P Pappa1986 skrev:
Personligen så tycker jag gaffelankare är riktigt fult.
1 vinkeljärn på vardera sida om takregeln och föst i väggen eller mot balken som sitter i huset.

Sen vid stolparna skråskruvade jag med 25 cm skruv. Från stolpen och upp i främre bärlinan.
Jag kommer använda 42x180 främre bärlina som ställs på urjackade (som ett L) 90x90 limträstolpar. Så det blir som en hylla de kan ligga på.

Funderar på att antingen fästa ihop bärlinan med stolparna med två genomgående bult eller två vanliga kraftiga skruv från var sida. Skruv blir lite snyggare men genomgående kanske starkare.

V Villa1949 skrev:
Jag kommer använda 42x180 främre bärlina som ställs på urjackade (som ett L) 90x90 limträstolpar. Så det blir som en hylla de kan ligga på.

Funderar på att antingen fästa ihop bärlinan med stolparna med två genomgående bult eller två vanliga kraftiga skruv från var sida. Skruv blir lite snyggare men genomgående kanske starkare.
Ok. Själv tycker jag det blir snyggare att köra likadabt mått på främre bärlinan som stolparna. Då slippen man jacka ur mm. :D

P Pappa1986 skrev:
Ok. Själv tycker jag det blir snyggare att köra likadabt mått på främre bärlinan som stolparna. Då slippen man jacka ur mm. :D
Dom är inköpta och håller på och målas så det får bli så . Fördelen är att jag slipper beslag mellan stolpe och bärlina.

V Villa1949 skrev:
Dom är inköpta och håller på och målas så det får bli så . Fördelen är att jag slipper beslag mellan stolpe och bärlina.
Helt rätt, jag skråskruvade. Inte optimalt men blev snyggast hehe.
Finns alltid fördelar och nackdelar :heart:

P Pappa1986 skrev:
Då börjar mitt projekt närma sig sitt slut. Innertak ska fixas och det ska målas på spinhuvuden mm och även en gruva på andra sidan ska göras men i det stora hela så är det färdigt. Lägger upp en dyster bild på innan projektet drog igång.
Stort tack till alla här inne som hjälpt mig och kunnat svara på mina frågor, speciellt "justus andersson".
Ha det gott nu ute i värmen:D
Före
[bild]
Efter
[bild] [bild] [bild]
Väldigt fin veranda ni byggde! Är denna på södersidan? Hur upplever ni ljuset inomhus nu sen taket kom upp?

Hej. Jag Söder sida. Vi trivs mer i huset efter verandan kom upp. Förut så blev insynen mer. Men nu känns det mer mysigt.

• Älska
Johannaelienor
  • Laddar…
J Johannaelienor skrev:
Väldigt fin veranda ni byggde! Är denna på södersidan? Hur upplever ni ljuset inomhus nu sen taket kom upp?
Tack. Detta va på den östra sidan. Eftersom det va på östra sidan så va det ingen fara då solen går upp där och gick snabbt runt till södra sidan och ska även tillägga att vi hade andra fönster i de rummen, både södra och norra sidan.

• Älska
Johannaelienor
  • Laddar…
Byggdes förra året

• Trähus med pågående altanbygge i trädgården, slitna verktyg och material ligger runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dfernhol och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.