Hej,

Håller på panela om huset i samband med en tillbyggnad, vilket har gått smidigt. Nu har jag en vägg kvar som inte har några fönster och mäter 6,60 m x ca: 2,5 m . Jag kommer sätta 12 st. spikreglar med cc 60 vilket blir precis 6,60 m. Panelen är 22x145 så det blir ca: 18 rader panel.

Hur hade ni skarvat den liggande panelen, och villka längder hade ni köpt för att få så lite spill som möjligt? och hade ni valt att ha skarven på samma ställe på varannan bräda (i höjdled) eller hade ni kört löpande så den hamnar olika ställen.

Notera att väggen är mot en granne där vi själva inte vistas, så inget som hamnar i fokus utifrån mitt perspektiv.

F Fethajja skrev:
Hur hade ni skarvat den liggande panelen, och villka längder hade ni köpt för att få så lite spill som möjligt? och hade ni valt att ha skarven på samma ställe på varannan bräda (i höjdled) eller hade ni kört löpande så den hamnar olika ställen.
  1. Om man inte kan använda hela brädor får man minst antal skarvar med längsta möjliga brädor.
  2. Kör man löpande kommer skarvarna mera "slumpmässigt". Det ser oftast snyggast ut.
  3. Kapar man skarvarna i 45grader kommer de lite omlott och blir diskretare än om man kapar i 90grader.

ClasseClas
Hej. Läs på noga här från Svenskt Trä,
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr

Jag skulle köra med löpande skarvar så de kommer på olika ställen (oftast). Tänk på att grunda och måla ändskarvarna. De är utsatta för fukt och ändträt kan suga ordentligt med risk för röta på sikt. Ändarna ska förborras före uppspikning.

Kolla gärna på mellanstruken panel. Då räcker det med en slutstrykning av panelen efter ovan fixande med ändskarvarna. Sparar mycket tid.

ClasseClas ClasseClas skrev:
[länk] träpaneler-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr

Jag skulle köra med löpande skarvar så de kommer på olika ställen (oftast). Tänk på att grunda och måla ändskarvarna. De är utsatta för fukt och ändträt kan suga ordentligt med risk för röta på sikt. Ändarna ska förborras före uppspikning.

Kolla gärna på mellanstruken panel. Då räcker det med en slutstrykning av panelen efter ovan fixande med ändskarvarna. Sparar mycket tid.

Tack för input Classe. Jag har kört mellanstruken panel sen tidigare vilket sparar rejält med tid. Dock förborrning är jag tveksam till. Hänger upp panelen med dyckertpicka, sen skjuter jag jag panel/stomspik i fina rader när allt är på plats.

O O skrev:
  1. Om man inte kan använda hela brädor får man minst antal skarvar med längsta möjliga brädor.
  2. Kör man löpande kommer skarvarna mera "slumpmässigt". Det ser oftast snyggast ut.
  3. Kapar man skarvarna i 45grader kommer de lite omlott och blir diskretare än om man kapar i 90grader.
ok, 45 grader var nytt för mig, kollar hur det skulle kunna vara ett alternativ....

ClasseClas
F Fethajja skrev:
Tack för input Classe. Jag har kört mellanstruken panel sen tidigare vilket sparar rejält med tid. Dock förborrning är jag tveksam till. Hänger upp panelen med dyckertpicka, sen skjuter jag jag panel/stomspik i fina rader när allt är på plats.
Skiss av väggkonstruktion med panel, vindskydd, väggregel, samt instruktioner för skruvning och skarvning, inklusive skråspikning och förborrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle skruva just ändarna utan tvekan. De är såpass kritiska för panelens livslängd.

Vad kör du med för panel?

En sak som förlänger livet är att måla ändträet i skarvarna.

[bild]
Jag skulle skruva just ändarna utan tvekan. De är såpass kritiska för panelens livslängd.

