Utbyggnad och tillbyggnad
Ljunghus: Vi planerar att uppföra en tillbyggnad till vår gavel i form av ett oisolerat orangeri på isolerad platta. Tillbyggnaden ska anslutas till huset som är putsat tegel med gavelspets i trä. Gavelspetsens panel är sedan -72 men i relativt gott skick. Det finns dock en lucka som ska byggas bort. Vilka fällor kan vi gå i här? Jag överväger sätta plåt på gavelspetsen (och vindskivorna)
Gruvanna: [citat] Jag har inte gjort det än, men har kommit fram till att gjuta en isolerad platta med värmeslingor kommer vara lösningen. Det kostar ca 80.000 men då blir det stadigt och varmt. Det kostar en del att bygga ett trägolv med plintar. Inte så stor vinst.
Byggkonsult89: [citat] Det är fullt möjligt, men det kräver noggrann planering. Eftersom huset har källare och du bygger på en platta ovanför utan att utöka källaren, skapas ett jordtryck mot källarväggen. Detta bör en byggnadskonstruktör beräkna och projektera en lösning för denna typ av grundläggning. Andra alternativet är att utöka källaren och gräva er ner men det kräver lite mer
erito: Behöver lite tips. Ska bygga ut gäststugan och byta tak, dra in VA m.m. Tänkte fästa bärlina med betongskruv i befintliga plintar, 45x195 och låta dessa gå jämnt med toppen på befintliga plintar. Då kommer ju de plintarna byggas in i trossbotten.... sedan ny isolering och nytt innergolv på det, men kan man göra så? Lär ju bli köldbrygga upp till innergolvet? Tar sedan bort de gamla
neo11: Ja, drev får ju inte plats. Kanske ändra karmen?. Om inte, är det väl bara att putsa mot.
z_bumbi: Vad gäller fönster så kan ett ljusinsläpp vara smidigt så man inte blir "blind" när man kommer in från utsidan. En bit plexiglas direkt under takfoten stjäl t ex inte så mycket lagringsutrymme.
z_bumbi: Har du eller kan låna en domkraft så testa med den. Har du ingen så får du en pelardomkraft som lyfter 5 ton för 300 kr så i mina värld behöver man inte fundera på att köpa något mindre. 5 ton räcker till betydligt mer än vad du ska lyfta.
maah: Den där balkongen ser ut att närma sig pension. Om du kapar det som behövs för att få plats med regel och plåt så är det väl knappt en tändsticka kvar? Jag tror mer på att riva hela balkongen och göra en ny lösning när taket är på plats.
Per-Richard Johansson: Jag har att trapphus där hålkälslister använts, så även i övriga huset. Då jag vet att det kräver en del att få snygga hörn med hålkälslist undrar jag om ngn har tips på ett enkelt sätt att själv skapa s.k hörnklossar som man kan sätta i hörnen så slipper man det mesta av geeringen av listerna…? Några smidiga tips?
Nybygg123: Någon som sitter på tips av prisvärd och pålitlig firma för en större tillbyggnad av befintligt hus? Bor i Sthlm.
uhlrog: [citat] Hej, hittade ditt gamla inlägg. Hur gick det? Hittade du plåt eller gjorde du om allt?
Purre: Vårat hus tycker kommunen detta om "Fastigheten ligger inom särskilt värdefull kulturmiljö". Det är inte K/Q-märkt men det sätter käppar i hjulet för de nya bygglovsreglerna. Värt att se upp med.
Per Scherling: [citat] Gör en liknande konstruktion just nu. Fick du ordnig på kondens problemet? Läste att du skulle lägga plåten senare hade du gjort någon typ av luftnig vid nock innan du lagt plåten?
Andreas Andersson5: Vi behöver få ett till sovrum och funderar på om det skulle kunna gå bygga ut ”takkupan” ut på balkongen. Behöver inte vara så stort. Tänkte slå upp en innervägg inne sen. Har ni några idéer på hur det blir bra och snyggt med inte för stor kostnad. Tänkte ta firma för att göra utsidan så gör jag insidan själv.
InsidersUnited: Åk ut till en odlare på landet, de brukar ha rätt mycket bevattningsrör till växthus etc liggande. Eller någon skrot/metallhandlare. Min Stena skrotköpare brukar ha högvis med rör.
Dr Benz: [citat] Nej inget ovanpå. Fick lagt ny papp med svetsning. Det skall ju inte behövas något mer om det görs rätt.
fredrik.johansson: Jag hade fortsatt med det du tänkte, klippa av den yttersta biten och fästa den nyklippta kanten i yttre ramen och provat den igen. Det kostar ju bara lite tid. Sen ser det ju inte ut som någon jättestabil markis med klena armar och tunna dimensioner, så om den är ranglig och med trist tyg kanske den har sett sina bästa dagar.
Simsöd94: För er som undrar så gick bygget på ca 110 000kr men mycket har tyvärr blivit dyrare bara den senaste tiden. Men ska man komma undan så "billigt" gäller det att vara om sig och kring sig, ha lite tur, inte för bråttom, göra mer eller mindre allt själv och ha bra folk runt om kring sig
egge80: det viktigaste är nog vad som finns under sjöstensplattan , borra ett hål med betongborr utan slag genom sjöstensplattan ( större hål än stolpskon) , byt sen borr till rätt dimension och borra ner i vad jag tror är något murat , i med kemankare följt av stolpskon och i med 95orna sen är du nästan klar
JM23: Hej Forumet! Vi går i tankarna att inreda vår vind och har haft flertalet byggfirmor på plats med olika kompetens. De flesta säger att möjligheterna är stora. Allt från 60-120 m2 baserat på hur takstolarna kan förstärkas, växlas om. Vår tanke var att dela upp projektet i delar för att få en enklare kostnadskontroll. Nu tänker vi att steg 1 är att hitta en konstruktör som kan
koolla: [citat] Funkade det?
Byggertill123: Nyfiken på hur ni andra härinne uppfattar byggbranschen just nu, är det högtryck eller snarare tvärtom svårt för många att belägga sig med uppdrag?
hempularen: I mitt fall krävde kommunen inga konstruktionsdokument. Jag lät snickaren dimensionera (framförallt en nockbalk). En snickare jag har väldigt bra erfarenhet av sedan tidigare.
beatrice_w: [citat] Tack för att du delar med dig av bra erfarenhet!
bearmaniac: [citat] Hur är vindens golvbjälklag konstruerat? Är det också gjort av samma sorts element som resten av huset, eller är det en mer traditionell konstruktion?
Chrille Sjöblom: Jag har precis köpt ett fritidshus där det rinner in vatten på pappen under plåttaket på tillbyggnaden ifrån huvudtaket. Jag gissar att han som gjort tillbyggnaden inte gjort en korrekt taköverföring. Nu tänkte jag fixa det och undrar hur en sådan ska vara uppbyggd? Ska det vara en anslutningsplåt som ligger under plattorna på huvudtaket och sedan går ut över plåttaket på
johan.olsen1990: [citat] Nej det gör det verkligen inte//tätskiktare