Hej!

Jag har under några års tid gått och planerat en helt ny make-over av vår befintliga altan och ett äldre uterum från 90-talet. Nu börjar planerna konkretiseras och jag har gjort några renderingar/skisser som visar hur det skulle kunna se ut.

Jag tar mer än gärna emot tankar och idéer! Det är lätt att fastna i sin egen bubbla, så all input uppskattas – både vad gäller design, funktion och utförande.

Det jag funderar mest över just nu är hur kommunen kommer att se på placeringen. En del av tomten gränsar nämligen mot kommunal mark (det verkar vara ett gammalt markreservat eller gång-/service-stråk), och som ni ser på bilderna är avståndet till den gränsen ca 1,7 meter från altanens ytterkant.

Alla mått mot grannar överstiger 4,5 meter, så där borde det vara grönt. Men jag misstänker att jag ändå kommer att behöva söka bygglov på grund av storleken av projektet.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Hur kinkiga brukar kommuner vara i sådana lägen?

Tack på förhand!

• Skiss av altan och uterum med mått och gränsmarkeringar, visar placering nära kommunal mark och grannar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning av Altan och uterum med avstånd till kommunens och grannens fastighetsgränser visade i meter och grader.
    Skapa konto
  • Rendering av en modern altan med tak, möbler, utekök och bänkskiva med diskho.
    Skapa konto
  • Rendering av planerat uterum och altan, med grillhörna och sittplatser, nära gräns mot kommunal mark.
    Skapa konto
  • Rendering av en altan och uterum med sittmöbler och växtdekorationer, sedd från utsidan mot ett öppet uterum med bord och stolar.
    Skapa konto
  • 3D-rendering av planerad make-over av altan och uterum, med räcken, krukväxter och möbler på verandan.
    Skapa konto
  • 3D-rendering av en altan med utekök, matbord, stolar, soffgrupp och växter, omgiven av grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rendering av altan med sittgrupp och belysning under ett tak i trä.
    Skapa konto
  • Renderad bild av en modern altan med möbler, inklusive bord och stolar, samt ett växtarrangemang i en kruka.
    Skapa konto
  • Gilla
Fett novis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.