Hej!

Jag har tänkt att bygga ut med ett uterum från Willabgarden på baksidan av huset. Uterummet kommer att vara ca 2m från ett garage.
Jag tror att kommunen vill ha en brandskyddsbeskrivning när det är så nära andra byggnader i bygglovsansökan.

Garaget uppfyller EI30 med osb och gips på väggarna, dock så har det ett litet fönster som inte är brandklassat (se röd markering i bild). Hela huset uppfyller EI30 med väggar och brandklassade fönster och dörrar.
Uterummet kommer ha en liten del som består av panel på båda sidorna (se gul markering i bild), i övrigt är det glaspartier som inte är brandklassade, jag tror inte taket i uterummet som har kanalplast är brandklassat heller.
Uterummet har inte samma inomhusklimat som huset, utan kommer bara användas som en inglasad uteplats.

Kan man dela in uterummet i en egen brandcell som är skiljt från huset, och på så vis klara sig med icke brandklassade uterumsglaspartier?

Jag bifogar en skiss på hur det kommer se ut.

• Skiss av planerat uterum nära garage, markerar icke brandklassat fönster i garage och uterummets placering med olika färgkodade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hört mig för, och det ska gå att göra som jag tänker utan problem, nya brandregler börjar gälla 1/7 2025 som underlättar vad jag förstår det som.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.