Hej alla experter!
Håller på att bygga min första trapp (och säkert den sista). Tycker jag fått till steghöjd o allt det där.
Min fråga är hur jag ska fästa planstegen på bästa och säkraste sätt. Nu vilar planstegen på 45*70 reglar som jag sågar till
i lämpliga bitar och skruvat fast i sidostyckena. Är dessa tillräckligt för att skruva fast planstegen i? Jag tycker inte det blir riktigt bra men jag är osäker.
Att använda vangstycken är inte ett alternativ då hela lutningen blir fel.
Så hur gör jag nu för att få en stabil o säker trapp? Jag pallar inte att börja om och roliga kommentarer undanbedes.
Mått :
Stegbredd 800 mm
Trappans höjd 2100 mm
Virke plansteg 45*170 mm

• Trätrappa under konstruktion utomhus med plankor monterade på reglar; omgivning av skog och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa under konstruktion med plansteg vilande på reglar, skruvade fast i sidostycken. Diskussion om säker infästning av planstegen.
    Skapa konto
Unikt namn
Min trapp är byggd som din, och har (grov)skruv genom "sidostycket" in i planstegen.
Känns stabilt.

Edit: såhär
Diagram över en trappa med vangstycke och plansteg, visar montering med skruvar genom sidostycket.
Skapa konto

(Bild lånad från bolist)

Dock känns plansteg på bara 170 mm lite väl kort, det skulle nog kännas som ett säkrare steg om man drog på en 45:a till i bakkant av stegen?

• Gilla
Anonymiserad 23608 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min trapp är byggd som din, och har (grov)skruv genom "sidostycket" in i planstegen.
Känns stabilt.

Edit: såhär
[bild]
(Bild lånad från bolist)
Tack för svar. Jag har varit inne på den lösningen också men vill gärna undvika att ha alla skruvar synliga. Men jag får kanske tänka om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.