L
Lato: Sätt vlndväv på reglarna. Sätt sedan läkt på bindväven så det blir en distans till väven. Sedan sätter du bräderna enkel fas eller dubbel fas.
1 svar · 1,1k läst
·
Cruzze
Cruzze: Fogning kommer förmodligen bara att förstärka intrycket av skarven. Men vill man absolut prova nåt så såga en tunn strip av tryckvirke med kap/gersåg längs med fibrerna och fyll upp i skarven och skär sedan jämnt med typ stämjärn eller mattkniv.
3 svar · 1,1k läst
·
F
fribygg: Tänker du göra jobbet själv kan du ju leta begagnat/ gratis överblivet mtrl och anpassa bygget därefter.
2 svar · 827 läst
P
ptk: Hur gick det? Går i liknande tankar, att ha som utbyggnad. Funderar på markskruv som stöd.
1 svar · 1,7k läst
Huddingebo
Huddingebo: Ja, ta kontakt med en konstruktör och rådfråga och eventuellt be om en initial beräkning. I värsta fall får du fälla in extra 95:or emellan befintliga reglar och smacka på ny gips utanpå.
5 svar · 799 läst
·
O
olofh: guld värt även om vårt är lite risigt och många år på nacken. övervintring av medelhavsväxterna som på sommarhalvåret står på altanen, driva upp tomter innan de kan flytta ut i växthuset, förvaring av altanmöbler på vinternt. Gäller att bara "tömma" ut det tidigt på våren och städa upp sen är det matplats hela sommarhalvåret. blir det för varmt där sitter man ju på
5 svar · 822 läst
B
boffe2016: Funderar på att bygga trädäck uppepå en befintlig inglasad altan (9x4). Jag har tittat inunder altanen och ser att konstruktionen vilar på plintar, reglar 45x170mm och backen den står på är en grusås så allt ser bra och rejält ut så långt. Men man är bara i hobbysnickarsvängen så man funderar förstås. Jag kan ju inte se takkonstruktionen?. Hur kan jag ta reda på att altan
0 svar · 505 läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Jag håller källare och krypgrund stängda under de varma och fuktiga sommarmånaderna. Kalla delen av året är ventiler fullt öppna. Så jag har lärt mig.
4 svar · 788 läst
·
Twisty_canard
Twisty_canard: Hej, hur gjorde du till slut? Står själv inför samma projekt. Mvh Kim
2 svar · 9,9k läst
·
H
hoodys: Färdigmurat med combimix b bruk från bauhaus. Nu har jag slammat med samma murbruk. Jag hade i mer vatten bara och smetade på med handen. Nästa steg är platonmatta
1 svar · 919 läst
·
L
Lars Löfqvist: Träramen är stommen till kryddhyllan ovanför fläkten. Försökte ta lös den genom att skruva bort 4 skruvar på tvärslåar men den verkar sitta fast. Kan vara fastmålad eller sitter i taklisten. Försöker i morgon kväll
4 svar · 587 läst
·
1
1234abcd: Vi har ett litet torp i Norrtäljetrakten. Vi skulle vilja bygga ut det med ca 15 m2. Det ska bli ett sovrum och det blir en utbyggnad i vinkel. För att det ska se snyggt ut skulle vi behöva hjälp av en arkitekt. Sedan vill vi leja ut allt arbete. Undrar vad detta bör kosta. Arkitektritning och resten av bygget. Och finns det någon som har ett företag som ni kan rekommendera?
0 svar · 496 läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Det beror på... förutsättningarna. Men, takavvattningen måste fungera till 100%. Dvs det får inte finnas några läckor, eller möjlighet till översvämning. Sedan måste utrymmet vara hermetiskt tätt så att ingen inomhusluft kan tränga ut. Dvs ungefär som ett vindsbjälklag med fuktspärr där det gäller att få det tätt mot alla anslutningar (tak/vägg/golv) och ev
10 svar · 1,0k läst
·
Larsa
Larsa: Hugget som stucket säger jag. Men har du inte betongbil så r det ju skönt att inte blanda så mycket. Glöm inte syllisolering
2 svar · 391 läst
B
Byggkonsult89: [citat] Hej Anton, Jag kan hjälpa dig med detta skriv gärna PM, så löser vi det!
1 svar · 302 läst
A
AndersS: Det är ett ryggåstak du kommer att bygga och du kan utgå från den höjd du önskar. Ev. får du kompromissa med utseendet utvändigt på huset och beroende var det ligger. Är det inom detaljplan kan det finnas begränsningar. Har byggt ut i vinkel på en av våra fastigheter, men enplans och då blev det samma takhöjd som det ursprungliga huset. En bekant byggde nytt med den delen du ska
3 svar · 453 läst
B
Bratto: [citat] Case closed för min del. Jag hittade ingen bra lösning och gick på en lite större utbyggnad istället.
4 svar · 1,1k läst
S
seniorkonsult: Och transporter, snöskottning, upplag, samordningsmöten, täckning, arbetsbodar, renhållning, ställningar mm. Tydliga dagboksanteckningar.
36 svar · 5,1k läst
·
P
ptk: Hur gick det? Är i samma sits.
1 svar · 1,5k läst
S
seniorkonsult: [citat] Jag har 8/16 kross (cellplast under) och tänkte testa oimpregnerade reglar på gruset under trallen. Problem?
3 svar · 659 läst
A
andreasli: [citat] Vilka processer tänker du på, vad jag förstått så kommer anmälningsplikt att slopas gällande attefallstillbyggnad vilket kommer leda till att folk kommer kunna starta att bygga när dom vill?
3 svar · 783 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är nog ett radhus där taknocken går från vänster till höger på ritningen.
9 svar · 681 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du har en pott så du får göra så många utbyggnader du vill utan bygglov men de måste summera till max 30 kvm.
1 svar · 535 läst
·
Z
z_bumbi: Så har jag gjort i förråd med carport och tänker göra i en friggebod. Enda skillnaden är att virket är fuktigare men bygger man inte in det så torkar det.
9 svar · 913 läst
·
J
JockeHX: Ingen uppdatering utöver att bygglov och konstruktionsritning är klar. Det är bara det att ha öppet till nock med nockbalk krävde stålpelare ned till grunden och det gjorde att projektet blev lite större än tänkt och därför tappade jag intresset lite. Sannolikt kommer jag låta göra en ny konstruktionsritning med hanbjälkar istället så jag slipper göra så stor åverkan, byggstart
24 svar · 7,6k läst
·
Oldelfato
Oldelfato: Här finns alla monteringsanvisningarna https://smartpanel.no/se/monteringsanvisning/smartpanel/
1 svar · 466 läst
E
Erika8: [citat] Sorry, glömde skriva att dörrarna var begagnade. I alla anvisningar jag hittat på nätet, så förutsätts det att stommen redan är exakt så hög som det behövs för dörrarna. Jag vetesjutton om det finns någon märkning på dem, ska kolla.
4 svar · 755 läst
Tigger
Tigger: Hallå där ute! Vill tacka er som svarat på min fråga och berätta att jag nu beställt tak av Willab. Tror det blir exakt det jag behöver. 👍 Tack än en gång och ha en fortsatt fin sommar! ☀️ /T
7 svar · 844 läst
V
Vix85: Jag har hört mig för, och det ska gå att göra som jag tänker utan problem, nya brandregler börjar gälla 1/7 2025 som underlättar vad jag förstår det som.
1 svar · 640 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.