Teknik
piliz: Tack för länken. Har ställt en fråga till dom nu på ett enkelt system via dom. Men, är det någon här som har installerat ettsånt sysmet själv? Och är det någon som vet vad deras komponenter kostar? Hittade ingen prislista på deras sajt. / Fredrik
tiggre: nejnej... men svaret var på påståendet... "För övrigt så tvivlar jag på att det finns en box som klarar av både marksänt o satelit.. Man får helt enkelt skaffa sig en box för varje system.."
MG68: Jag läste en artikel om WLAN att det var viktigt med ordentlig kanalseparation (om möjligt). Dvs det räcker inte med att byta till kanal 5 om någon kör med kanal 6 i närheten. Då ska man helst ta tex kanal 1. Detta är naturligtvis svårt om man har många WLAN i närheten. Jag kan rek. att hämta hem tex Network Stumbler för att se alla WLAN i närheten.
hajof70: Går det att få tag på Ackermanns material utan att vara elektriker och ha konto någonstans?!
Vision_of_Genesis: Hejsan. Skulle vara intresserad av en excel-mall till att fylla i elförbrukningen, för att senare kunna analysera det i form av ett diagram. Därför skulle jag uppskatta, om någon av er, hörde av er till mig för att kunna skicka 'mallen'. Mvh // Johan
MG68: Har inte riktigt bestämt med telefon. Jag tror vi kör på dubbla RJ45 med tele i det ena och data i det andra. Det är dock frestande att skippa tele och köra data i båda (utom det första jacket). Vi kommer att flytta teleabb. till att börja med men funkar det bra via IP så småningom så är det byebye Telia (IP-tele + mobil ska väl räcka!) TV uttag kör vi till i princip alla rum även
RilleRock: [citat] ;D Det var det jag visste! Nu har jag lärt mig ngt nytt 8)
El_-micke: gå till närmaste el eller radioaffär dom klämmer ihop en i ett nafs
MrMagic: Det krävs glaskross på alla rutor större än 15*20 cm belägna mindre än 4 meter över närmsta ståplan, magnetkontakter på allt öppningsbart, hemligt telefonnummer till uppringaren OM du skall ha klass 2 utan avvikelser, detta oavsett om det är företag eller privat. Fjärrkontroller eller andra trådlösa prylar är inte godkänt i någon larmklass överhuvudtaget. GSM-sändaren krävs
Henrik_x: Det finns aktiva boxar som klarar hantering av serietelefoner.
Majgårdarna: En Force 536S skulle alltså funka på både viasat o canaldigital för mig.
Mats: Lexcom och liknande system löser allt i ett åt dig men jag tycker att de är för dyra. Data och tele är enkla. Sätt vanliga dubbla datajack i varje rum, dra till en kk panel och skicka ut signalen därifrån. Ljud kan du skicka via data nätet med rätt prylar i ändarna även om det nog kan kosta en del. För TV:n så skulle jag helt enkelt sätta en extra dosa i varje rum och dra rören
Mats: Vill du ha en budgetlösning? Inga problem. Så här dolde jag min patchpanel. http://www.solace.mh.se/~mace/images/kk/IMGP0707.JPG Skåpet är ett vanligt Ikea köksöverskåp med lite annan inredning http://www.solace.mh.se/~mace/images/kk/KK1.JPG skenorna är clas ohlsons 1meters rackskenor som har stött på bågfilen
Kermit_123: Nokia har väl en också, sen finns topfield som dessutom har två tuners som gör att man kan spela in en kanal samtidigt som man kollar en annan, men den finns kanske inte till subventionerat pris... 6100:- på neptunsat
Johan Gunverth: [citat] Där ser man. Vistte inte ens att det fanns en Squeezebox 2. Har den ursprungliga SLIMP3 och använder den med iTunes på en Mac.
Mats: Har sett en modd där de körde en via 1Ghz med en Zahlman grafikkostsheatpipe. Kommer inte ihåg om det var på sweclockers jag såg den eller en om det var sfftech
Mats: Frågan är bara vilken krypteringsalgoritm de använder och om det är en standard. Annars kan det ju bli lite tråkigt om man försöker ansluta nått av ett annat märke, tex en bärbar med inbyggt kort
ulan: [citat] Kan det vara Kirchoffs 1:a lag (strömlagen) som du är ute efter: "Summan av strömmarna som flyter in mot en nod är lika med strömmarna som flyter ut från samma nod"
RilleRock: [citat] Jo trots tillverkarna lovar både det ena och andra så änsålänge finns ingen riktig Multi däckar. Då den fått tillräckligt mkt rök i sig löser ändå. Dock kan man lägga fördröjning på det hela om man vill...
mr_pettersson: Jag kör min Ipaq rx3715, den har programvara och extra stark ir. Dock saknar jag att kunna zappa utan att titta på fjärren vilket är lite svårare om man inte riktiga knappar utan bara touch-skärm. Jag använder även fjärren med produktnummer 32-6100 från Clas Ohlson (sök på numret på deras site). Den är stor och klumpig men väldigt bra då den kan spela in från din gamla presic som
runan: Finns nog inga manualer ute på nätet om Securitas larm... Om du får igång det så ligger väl troligen gamla uppgifter kvar i det så att de ringer upp någon larmcentral som får spunk för att det kommer in ett okänt larm... Men det sitter inga dekaler på fönster eller likande som du kan se vart larmet är kopplat till? Typ Securitas Direkt, Response eller likande?
runan: Du råkar inte veta något mer om larmet? Ring annars till märmsta Securitas Service (tidigare Securitas Larm), de kan säkerligen guida dig vidare...
spisen: Vi har infälld "dubbelkontakt" i vår köksö och det är otroligt smidigt. Kontakten sitter 80mm ner och vi gjorde ett lock som är utskuren i samma del av skivan med ett hål i ena hörnet.
TLovskog: IR är mycket riktigt förkortning för Infra Red. Värmestrålning årterfinns också i just det spektrat. D.v.s IR strålning = värmestrålning och därav kopplingen till kroppsvärmen. Jag skulle nog säga att IR dekare är en sorts rörelsevakt. En annan teknik är radar. PIR som nämnts står för Passive Infra Red. Detta för att de inte sänder ut någon signal. Dessa består av ett