Jag vill bygga ett andra våning på mitt hus och undrar om det är möjligt?
Huset har en hjärtmur från källaren som är bärande av betong elementen som utgör källarens tak. Vidare upp skulle kunna vara en bärande vägg upp till takstolarna?
Ytterväggarna är tror jag är 90 reglar och tegelfasad.
Tror ni att det går att lösgöra taket och behålla nuvarande takstols "balkar" nedre delen och installera mansardtakstolar mellan dessa så att det blir cc 60 och mellan takstolarna cc120?
Behövs det göras mer för själva konstruktionen?
Huset har en hjärtmur från källaren som är bärande av betong elementen som utgör källarens tak. Vidare upp skulle kunna vara en bärande vägg upp till takstolarna?
Ytterväggarna är tror jag är 90 reglar och tegelfasad.
Tror ni att det går att lösgöra taket och behålla nuvarande takstols "balkar" nedre delen och installera mansardtakstolar mellan dessa så att det blir cc 60 och mellan takstolarna cc120?
Behövs det göras mer för själva konstruktionen?
Jag gjorde så 2018.
Sänkte när ner mansardtakstolar med förhöjt väggliv mellan befintliga vindsbjälkar.
Finns bilder om du går in i min profil.
Passade samtidigt på att bredda med 2m men principen blir ju densamma.
Lite bilder jag lade upp som exempel/tips till en annan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bredda-ett-hus-foerslag.495029/#post-6144448
Frågan är om dina 90reglar i de bärande ytterväggarna håller måttet...
Sänkte när ner mansardtakstolar med förhöjt väggliv mellan befintliga vindsbjälkar.
Finns bilder om du går in i min profil.
Passade samtidigt på att bredda med 2m men principen blir ju densamma.
Lite bilder jag lade upp som exempel/tips till en annan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bredda-ett-hus-foerslag.495029/#post-6144448
Frågan är om dina 90reglar i de bärande ytterväggarna håller måttet...
Redigerat:
Normalt är det ytterväggarna som bär merparten av lasten.S stoffinho skrev:
Speciellt på hus med mansardtak har jag känslan av.
Är det "std" 95 reglar?
Egentligen bör det nog hålla.... men troligen kommer KA/kommun känna att det inte är ett säkert fall och kräva en beräkning på lasterna och hur befintligt hus väggar klarar av de.
Börja med att ta reda på planbestämelser om sådana finns och rita hur du vill ha det, så att tänkt färdig byggnad uppfyller alla krav och regler.
Jag ritade mina bygglovsritningar själv på A3 papper och vanlig stiftpenna.
Konstruktionsritningar är lite mer krävande och de kan man ju lämna bort.
Just i mitt område har jag turen att planbestämmelser inte finns. Jag har haft en muntlig dialog med kommunen om att bygga mansardtakstolar och de muntliga jag får är att det ska nog gå bra. Men att en ritning krävs såklart.
Är som sagt lite osäker på om reglarna håller och om det är värt det. Inte om det krävs större förstärkningar...
Egentligen hoppas jag på att någon säger "det går, gör såhär, det är billigaste sättet".
Kanske behöver ta in en byggnadskonstruktör ändå.
Är som sagt lite osäker på om reglarna håller och om det är värt det. Inte om det krävs större förstärkningar...
Egentligen hoppas jag på att någon säger "det går, gör såhär, det är billigaste sättet".
Kanske behöver ta in en byggnadskonstruktör ändå.
Ja, ta kontakt med en konstruktör och rådfråga och eventuellt be om en initial beräkning.
I värsta fall får du fälla in extra 95
r emellan befintliga reglar och smacka på ny gips utanpå.
I värsta fall får du fälla in extra 95
Klicka här för att svara