Hej!
Har precis flyttat in i ett hus vi köpt.
Huset är utbyggt och i källaren har man använt ett gammalt källarfönster emot tillbygget för att dra ut nya vattenrör till rummen på ovanvåningen. Dessa hänger i röratöd enligt bild nedan men upptäckte nu att är kondens i rören. Troligtvis pga varmare utetemperatur en i rör då värmen är lågt ställd på sommaren.

I övriga källaren är fuktkvoten hög nu (Juli, 85%).
Skall jag sätta igen hålet runt emot grunden o isolera in källaren så jag kan få ner fuktkvoten i källaren? Hur bli det isåfall med rören?

Samt, på bilderna tycker jag isolering ser konstigt monterad ut. Ser det korrekt ut?

Har en rejäl woods-avfuktare som går.

• Gammalt källarfönster med installerade vattenrör som hänger i stöd, synligt kondens. Isolering runt fönstret ser misstänkt monterad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita vattenrör hänger i källartak med svart rörstöd. Isolering ligger löst på marken i en byggkällare.
    Skapa konto
  • Vattenrör i källare med isolering, stöttade av rörstödet, omgiven av synlig kondens och lös isolering på marken.
    Skapa konto
Om du har en rejäl avfuktare och det är ändå 85 RF så måste ju något vara fel.
Har du stängt all ventilation så då inte får in ny fukt?
Bomma inte igen hålet, kan bli fuktigt där då.

Protte

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Är det bra att stänga all ventilation? Behöver man inte få lite omsättning på luften?

Claes Sörmland
FelixV FelixV skrev:
Är det bra att stänga all ventilation? Behöver man inte få lite omsättning på luften?
Ja, du kan inte ventilera och avfukta samtidigt. Då får du avfukta hela världen.

Normalt sett är det inte ett problem att minska luftgenomströmningen i oanvända källare och avfukta. Det är ju inte så att människor är nere i källaren och skämmer luften. Där sker heller ingen matlagning och inga toalettbesök.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag håller källare och krypgrund stängda under de varma och fuktiga sommarmånaderna.
Kalla delen av året är ventiler fullt öppna.
Så jag har lärt mig.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.