Vi har ett 70-talshus med platt tak. På det sitter en Sedumduk och sedan ligger det sten.

Nu skulle vi bygga ett altantak och anlitade en byggfirma till detta. Vi påpekade att det är viktigt att de inte skruvar fast en plåt uppehåll den befintliga sedumduken. Vi visade var det går att skruva (ytterst i taket). De lovade då att de skulle limma fasr den. Idag var jag upp och inspekterade och ser detta.. De har skruvat fast en plåt i själva sedumduken och ner i trä som håller upp den. De har även gått ett steg på kanalplasten så att det är en buckla i just den (stor som en fot).
Vi har inte betalat något ännu och firman är inte klara med taket. Vad 17 gör man?

• Plåttak fastskruvat i sedumduk på platt tak med synliga skruvar och buckla i kanalplast, träd och solnedgång i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platt tak med sedum och sten, fastmonterad plåt, buckla på kanalplast, solnedgång i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle inte acceptera nock plåten och montaget av den, Säg till firman att de kommer och gör om på ett professionellt sätt, betala inte innan jobbet är klart.

• Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag fattar inte hur dom tänkt att den där plåten ska fungera. Det är ju mossa under plåten. Alltså vad gör plåten?🤔

• Gilla
Nyfiknanicke och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte hur dom tänkt att den där plåten ska fungera. Det är ju mossa under plåten. Alltså vad gör plåten?🤔
Antar att de tänker att den ska hålla tätt mellan hus/tak och den nya utbyggnaden. Den ser allt annat ut än vad vi hade tänkt. Jag som inte är snickare hade tänkt att man skulle ha lagt regel uppe på den ursprungliga och sedan bockat ner en plåt.

F fribygg skrev:
Jag skulle inte acceptera nock plåten och montaget av den, Säg till firman att de kommer och gör om på ett professionellt sätt, betala inte innan jobbet är klart.
Nej jag håller med. Det här ser inte klokt ut 🥲

• Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Nej jag håller med. Det här ser inte klokt ut 🥲
Förhoppningsvis är det ju bara tillfälligt i väntan på riktigt plåtslagare.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eller i och för sig så låg det en nockplåt ovanför där innan. Den täckte över takfoten och ner mot taket. Den här funkar likadant men är skruvad i sedumduken som inte får perforeras.

Fast skruvarna sitter ju i linje med skruvarna som håller dom andra plåtarna?
Det ser ut som en gammal nockplåt..

• Gilla
SrednaNosslin och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast skruvarna sitter ju i linje med skruvarna som håller dom andra plåtarna?
Det ser ut som en gammal nockplåt..
Vi öppnade upp tillsammans med snickarna nu och det var bara 2 skruvar som perforerat duken.
Deras förslag var att lägga en syllpapp/takpapp där uppe. Sedan en fetare regel och sist plåten ner mot kanalplasten.
Jag har själv ingen aning om det kan tänkas hålla tätt, men det låter säkrare än nu 🫣

• Takplåtar och kanalplast ses bredvid varandra, omgiven av skruvar och träreglar på grästerräng. Handlar om byggprojekt för tätning.
    Skapa konto
Bör det inte sitta en stopplist här så att det inte tar sig in djur etc i kanalplasten?

• Kanalplast med öppna sidor, bredvid jord och några skruvar. Diskussion om behovet av en stopplist för att förhindra djur från att komma in.
    Skapa konto
Ring tillverkaren av sedumduken och rådgör hur det ska utföras - många snickare är helt fenomenala på att komma med hitte-på lösningar istället för att fråga tilllverkarna hur det ska utföras.

• Gilla
skyisthelimit och 7 till
  • Laddar…
Nu såg det förvisso förjäkligt ut först. Men jag har ändå svårt att se att det skulle kunna läcka. Men en syllpapp, och en extra regel kommer göra det ännu säkrare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K
När jag byggde uterum med liknande kanalplast så satte man en nät-tejp över änden på kanalplasten så inte kryp tar sig in och bygger bo inuti kanalerna.

Det ser ut som att det nätet saknas på dem senare bilderna.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
K
S SrednaNosslin skrev:
Bör det inte sitta en stopplist här så att det inte tar sig in djur etc i kanalplasten?
Brukar vara en tejp som har nät i mitten och klister på sidorna. Och på det sätts en U-formad profil som skyddar tejpen då den inte tål UV, väder och vind så bra. Enbart U-profilen är nog inte rekommenderat då djur kommer hitta in ändå.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Brukar vara en tejp som har nät i mitten och klister på sidorna. Och på det sätts en U-formad profil som skyddar tejpen då den inte tål UV, väder och vind så bra. Enbart U-profilen är nog inte rekommenderat då djur kommer hitta in ändå.
Skall det vara sån tejp både uppe och nere eller bara nertill?
Det är så väldigt många olika bud kring det där när jag läser på om det.
Vissa säger att det ska vara aluminiumtejp upptill och nät/filtertejp nertill.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.