O olofh skrev:
Tycker AGA gör en bra beskrivning av hur du drar ihop väggarna på marken och sen bara lyfter upp stommen. Jag skulle bara tillägga att glöm inte uttag för dörr och ev fönster när du reglar väggen. Jag tycker du ska ha minst en 10 (100cm) dörr. Är det bara trädgårdsförråd så kan det vara smidigt med dubbeldörr om du ska ställa in skottkärra eller gräsklippare men det avgör du ju bäst själv
Tack, dörren har jag tänkte på, men inte fönster. Får fråga den min bättre hälft vad som blir bäst. Vill ju ha så liten dörr så vanligt.

Den lilla redskapsboden blev nu till ett förråd helt plötsligt 😬

SteffeTornado SteffeTornado skrev:
Tack, dörren har jag tänkte på, men inte fönster. Får fråga den min bättre hälft vad som blir bäst. Vill ju ha så liten dörr så vanligt.

Den lilla redskapsboden blev nu till ett förråd helt plötsligt 😬
Fönster är nog overkill i så pass liten yta. Nog bättre att ha plats för redakapsupphängare på väggarna alt någon hylla

• Gilla
SteffeTornado
  • Laddar…
Magnus E K
Håller med om att fönster inte behövs i en ren lagerlokal.

• Gilla
SteffeTornado
  • Laddar…
Vet ni vilken höjd man ska sätta bärande listen? Blå markeringen som takreglar ska vila på? Vill maximera höjden.

Måste ju finns utrymme för takreglar, takbrädor, takplåt osv

• Bild av en byggkonstruktion med träreglar framför en vägg. En blå markering visar var takreglar ska vila, frågetecken vid höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättast är väl att räkna

SteffeTornado SteffeTornado skrev:
Tack för att du hjälpte mig kläcka hur jag ska göra med väggen. 45x70 gör nog susen, har kört 45x90 till grundreglerna.

När jag kör regeln till väggen så är jag lite osäker, vill ju att taket sticker ut lite (ca 30 cm !?) så att det passar resterande förråd/carport.
Tänker då att regeln mot väggen högst upp ska vara lite bredare dvs 30 cm större på vardera sida, eller tänker jag fel? Den kanske inte behöver sticka ut? Eller ska jag strunta i A och B i bilden?
Jag förstår din tanke, men det kommer senare. Först bygger du väggarna som jag förklarade.
Sen kommer vi till taket. Då lägger du reglar på sidoväggarna (ex. 45x95), som du byggt så de är högre intill husväggen. Sätt seda en regel på husväggen i samma höjd som bakre delen av sidoväggarna. Sen lägger du fler reglar emellan, i samma vinkel, som de på sidoväggarna. Alltså liggande på regeln på husväggen, och främre väggen på boden Dessa bör också ligga på cc 60cm. Dessa takreglar ska vara 20-30cm längre än djupet på boden, så att taket går längre ut än väggen.
När dessa ligger på plats, så är det dags att lägga takbrädor. Dessa brädor ska vara 40-60cm längre än vad boden är bred. De ska alltså sticka ut 20-30cm från varje sida. Börja med att spika/skruva fast en bräda (ex. 22x95) längst ut på taket. Sen sätter nästa med ca 20-30cm mellanrum, och fortsätter så ända fram till husväggen. Räkna ut lagom mellanrum, en bräda hamnar längst upp mot husväggen.
Därefter är det egentligen bara att skruva på plåttaket, på brädorna.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Vad gäller fönster så kan ett ljusinsläpp vara smidigt så man inte blir "blind" när man kommer in från utsidan. En bit plexiglas direkt under takfoten stjäl t ex inte så mycket lagringsutrymme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.