1 509 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vad är rimlig byggtid?
Hej
Jag har fått offerter på en liten utbyggnad 6 kvadrat, visserligen en våning upp så litet mer komplicerat än att bygga på backen, men tycker ändå att deras tidsuppskattning är väldigt lång. ca 2 månader. Min gissning är att dom tar i för att kunna motivera ett högre fast pris. Tacksam för att höra om era erfarenheter!
Jag har fått offerter på en liten utbyggnad 6 kvadrat, visserligen en våning upp så litet mer komplicerat än att bygga på backen, men tycker ändå att deras tidsuppskattning är väldigt lång. ca 2 månader. Min gissning är att dom tar i för att kunna motivera ett högre fast pris. Tacksam för att höra om era erfarenheter!
Beror ju på om det är ett badrum eller sovrum. Jättestor skillnad på dessa.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Låter som ett projekt du borde låta göra på löpande räkning istället. Hitta en hantverkare med äkta bra referenser (betyg på omdömes sidor är oftast falska). Och som du litar på.
Och då går per definition alla firmor som du hittar på föremdlingssidor som Offerta, bra byggare, servicefinder osv. bort. De bra hantverkarna finns inte på sådana sidor.
Skall du ha fastpris, så kommer hantverkaren att ta betalt för alla osäkerheter, diu får betala worst case, även om hälften av svårigheterna aldrig inträffar.
Kör löpande med en bra hantverkare, be om en prisuppskattning. Den fungerar i praktiken som ett takpris, får bli max 15% dyrare.
Och då går per definition alla firmor som du hittar på föremdlingssidor som Offerta, bra byggare, servicefinder osv. bort. De bra hantverkarna finns inte på sådana sidor.
Skall du ha fastpris, så kommer hantverkaren att ta betalt för alla osäkerheter, diu får betala worst case, även om hälften av svårigheterna aldrig inträffar.
Kör löpande med en bra hantverkare, be om en prisuppskattning. Den fungerar i praktiken som ett takpris, får bli max 15% dyrare.
Tack för svar! Det rimmar ungefär med hur jag själv tänkt. Har du tips på bra byggare i sthlm med äkta referenser som du säger får du gärna DM:aH hempularen skrev:Låter som ett projekt du borde låta göra på löpande räkning istället. Hitta en hantverkare med äkta bra referenser (betyg på omdömes sidor är oftast falska). Och som du litar på.
Och då går per definition alla firmor som du hittar på föremdlingssidor som Offerta, bra byggare, servicefinder osv. bort. De bra hantverkarna finns inte på sådana sidor.
Skall du ha fastpris, så kommer hantverkaren att ta betalt för alla osäkerheter, diu får betala worst case, även om hälften av svårigheterna aldrig inträffar.
Kör löpande med en bra hantverkare, be om en prisuppskattning. Den fungerar i praktiken som ett takpris, får bli max 15% dyrare.
Tror man att ett bygge tar fyra veckor att slutföra så säger man inte fyra veckor till kunden eftersom det snabbt kan spåra ur pga sjukdomar, väder, leveransproblem m.m.B Byggertill123 skrev:Hej
Jag har fått offerter på en liten utbyggnad 6 kvadrat, visserligen en våning upp så litet mer komplicerat än att bygga på backen, men tycker ändå att deras tidsuppskattning är väldigt lång. ca 2 månader. Min gissning är att dom tar i för att kunna motivera ett högre fast pris. Tacksam för att höra om era erfarenheter!
Säger man fyra veckor till kunden så blir det grinigt och börjar knorras om kompensation om det tar sex veckor. Säger man åtta veckor och gör det på sex så är man istället en hjälte.
Priset kan jag inte säga något om. Egentligen inte heller så mycket om tiden, med så bristfälling information. Men, som pensionerad snickare törs jag nog ändå påstå att du inte kommer kunna få det gjort så mycket fortare än så. Ett badrum/våtrum tar alltid ganska lång tig. Om det dessutom ska göras en tillbyggnad på andra våningen så är det inget som "slängs ihop" på en vecka, eller två. Tiden kan du nog inte göra så mycket åt. Däremot kanske priset är väl tilltaget?B Byggertill123 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Två månader för både en tillbyggnad och sen ett våtrum (även om vvs-jobben inte är inlkuderade) låter inte så orimligt.B Byggertill123 skrev:Hej
Jag har fått offerter på en liten utbyggnad 6 kvadrat, visserligen en våning upp så litet mer komplicerat än att bygga på backen, men tycker ändå att deras tidsuppskattning är väldigt lång. ca 2 månader. Min gissning är att dom tar i för att kunna motivera ett högre fast pris. Tacksam för att höra om era erfarenheter!
Får du in en offert på säg 4-6 veckor istället så skulle jag ändå räkna med minst två månader.
Det är ju inte bara "byggtid", det räcker med något oförutsett, säg att ngt material är slut eller det behövs ngt extra man inte räknade med som skall beställas, så drar det iväg kanske 2-4 dagar, vilket är nästan en vecka, och om sen hantverkaren får något slags förhinder så ryker ett par dagar till, och vips är det två veckor.
Sen låter det som ett rätt komplicerat bygge: VVS + el - det måste man ta hänsyn till när man bygger grunden, även om det inte ingår att färdigställa det: Om tex en frgåa uppstår kring inkoppling av avloppsstammen, så måste man få tag på en röris, som kanske måste komma dit eller ha ett videosamtal, och han kanske kan först om några dagar...osv osv
Säger dom 8 veckor och faktiskt håller det, så är det rätt bra skulle jag säga.
Jag fick mitt badrum omgjort på två veckor, skulle tagit en vecka. Men då var det bara mattläggare som skulle spackla och limma golv + våtrumstapet.... Men så var det lite dåligt underlag, som behövde extraspacklas, och en tröskel som skulle bytas pga uppvik och en bård som var beställd lite för kort och behövde ombeställas: så blev det två veckor (eller iaf ett par dagar in i nästa vecka)
Inga problem i sig, arbetet blev mycket bra utfört och priset var väldigt rimligt, och extraarbetena också rimligt prissatta - så jag var nöjd: Men då var det ett relativt enkelt jobb som i teorin borde kunnat varit gjort på 3 dagar. Så en hel tillbyggnad + våtrum , med underlag osv....Det jag vill säga är att det kommer ta längre tid än man tror och saker kommer uppstå.
Gör man saker själv: Lägg på minst 50-100% på tiden och 30% på budgeten. Lejer man ut: Lägg på 30-50% på tiden och 50% på budgeten...
Klicka här för att svara
