1 948 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Trådlöst
Jag är på g att köpa en router/trådlös historia för att koppla en parabol/digitalbox mot internet och har noll koll på detta område....
Kan ni rekommendera någon/några apparater/allt jag behöver för att genomföra detta?
Mvh
/andreas
Kan ni rekommendera någon/några apparater/allt jag behöver för att genomföra detta?
Mvh
/andreas
Har du Ingen möjlighet att dra kabel bak lister i bjäklag osånt?Andreas8 skrev:
För trådlösa nätverk blir inte billiga.
Vad jag förstår så ska digitalboxen anslutas trådlöst mot internet och det behöver ju inte kosta skjortan. Denna http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010070725 är vad du behöver kostar 700kr. Mitt tips är att du helst ska undvika D-link, köp hellre 3com.RilleRock skrev:
Hej Joakim
Det går inte att svara rakt av på din fråga då är många faktorer som påverkar.
Några stora är hurpass bra antenner man har, vilka väggar är i vägen och vad är dessa gjorda av och i vilken vinkel finns mottagaren. 90 grader från vägen är den kansk bara 10 cm tjock men i fel vinkel kan den vara en halvmeter.
Ett praktiskt exempel var hos en kollega som hadde sin bredbandrouter i ett fönster. Den nådde fint ner till grannen ca 100 meter därifrän men hadde svårt att nå köcket på våningen under. Detta just beroende på vinkeln. Till köket blev det nästan 2 meter bjälklag att ta sig igenom och till grannen bara två fönster
Det går inte att svara rakt av på din fråga då är många faktorer som påverkar.
Några stora är hurpass bra antenner man har, vilka väggar är i vägen och vad är dessa gjorda av och i vilken vinkel finns mottagaren. 90 grader från vägen är den kansk bara 10 cm tjock men i fel vinkel kan den vara en halvmeter.
Ett praktiskt exempel var hos en kollega som hadde sin bredbandrouter i ett fönster. Den nådde fint ner till grannen ca 100 meter därifrän men hadde svårt att nå köcket på våningen under. Detta just beroende på vinkeln. Till köket blev det nästan 2 meter bjälklag att ta sig igenom och till grannen bara två fönster
Klicka här för att svara