Vi har köpt ett ödehus och vill bygga ut för att få en ordentlig hall med inglasad del, och på baksidan ha inglasat, dock verkar kommunen vi bor i vara extra långsamma och motsträviga med byggloven 😖

Hur har ni gjort med attefallstillbyggnader? Vad gjorde ni av de?

Bifogar bilder på drömmen jag har
den inglasade uppe och nere skulle vara husets baksida och detta kräver såklart bygglov och dörren ska inte vara där.

Men husets entrésida, skulle det räcka som en attefallstillbyggnad?
 
  • Ett vitt hus med glasveranda både uppe och nere, beläget i en snöig landskap. Huset planeras byggas ut med inglasning och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt trähus med centralt placerad dörr, omgärdat av en vit staket och blommande trädgård. Solnedgångens ljus belyser fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Mallih03 Mallih03 skrev:
Men husets entrésida, skulle det räcka som en attefallstillbyggnad?
Ja spontant kan det kanske kan tillåtas...
Attefallshus regler schema, visar mått och byggnadstyper som friggebod, attefallstillbyggnad och takkupor för bygglovsbefriade konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja spontant kan det kanske kan tillåtas...
[bild]
Tack för denna tydliga bild!

Så knepigt med dessa regler ibland, men huset ligger utanför detaljplan och är 12 m från tomtgränsen till närmaste granne!
 
  • Gilla
JBir
  • Laddar…
Om du väntar till årsskiftet så blir det nya regler som tillåter större utbyggnad och förenklar den byråkratiska processen.
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du väntar till årsskiftet så blir det nya regler som tillåter större utbyggnad och förenklar den byråkratiska processen.
Oh de hade jag ingen aning om! Tack ☺️
 
Det finns några trådar här på forumet om de förenklade bygglovsreglerna om du inte vill sätta dig in i hela lagförslaget på 500 sidor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Purre
Vårat hus tycker kommunen detta om "Fastigheten ligger inom särskilt värdefull kulturmiljö".
Det är inte K/Q-märkt men det sätter käppar i hjulet för de nya bygglovsreglerna. Värt att se upp med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.