma höjd som husgrunden och ta bort stenblocken och ersätta med murblock fram till stenblocken.
Rosa124: Jag undersöker hur man kan bygga ut(förlänga) min stuga, som är ett kungshus från 1974-1975. Jag skulle gärna vilja ha konstruktionsritningen. Finns dom fortfarande? Bygglovsritningen innehåller inte allt som jag vill ha, tex bjälklag, någon som vet ? Tack, Rolf
munge: Polyuretan kanske funkar. Skummar dock, så måste pressas hårt.
Ronnie78: [citat] Hej, Hur gick det? Jag har nästan exakt samma fundering. En västkuststuga från 1973 som jag vill förlänga. Krypgrund på befintlig del men jag tror jag kör gjuten platta på nya delen. Ska heller inte ha vatten i utbygget.
Matti_75: Om större stenar tryckt ner saker så tyder det på att dom är lösa
CitrusbyggarN: Hej! Jag har under några års tid gått och planerat en helt ny make-over av vår befintliga altan och ett äldre uterum från 90-talet. Nu börjar planerna konkretiseras och jag har gjort några renderingar/skisser som visar hur det skulle kunna se ut. Jag tar mer än gärna emot tankar och idéer! Det är lätt att fastna i sin egen bubbla, så all input uppskattas – både vad gäller
Intet: Jag har gjort så. Skippat tjärpappslödningrn längst ner. Istället har jag låtit mattan sluta rakt ovanför dräneringsrören. Har funkat finfint i 30år. Jag har alltså dragit min längre ner än på din bonnaskiss.
Vhenriksson: nyfiken - Hur gick det i denna fråga?
Testarn: Det beror väl lite på vad du menar med "lite frågor" och vilka byggnadskontruktioner som avses. En konstruktör är väl det mest naturliga om man vill ha mer ingående svar på hållfasthet och om man vill ha förslag på ändringar. Gäller det mer generella frågor så kan en erfaren byggare kunna ha svar. Sen är ju frågan hur mycket dokumentation som finns och hur tillgängligt det är
Villa1949: Att skicka en bit och få verifierat om det är asbest eller inte är inte så dyrt, kostar några hundra och tar inte lång tid.
Albinvalle: Vi står inför en badrumsrenovering med tillbyggnation Dilemmat jag har nu i planeringsstadiet är takkonstruktionen, bifogar bild nedan Min fråga är till er här vad som skulle vara acceptabelt, vi funderar då på att bygga ut 16 kvadratmeter på gaveln av vårat hus, idag är de en groventre på ca 6kvm som skall rivas Taket i dagsläget är plåt och valmat Vi har funderingar på att ha
Alexbygger: [citat] Tack för svaret! Ja både beslagen och fasaden känns lite för klena för att man alltid ska kunna vara lugn. Blir att fungera ut en bra bärlina till fasaden istället och eventuellt montering i golvreglar
Falkberget: Bomba med förslag kring hur jag bör tänka när jag nu skall bygga ny trapp. Jag har bilat bort 20ton stentrappa och skall nu ersätta den med en ny altan+trappa i trä. Anledningen till att jag tagit bort den är för att den var trasig och gjorde så att vatten läckte in i garaget. Bilder innan och efter.
Fethajja: [citat] ingen fara...bra dock att du tog mitt mått som exempel :)