Hej!

Är på jakt efter 34x145 ganska långa och bygghandeln kan få tag i 5.40 som är 1 till max två år gamla. Ska vara lite ljusare enligt säljaren men inget fel på den.

Priset är rabatterat, men är detta något man ska hålla sig ifrån? Trallen jag bygger är 75kvm.

Själva åldern är väl inget problem, frågan är väl om det är krokigt, fult och sprucket virke som blivit bortsorterat av självplockare i ställaget under åren...

• Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Är det obrutna buntar så är det enda att de kan flisa mer vid sågning och när du skruvar.

P
Det är oftast en nackdel att köpa äldre trall då dom säkerligen har torkat, är dom torra så spricker dom lättare vid skruvning..
Samthar dom varit utsatta för solljus så kan det skilja i färgen ganska mycket vilket tar några säsonger på plats att jämna ut..

Farstatjej90
Är det inte också så att "ett max två år gamla" betyder att de förmodligen legat nånstans minst det dubbla?

• Haha
GEGS och 1 till
  • Laddar…
Varning! Köp inte om det är Organowood. Saknar helt beständighet.

• Gilla
Vrango och 1 till
  • Laddar…
J Joppe Noppe skrev:
Hej!

Är på jakt efter 34x145 ganska långa och bygghandeln kan få tag i 5.40 som är 1 till max två år gamla. Ska vara lite ljusare enligt säljaren men inget fel på den.

Priset är rabatterat, men är detta något man ska hålla sig ifrån? Trallen jag bygger är 75kvm.
Av egen erfarenhet får man mäta varje bräda , både på bredd o tjocklek
När det är torkat kan bredd på vissa brädor vara 5-10 mm smalare och även höjden kan skilja
Jag la själv ett trädäck 10•14 m dold skruv
Man vill ju ha raka mellanrum mellan brädor , svårt när dom har olika bredd
Mätade alla brädor på brädgården innan jag köpte
Blev ok till slut

Mats-S
Rejäl skrev:
Det är oftast en nackdel att köpa äldre trall då dom säkerligen har torkat, är dom torra så spricker dom lättare vid skruvning..
DEt löser man enkelt genom att förborra med en tunnare borr, givetvis förutsatt att ens egentid är gratis så det är ingen extra kostnad för dom extra sekunder det tar att förborra. 😉

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att det kan vara en fördel beroende på hur de har lagrats. Det värsta man kan använda är en nyimpregnerad bräda som rinner när man skruvar i den. Vi har seriösa och kompetenta snickare och de köper sin egen trall gärna året innan och låter den torka ordentligt innan de sätter upp den. Då vet man vilka brädor som man ändå velat förkasta. Dock så måste den lagras buntad och ventilerad.

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.