Hej, har en fråga som jag hoppas nån har svaret på.

Vi har en altan mot vår granne som är närmare tomtgräns än 4,5 meter men detta har vi fått godkänt på från vår granne med påskrivet papper sedan tidigare.

Om jag nu skulle vilja bygga ett uterum på denna altanen, krävs det ytterligare ett godkännande från från grannen i fråga eller är det okej eftersom altanen är byggd och står och jag får förvaltat den på önskat sätt?

Kanske nån som haft en liknande situation?

Lite av problemet här är att efter detta pappret skrev har det uppstått lite av en tvist med grannen i fråga så jag vet att han aldrig hade godkänt detta av ren illvilja. Så frågan är helt enkelt går det eller går det inte utan godkännande?

Tacksam för seriösa svar :)

För altanen behövde du inte någon godkännande från din granne.
För ditt uterum behöver du göra en bygganmälan sålänge du bygger uterummet under regeln för attefallstillbyggnad. Du kommer behöva grannens medgivande i.o.m närmare än 4.5m.
Tror jag inte är ute o cyklar iallafall :)

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
För altanen behövde du inte någon godkännande från din granne.
För ditt uterum behöver du bygglov.
Men eftersom altanen står närmare än 4,5 meter från tomtgräns så lär väl ändå de krävas?

Och eftersom uterummet, även fast det står på altanen, kommer även de närmare än 4,5 meter, krävs det samma då?

Bygglov eller bygganmälan absolut, men du får gärna utveckla vad du menar när du säger att de inte behövs?

Ett trädäck nära marken får du bygga ända fram till tomtgränsen utan att fråga grannen.

useless useless skrev:
Ett trädäck nära marken får du bygga ända fram till tomtgränsen utan att fråga grannen.
Altanen står ca 1,2 m upp från marken

U
Sök bygglov för uterummet.
Får marken bebyggas enligt detaljplan och ni inte utnyttjar hela fastighetens byggrätt så kan inte grannen stoppa ett bygglov, om det inte orsakar betydande olägenhet.
Alla lovfria åtgärder kräver grannes medgivande om det är så nära gränsen.

• Gilla
Jakben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.