Vad kör du med för panel?
Enkelfas fals 145x22

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
S
Finns det någon minimumlängd på panelen man bör förhålla sig till. Jag har hört minst 2m på ändspåntade som är skarvade utan stöd. Men har inte sett någon för vanlig utan ändspånt som alltid ska skarvas med stöd

Jag hade också kört löpande sen kastat bitar som är kortare än 1m eller 1.2m då om du alltid skarvar på regel.
Har själv dubbelfas och ändspontat, där har jag faktiskt tryckt i nån 3-4dm bit på slutet.
Har limmat skarvar och mot undre panel, även övre där jag kommit ihåg det 🙂

ClasseClas
S Screew skrev:
Finns det någon minimumlängd på panelen man bör förhålla sig till. Jag har hört minst 2m på ändspåntade som är skarvade utan stöd. Men har inte sett någon för vanlig utan ändspånt som alltid ska skarvas med stöd
Det är 3 meter. Se nedan.

https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr

13 Skarvning av paneler

Liggande panel utan ändspont skarvas över stöd genom att panelbrädor
kapas vinkelrätt och monteras dikt an mot varandra. Avståndet mellan
stumskarvarna i en utvändig panelbrädas längdriktning ska vara minst
3 m. Stumskarvar i intilliggande utvändiga panelbrädor ska förskjutas
minst 600. Spikhålen förborras och brädorna skråspikas alternativt
används självborrande panelskruv. Skarvar bör fördelas jämnt över
fasadytan.

Ändspontade utvändiga panelbrädor får skarvas mellan stöd. Änd-
spontade skarvar i intilliggande utvändiga panelbrädor ska förskjutas
minst 1 200. Skarvslutpanelbräda för inte vara kortare än 2 m.

S
Det är 3 meter. Se nedan.

13 Skarvning av paneler

Liggande panel utan ändspont skarvas över stöd genom att panelbrädor
kapas vinkelrätt och monteras dikt an mot varandra. Avståndet mellan
stumskarvarna i en utvändig panelbrädas längdriktning ska vara minst
3 m. Stumskarvar i intilliggande utvändiga panelbrädor ska förskjutas
minst 600. Spikhålen förborras och brädorna skråspikas alternativt
används självborrande panelskruv. Skarvar bör fördelas jämnt över
fasadytan.

Ändspontade utvändiga panelbrädor får skarvas mellan stöd. Änd-
spontade skarvar i intilliggande utvändiga panelbrädor ska förskjutas
minst 1 200. Skarvslutpanelbräda för inte vara kortare än 2 m.
Jag vet inte om jag missuppfattar texten. Säg att jag har en vägg som är 6,6m. Jag börjar med en bräda som är 1,2m sen en hellång 4,2m och avslutar med en som är 1,2m. Då uppfyller jag ju detta:
"Avståndet mellan stumskarvarna i en utvändig panelbrädas längdriktning ska vara minst 3 m."

Då stumskarvarna ligger 4,2m från varandra. Tänker jag helt fel?

ClasseClas
S Screew skrev:
Jag vet inte om jag missuppfattar texten. Säg att jag har en vägg som är 6,6m. Jag börjar med en bräda som är 1,2m sen en hellång 4,2m och avslutar med en som är 1,2m. Då uppfyller jag ju detta:
"Avståndet mellan stumskarvarna i en utvändig panelbrädas längdriktning ska vara minst 3 m."

Då stumskarvarna ligger 4,2m från varandra. Tänker jag helt fel?
Stämmer. Nästa rad ovanför blir då med cc 600 3 meter (det som är kvar på panelbrädan) och sen 3.6 meter avslutningsvis. Nästa rad börjar med 0.6 meter osv. Inget problem med för tätt med panelskarvar mellan raderna (ska förskjutas minst 0.6 meter).

S
Stämmer. Nästa rad ovanför blir då med cc 600 3 meter (det som är kvar på panelbrädan) och sen 3.6 meter avslutningsvis. Nästa rad börjar med 0.6 meter osv. Inget problem med för tätt med panelskarvar mellan raderna (ska förskjutas minst 0.6 meter).
Ok, det låter vettigt. En till fråga, när blir en planka för kort? Räcker det med att den tex går över två reglar som är cc600? dvs minsta längd 1200, jag skulle tycka att en 600mm lång bräda skulle kännas fel att montera pga den korta längden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.