Hej kära forum,

Vi är i behov av ett socialt rum till våra två barn och deras vänner.

Vi har utnyttjat vår byggrätt men vi har fått ett positivt förhandsbesked från kommunen på en attefallstillbyggnad.

Så vår tanke var att bygga en attefallstillbyggnad och låta det bli ett barnrum (2) och låta det befintliga barnrummet (1) bli ett socialt rum, se bilder.

Men när vi fick ett förslag på detta så tycker vi att det ser lite löjligt ut, lite som att någon ställt en friggebod och slagit samman med huset. Det som stör mig mest är att taket på tillbyggnad blir för låg, funderar på om man kanske kan bredda rummet så att taket blir högre?

Därav vänder vi till er för att se förslag på tillbyggnad eller flytta av väggar etc. Ska tilläggas att fasaden mot väst är enda sidan vi kan bygga ut.

Förslag på tillbyggnad:
Ritning av hus med attefallstillbyggnad markerad, visar planlösning med rum numrerade 1 och 2 samt fasadvy och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller ska vi bara skrota allt tillsvidare och vänta till december för att kanske få bygga en attefallstillbyggnad på 30kvm?

Tacksam för åsikter!

Jag skulle ha väntat tills de nya reglerna är på plats och utgå från förutsättningarna som gäller då.

• Gilla
andreasli
  • Laddar…
C Conouvo AB skrev:
Jag hade väntat till december. Kan vara bra att planera redan nu då det kommer vara större tryck på kommunerna i vinter. Samtidigt tror jag att det finns en smartare lösning som kräver lite mer bakgrundsforskning av ert projekt på detalj nivå för att det ska bli så bra som möjligt.
Vi har kontakt med en byggare som tar fram ritningar utifrån vara önskemål.
Jag tror vi kommer vänta för att få till 30kvm vilket ger oss två rum istället.
Synd bara att man inte hinner nyttja det högre rotavdraget innan reglerna träder i kraft, om det antas vill säga. Dock sa min byggare att det är troligt att det högre rotavdraget kommer med all sannolikhet förlängas.
Tänker du att det kommer vara tryck på kommunerna pga fler tillsyner då anmälningsplikt försvinner?

C Conouvo AB skrev:
Jobbar själv på kommunen och det kommer vara fler som vill utnyttja de nya reglerna i december. Då detta är väldigt nära inpå decemberledigheterna kommer detta kunna leda till längre processer. Personligen tror jag inte att tillsyn kommer vara aktuellt de närmsta åren men detta beror på fler faktorer bland annat kommunstorlek osv.
Vilka processer tänker du på, vad jag förstått så kommer anmälningsplikt att slopas gällande attefallstillbyggnad vilket kommer leda till att folk kommer kunna starta att bygga när dom vill?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.