Hej!
Har precis flyttat in i ett hus vi köpt.
Huset är utbyggt och i källaren har man använt ett gammalt källarfönster emot tillbygget för att dra ut nya vattenrör till rummen på ovanvåningen. Dessa hänger i röratöd enligt bild nedan men upptäckte nu att är kondens i rören. Troligtvis pga varmare utetemperatur en i rör då värmen är lågt ställd på sommaren.
I övriga källaren är fuktkvoten hög nu (Juli, 85%).
Skall jag sätta igen hålet runt emot grunden o isolera in källaren så jag kan få ner fuktkvoten i källaren? Hur bli det isåfall med rören?
Samt, på bilderna tycker jag isolering ser konstigt monterad ut. Ser det korrekt ut?
Har en rejäl woods-avfuktare som går.
Har precis flyttat in i ett hus vi köpt.
Huset är utbyggt och i källaren har man använt ett gammalt källarfönster emot tillbygget för att dra ut nya vattenrör till rummen på ovanvåningen. Dessa hänger i röratöd enligt bild nedan men upptäckte nu att är kondens i rören. Troligtvis pga varmare utetemperatur en i rör då värmen är lågt ställd på sommaren.
I övriga källaren är fuktkvoten hög nu (Juli, 85%).
Skall jag sätta igen hålet runt emot grunden o isolera in källaren så jag kan få ner fuktkvoten i källaren? Hur bli det isåfall med rören?
Samt, på bilderna tycker jag isolering ser konstigt monterad ut. Ser det korrekt ut?
Har en rejäl woods-avfuktare som går.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om du har en rejäl avfuktare och det är ändå 85 RF så måste ju något vara fel.
Har du stängt all ventilation så då inte får in ny fukt?
Bomma inte igen hålet, kan bli fuktigt där då.
Protte
Har du stängt all ventilation så då inte får in ny fukt?
Bomma inte igen hålet, kan bli fuktigt där då.
Protte
Ja, du kan inte ventilera och avfukta samtidigt. Då får du avfukta hela världen.FelixV skrev:
Normalt sett är det inte ett problem att minska luftgenomströmningen i oanvända källare och avfukta. Det är ju inte så att människor är nere i källaren och skämmer luften. Där sker heller ingen matlagning och inga toalettbesök.
Jag håller källare och krypgrund stängda under de varma och fuktiga sommarmånaderna.
Kalla delen av året är ventiler fullt öppna.
Så jag har lärt mig.
Kalla delen av året är ventiler fullt öppna.
Så jag har lärt mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden