Tjena forumisar

Nu bär det av till villa ;D ;D ;D
Efter ett par år av fritidshustips och lägenhetsboende skall jag nu utnyttja era kunskaper till skamgränsens rand, då vi på måndag flyttar till villa.
Jag brukar säga att det finns goda och dåliga nyheter.
De goda är att det är renoverat.
De dåliga att det gjordes -76...

Så det finns lite att bita i.
Om ni vill kan ni komma på en av dessa tidigare så omtyckta smitaförbi-aktiviteterna. Har ni tur står kaffehurran på.
Messa mig, så får ni adressen. Men jag kan väl avslöja att huset står på Stora Essingen.

Men för att slippa vara på jobbet alltför ofta, för att kunna prata med er, så behöver jag en bredbandsleverantör.
Det behöver inte gå rasande fort, men en 3-4 Mb vill jag nog i alla fall upp i.
Det är viktigare med driftsäkerheten!

Så: Vad har ni? Är ni nöjda?
Ärlighet vara längst, kom ihåg det ;)
Ju snabbare svar, desto kortare blir min frånvaro...

Vi hörs och ses
/Nix

Är också i färd med att beställa bredband, men blir ganska betänksam när man läser i olika forum.
Har nog aldrig sett företag bli så utskällda tidigare.
Läs själv tex på pricerunner.

http://se.pricerunner.com/forum/viewforum.php?f=18

Om stabilitet är viktigare än pris, Telia.

De billigaste operatörerna brukar ha "lite" prblem med sina nät. Alldeles för många kunder på för lite infrastruktur och supportkapacitet.

Många skäller på Telia men det är sällan i den änden problemet ligger.

Dålig (läs billig, för billig) klientutrustning i kombination med orimligt ställda förhoppningar leder till mycket av inläggen på tex pricerunner och Sweclockers. Samtliga bredbandsuppkopplingar är upp till en hastighet men folk läser det som minst....

Det tråkiga är att de antal nöjda kunder som finns inte alls synns på samma sätt.

Kan bara uttala mig personligen och är nöjd med bredbandsbolagets ADSL.
Upp till 24 Mb (även om jag bor ganska långt från stationen så får jag runt 14 Mb vilket är klart bra)

Har inte haft några större avbrott förutom vid kraftig åska då det varit nere ca 12 timmar.

Började med Telia bredband och fick därigenom ett modem. Har numera Universal Telecoms 8 MBit (www.uvtc.com) pga av att de var mycket billigare än Telia. Har aldrig haft några problem med vare sig Telia eller Universal.

/Gojan

när man hade gravid sambo med högt ställda krav så bidde det lite redundans i nätet hemma

har tele2 och webtechnord via fiber (dock samma fiber), sen bbb via grannens adsl (fiber mellan våra kåkar)

tycker nog att bbb funkar riktigt bra, men slås lätt ut av åska... det gör inte fibern... ;D

deras support är nog dem jag hört mest bra om också... de skickar ut ny box om de tror det kan vara fel i den istället för att ifrågasätta å strula med folk...

Vi har Telia 8MB sedan nästan ett år.

Jobbar heltid hemifrån via VPN mot servrar i London så avbrott innebär att vi inte kan arbeta.

Har tagit allt från Telia, inklusive inköp av telefoner och router. Det är dyrt men driftsäkert. Routern kostade över 4000 och bredbandet ligger på över 1200 i kvartalet. Generellt så ställer Kungälv Energi och Västringen till mycket mer elände än Telia.

Sedan 1 Oktober förra året har vi haft ett avbrott (kabelfel i en åker) som var Telias fel. I övrigt har vi förlorat fyra arbetsdagar, en i samband med stormen i januari, en när det var elavbrott här och två pga fel (avgrävda kablar) i London.

Berit

Har haft bostream, sedemera bredbandsbolaget och själva internetdelen har funkat väldigt bra. Dock har deras epost varit bedrövligt dålig. Hade i stort sett bestämt mig för att byta leverantör när jag fick brev hem om att dom skulle byta ut sina mailservrar. Vi får se om det hjälper.

