5 595 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Kabeldragning för larm
Sida 1 av 2
Hur gör man med kabeldragningen för larm? Om jag t ex vill seriekoppla ett gäng magnetkontakter för fönster, skall jag då dra VP-rör mellan fönstren och sätta en VP-dosa ovan varje. Eller brukar man skippa rören och skarva i väggen eller taket?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Min larmleverantör som låter mig göra kabeldragningarna, sa kort och gott:T-34 skrev:
- Inga skarvar mellan givare och central.
Jag har 50st dolda fönsterkontakter i 15 grupper och varje grupp är heldragen från första givaren till centralen. EKKX/ELLXB som du använder som larmtråd kostar nästan ingenting.
Hur installerar du en infälld mk utan att skarva denna ???Johan Gunverth skrev:
Det var infällda jag tänkt mig och de jag sett har en integrerad kabel som naturligtvis är för kort för att räcka till centralen. Om vi tar Johans installation som exempel skulle det alltså behövas väldigt många extra dosor vilket inte är så tilltalande.
Som jag har för mig så ska inte vara några om helst problem att "skarva" mellan deckare och central-app men skarven måste gå att _dokumentera_, dvs en plint eller annan kopplingsdosa som man kan benämna i en ritning. Inga "mörtögon" ...
Hej man kopplar ex, 7 magneter till en givare, ir skall kopplas in en och en. på larmutgångarna, dock osäker på exakta antalet mg o gkd per givare enl SSF klassningen, papperna ligger på jobbet....
// Goerana
// Goerana
De flesta inf mkt har 2 eller 6 m kabel, dra så många du kan till en dosa och koppla ihop. Dock max 6 st om du skall följa SBSC regelverket. Det finns vissa inf mkt som har skruvansl (dock är de ofta större och kräver större hål) och då kan du skarva där istället. Om det är en dosa behövs ingen dokumentation mer än att den finns och var på nätschemat, är det en plint skall plinkort finnas. Oftast kan man dra tex 2 fönster med ardera 2 mkt till en dosa, då blir det inte så många kopplingsställen. Om du har 50 mkt mkt med en kabel till varje blir centralen nästan omöjlig att få snygg, samt rörknippet blir gigantiskt. Rekommenderas inte !!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Kabelhöljet öppnas på de ställen den skall anslutas till kontakten, en ledare klipps upp och ansluts till kontaktens två poler. Den andra ledaren ligger jämte orörd.fredstu skrev:
Tanken med att inten ha några skarvar är att minimera felkällor. En dålig galvanisk kontakt drar ju igång larmet.
Om du installerar mk på detta sätt,så måste ju kontakterna vara obalanserade vilket betyder att du inte har något sabotage skydd,eller ???Johan Gunverth skrev:
Jovisst,men dessa kan inte användas i detta fallet.Snowblade skrev:
Låt säga att du seriekopplar 5 st mk med balansering,om en av dessa löser får du antagligen fellarm/sabotage istället för vanligt inbrott.
Kör du dubbelbalanserat så måste ju varje mk balanseras individuellt.
Okej att man kan använda olika motstånd i olika mk,beroende på var i slingan den sitter men du får fortfarande fenomenet med inbrott kontra sabotage/fellarm.
Eller är jag helt ute och cyklar ???
Man kan seriekoppla nästan hur många detektorer som helst.
Eftersom detetektorer är brytande (NC-C) så är det bara att seriekoppla och lägga larm motståndet över alla kontakter. Första skruven på första detektorn och andra skruven på sista kontakten. Slutmotståndet lägger man på andra skruven på sista kontakten och ena ingången på centralapparaten.
Svårt att förklara med ord
Papper och penna skulle underlätta 
Dubbelbalanserat är ju två motstånd och är till för att indikera Normal, Larm, Fel och Avbrott. Därför ska man eftersträva att ha motstånden så långt ut i anläggningen som möjligt, men det kanske är overkill i en villa
Nakdelen med att seriekoppla på detta sättet är att man inte ser vilken av detektorerna som har larmat. Man ska försöka eftersträva så få detektorer som möjligt på varje sektion/ingång.
Nog med jobbsnack, är ju fredag kväll
// EA
Eftersom detetektorer är brytande (NC-C) så är det bara att seriekoppla och lägga larm motståndet över alla kontakter. Första skruven på första detektorn och andra skruven på sista kontakten. Slutmotståndet lägger man på andra skruven på sista kontakten och ena ingången på centralapparaten.
Svårt att förklara med ord
Dubbelbalanserat är ju två motstånd och är till för att indikera Normal, Larm, Fel och Avbrott. Därför ska man eftersträva att ha motstånden så långt ut i anläggningen som möjligt, men det kanske är overkill i en villa
Nakdelen med att seriekoppla på detta sättet är att man inte ser vilken av detektorerna som har larmat. Man ska försöka eftersträva så få detektorer som möjligt på varje sektion/ingång.
Nog med jobbsnack, är ju fredag kväll
// EA