Ska bygga redskapsbod och har kommit så här långt. Ville bygga stabil grund men undrar om jag överdrivit här. Kan tänka mig ställa bl.a. bildäck där som väger en del.
Djup: ca 1,4m
Bredd: ca 2,5 m
Hur hade ni reglat här? På djupet eller på bredd? Avstånd?
Förresten, har material för gjuta 6 plintar till och har väll inget emot det.
Djup: ca 1,4m
Bredd: ca 2,5 m
Hur hade ni reglat här? På djupet eller på bredd? Avstånd?
Förresten, har material för gjuta 6 plintar till och har väll inget emot det.
Ju kortare reglar desto mindre svaj så horisontellt enligt bilden skulle jag gjort. Med c/c 30-40 cm. Men först plinta upp en lång regel nära husväggen som de kan fästas i.
Edit: eller nu när jag tittar närmre skulle det kanske räcka med långa reglar som fästs i de kortare upptill och nedtill. Sitter det en plint till höger på den korta regeln?
Edit: eller nu när jag tittar närmre skulle det kanske räcka med långa reglar som fästs i de kortare upptill och nedtill. Sitter det en plint till höger på den korta regeln?
Redigerat:
Tack för ditt engagemang!
På den nedre korta regeln finns en plint. Den övre har ingen plint men vilar på cementgrund.
På den övre korta regeln tänkte jag komplettera med plintar ganska nära denna så att den inte belastas för mycket.
Då gör jag på följande vis? Blåa punkter är reglar.
På den nedre korta regeln finns en plint. Den övre har ingen plint men vilar på cementgrund.
På den övre korta regeln tänkte jag komplettera med plintar ganska nära denna så att den inte belastas för mycket.
Då gör jag på följande vis? Blåa punkter är reglar.
Redigerat:
Det finns absolut ingen anledning att gjuta några fler plintar. Du kan ändå lasta in ett par ton, utan att det rasar, oavsett vilket håll du reglar åt. Om du använder 45x95-reglar, iallafal.Men, jag skulle absolut ha reglat på djupet. Sätt bara, som sagts, en regel mot husväggen att regla emot. Sätter du reglarna åt det hållet, blir det också rätt att sätta golvbrädorna på längden, vilket känns naturligt.
hängslen och livrem… 7 plintar senare. Nu är det stabilt som attan. Tack för bra input.A AG A skrev:Det finns absolut ingen anledning att gjuta några fler plintar. Du kan ändå lasta in ett par ton, utan att det rasar, oavsett vilket håll du reglar åt. Om du använder 45x95-reglar, iallafal.Men, jag skulle absolut ha reglat på djupet. Sätt bara, som sagts, en regel mot husväggen att regla emot. Sätter du reglarna åt det hållet, blir det också rätt att sätta golvbrädorna på längden, vilket känns naturligt.
Nästa fråga nu, hur bygger man redskapsbod/förråd? Hittar ingen bra ritning. 😬
Tänkte klä förrådet med osbskiva eller plywood. Vilken tjocklek rekommenderas?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Borde räcka med 12 mm (plywood).SteffeTornado skrev:
Har inget direkt emot plywood, men för lägre pris per kvadratmeter kan du använda 17 mm råspont som är både lättare att hantera och roligare att bygga med, eller 20 mm för marginellt högre pris. (Senast jag kollade på Byggmax här hade 20 mm helt slät yta på ena sidan vilket är snyggast för en vägg; 17 mm var rillad på båda sidor.)
Tja, tycker man att det är roligt att gjuta, så varför inte. Det är väl bra träning, på att gjuta, om inte annat😀. Dock blir det inte direkt stabilare.SteffeTornado skrev:
Enklaste sättet att bygga, är egentligen på samma sätt som man bygger de flesta trähus. Man kan med fördel bygga väggarna, på marken. Jag skulle föreslå att du bygger väggar med 45x70-reglar. Då kapar du bara en regel, lika lång som boden är bred, och lägger underst. Sen kapar du en till lika lång, som du lägger överst. Sen kapar du några stycken som är lika långa som väggen, ska vara hög, men minus 90mm då du har den över och nedre liggande regeln. Dessa ska du nu sätta en i varje kant på väggen, och de andra med 60cm centrumavstånd. Så har du grundstommen för en vägg. På samma sätt gör du även väggarna på kortsidorna. På kortsidorna kan du låta sidan mot huset vara högre. På så vis har du fått taklutningen klar.
Det kanske är svårt att förstå vad/hur jag menar. Du kan då kolla på Google/youtube hur man bygger hus/väggar med regelstomme.
Tycker AGA gör en bra beskrivning av hur du drar ihop väggarna på marken och sen bara lyfter upp stommen. Jag skulle bara tillägga att glöm inte uttag för dörr och ev fönster när du reglar väggen. Jag tycker du ska ha minst en 10 (100cm) dörr. Är det bara trädgårdsförråd så kan det vara smidigt med dubbeldörr om du ska ställa in skottkärra eller gräsklippare men det avgör du ju bäst själv
Tack för att du hjälpte mig kläcka hur jag ska göra med väggen. 45x70 gör nog susen, har kört 45x90 till grundreglerna.A AG A skrev:Tja, tycker man att det är roligt att gjuta, så varför inte. Det är väl bra träning, på att gjuta, om inte annat😀. Dock blir det inte direkt stabilare.
Enklaste sättet att bygga, är egentligen på samma sätt som man bygger de flesta trähus. Man kan med fördel bygga väggarna, på marken. Jag skulle föreslå att du bygger väggar med 45x70-reglar. Då kapar du bara en regel, lika lång som boden är bred, och lägger underst. Sen kapar du en till lika lång, som du lägger överst. Sen kapar du några stycken som är lika långa som väggen, ska vara hög, men minus 90mm då du har den över och nedre liggande regeln. Dessa ska du nu sätta en i varje kant på väggen, och de andra med 60cm centrumavstånd. Så har du grundstommen för en vägg. På samma sätt gör du även väggarna på kortsidorna. På kortsidorna kan du låta sidan mot huset vara högre. På så vis har du fått taklutningen klar.
Det kanske är svårt att förstå vad/hur jag menar. Du kan då kolla på Google/youtube hur man bygger hus/väggar med regelstomme.
När jag kör regeln till väggen så är jag lite osäker, vill ju att taket sticker ut lite (ca 30 cm !?) så att det passar resterande förråd/carport.
Tänker då att regeln mot väggen högst upp ska vara lite bredare dvs 30 cm större på vardera sida, eller tänker jag fel? Den kanske inte behöver sticka ut? Eller ska jag strunta i A och B i bilden?