Har även jag Telias ADSL tjänst på 8 mbit.

Har haft Telia sen de lanserade adsl och innan det hade jag Comhems kabeltjänst.

Är ruskigt nöjd över driftssäkerheten på deras adsl , har haft 2 - 3 avbrott sen de startade. Att sen priset är dyrare än andra det är ju som det är ::).
Men tjänsten är jag väldigt nöjd med.

mats_o skrev:
Om stabilitet är viktigare än pris, Telia.

Det tråkiga är att de antal nöjda kunder som finns inte alls synns på samma sätt.
Precis.Min man jobbar med datorer o då måste allt funka så vi har också Telia o 24MB.Har uppgraderat varje gång dom ökat sina tjänster.
Det är väl bara en gång som vi varit "drabbade"som jag märkt.Ungarna går ju i taket om det inte skulle funka.Då hade man blivit nedringd till jobbet ..o det har jag inte blivit någon gång.
Andra man känner som har andra bolag har ofta problem med att uppkopplingen tar lång tid m.m.Hos oss så står ju iof alla datorerna i gång dygnet runt.Men man vill ju att det skall funka..

Jo gäller det proffsbruk så är det stabilitet som räknas. Då gör inte prisskillnaden så mycket, inte heller att de inte är först med det senaste utan väntar tills att grejorna är stabila, Många inom Telia som ville vänta 6-12 månader när de släppte 24:an

Det bästa man kan ha enl mina högst overifierbara undersökningar är ju bredbandsbolaget fasta nät...har på 3 år förlorat nätet 2 gånger varav en gång var allvarlig ( mer än 5 timmar)...pratar alltså 10/10 linan

/Stefan

Tack snälla ni!
Jag har beställt nu, och det blev.....Telia!

Jag gillar Telia, konstigt nog.
Vi har kvar våra fasta telefoner där, det är den mobiloperatör som jag anser fungerar allra bäst, och jag fullständigt bara vill krama deras kundtjänst.

24 Mb. Drabbar ingen fattig.

Troligen blir jag nu påhoppad av ett antal antimonopolister som tycker jag skulle ha BBB istället.

Men, rätta mig om jag har fel, det är nästan samma sak i mitt fall. Nätet ägs och förvaltas av Telia (eftersom jag är hänvisad till telenätet. 10/10 från BBB är inget alternativ således). Det är bara servrarna som är BBB:s etc. Och servrar tror jag att alla är "lika bra" på.
Och om man får vara fräck: tror ni Telia prioriterar inhyrd trafik eller egna kunders trafik ;)

Som sagt, jag betalar gärna ett par tior i månaden för deras kundtjänst!

Nix skrev:
Nätet ägs och förvaltas av Telia (eftersom jag är hänvisad till telenätet. 10/10 från BBB är inget alternativ således). Det är bara servrarna som är BBB:s etc. Och servrar tror jag att alla är "lika bra" på.
Och om man får vara fräck: tror ni Telia prioriterar inhyrd trafik eller egna kunders trafik ;)

Nja det där stämmer inte riktigt.. Visst Telia äger kopparkabeln som går i från Telias Telestation till din kåk..  Den förvaltas i dag av ElTel networks Som Telia inte äger, utan som Telia har valt som service givare för just koppar nätet. För ca 8 månader sedan var det Flextronics som telia heller inte äger..  ;)

I Telias Telestation äger BBB eller någonannan operatör en burk (Dslam) som i sin tur är inkopplat på "internet" den operatörens internet (via Fiber i ditt fall stokab fiber).

Men men det är detaljer.. du ville ju bli rättad..  ;D ;)

Den stora skillnaden är väll att en stor operatör, har råd med UPS:er, redundans, utbildade supportpersonal (telia har en 3 månaders kurs.. tvivlar på att någon anna operatör har det) osv.. det är inte alls säkert att en mindre operatör har råd med det..

Nix skrev:
Tack snälla ni!
Jag har beställt nu, och det blev.....Telia!
Klokt val ;D Jag tvivlar på att du komme att ångra dig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.