Hej!
Vi har ett gammalt hus från 1904 som vi ska renovera. Vi kommer ha både stående och liggande panel blandat i olika sektioner på vårat hus.

Det primära regelverket är stående,120mm, som vi ska fylla med isolerskivor av träfiber (Hunton). Det är variabelt avstånd mellan dessa reglar, av rundvirke/stockar. Utanpå det vill vi sätta ett sekundärt regelverk 95 tjockt. Detta skikt kommer därmed bli liggande är tanken.

På vissa ställen i huset är det primära regelverket istället solid timmervägg, och jag har läst att en timmervägg motsvarar ca 45mm isolering. Därför behöver vi ha 170mm tilläggsisolering där. Detta lager kan potentiellt vara stående, eftersom på timmerväggen går det att spika ett sekundärt regelverk i vilken riktning som helst så att säga.

På insidan av alla ytterväggar kommer ett 45mm tjockt installationsskikt sitta. Allt som allt blir isoleringstjockleken 260mm, vilket verkar vara ett bra riktvärde.

Vi har egen såg och egen hyvel, och har därmed möjlighet att välja och vraka fritt på dimensioner.
Med tanke på köldbryggor, och minskad virkesåtgång, hade jag en tanke att ha 34x95 och 34x170 istället för 45x95 och 45x170. Dessa reglar kommer ju inte vara bärande, och då ska ju 34 tjocka reglar kunna fungera. Båda dessa sorters reglar finns att köpa i bygghandeln iaf.

Några frågor:
1. Hur spikas det sekundära (liggande) regelverket fast i det primära? Ska det spikas "rakt in", dvs 90 grader mot husväggen, eller skråspikas? Det blir ju väldigt långa spikar om man ska ha 95 eller 170 breda reglar och sedan fästa in i det primära regelverket (om de ska vara 2,5x bredden blir det ju 95x2,5=ca 240mm långa spik, eller 425mm för 170 reglar...)

2. Kommer det fungera att ha 34x95 och 34x170 reglar i ett liggande sekundärt regelverk? Kanske svårt att spika rakt genom dem med tillräcklig precision? De kanske blir lite slanka och "böjliga" också? Eller löser man det med kortlingar istället då?

3. Kanske är det lättare att köra det sekundära regelverket stående också, på en syll längst ner? Då borde väl 34 reglar fungera när de är i stående riktning.

Tacksam för hjälp och tankar!

Redigerat:
Jag har med 4 x 125 spik skråspikat 95x45 regel på mitt hus med 30-40 avstånd varvat båda sidor om regel och haft 2-3 kortlingar som stöd som sedan tagits bort. Lagt en horisontell regel längs med syllen ock. Jag antar att en högre regel kan spikas lika. Provspika och belasta. 34 känns lite tunt, iaf för en som inte är ett spikess. På en del ställen drog jag skruv rakt i stommen, tror det var 160 långa.

• Gilla
beatrice_w
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Jag har med 4 x 125 spik skråspikat 95x45 regel på mitt hus med 30-40 avstånd varvat båda sidor om regel och haft 2-3 kortlingar som stöd som sedan tagits bort. Lagt en horisontell regel längs med syllen ock. Jag antar att en högre regel kan spikas lika. Provspika och belasta. 34 känns lite tunt, iaf för en som inte är ett spikess. På en del ställen drog jag skruv rakt i stommen, tror det var 160 långa.
Tack för att du delar med dig av bra erfarenhet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.