3 563 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Hjälp WLAN-Brygga
Sida 1 av 2
Hej Jag vänder mig till er formnister med stort förtroende då jag vet att ämnet har dryftats tidigare....
Jag ska skaffa ADSL samt även ha det i en Gäststuga på gården ett 80 tal meter bort från huset.
Vad ska jag ha för utrustning/Märke/Typ för att få en wLan-brygga mellan huset o gäststugan????
Tacksam för er expertis

/Mats
Jag ska skaffa ADSL samt även ha det i en Gäststuga på gården ett 80 tal meter bort från huset.
Vad ska jag ha för utrustning/Märke/Typ för att få en wLan-brygga mellan huset o gäststugan????
Tacksam för er expertis
/Mats
På det avståndet brukar det bli stabilast med "riktiga" antenner kopplade till accesspunkterna.
Det är mycket lätt att bygga själv - surfa lite på nätet så hittar du snabbt rätt. Om man inte vill bygga så är detta ett billigt och enkelt alternativ som funkar bra:
http://www.xlogo.se/antenna_sector_v_12_db.htm
Jag har två sådana kopplade till Dlinkar (ja jag vet att dom inte fungerar och är kassa men här funkar det klockrent) och får 4-5Mbit kontinuerligt över 70 meters brygga.
Det är mycket lätt att bygga själv - surfa lite på nätet så hittar du snabbt rätt. Om man inte vill bygga så är detta ett billigt och enkelt alternativ som funkar bra:
http://www.xlogo.se/antenna_sector_v_12_db.htm
Jag har två sådana kopplade till Dlinkar (ja jag vet att dom inte fungerar och är kassa men här funkar det klockrent) och får 4-5Mbit kontinuerligt över 70 meters brygga.
2 stycken 3Com OfficeConnect Wireless 108 accesspunkter skulle jag rekomendera.
De är av bra kvalitet med bra funktioner och de funkar fint som bryggor /repeatrar, Dessutom har de löstagbara antenner så om det inte räcker med standard så är det bara att hänga på en starkare.
Tycker du att 3Comarna är för dyra eller om du absolut vill ha något annat så se till att de klarar en standard som heter WDS wireless Distribution System. Denna standard är till för att just bygga trådlös infrastruktur. Stödjer prylarna denna standard så kan de reläa signalen och de ska funka mellan olika märken även om jag starkt rekomendera två identiska enheter för säkerhets skull.
En annan sak som kan vara av betydelse är säkerheten. Se till att det du köper kan hantera WPA kryptering eller ännu bättre WPA 2.
Vill du veta mer så fråga bara på. Jag kör själv med 2X3Com på kortare avstånd
De är av bra kvalitet med bra funktioner och de funkar fint som bryggor /repeatrar, Dessutom har de löstagbara antenner så om det inte räcker med standard så är det bara att hänga på en starkare.
Tycker du att 3Comarna är för dyra eller om du absolut vill ha något annat så se till att de klarar en standard som heter WDS wireless Distribution System. Denna standard är till för att just bygga trådlös infrastruktur. Stödjer prylarna denna standard så kan de reläa signalen och de ska funka mellan olika märken även om jag starkt rekomendera två identiska enheter för säkerhets skull.
En annan sak som kan vara av betydelse är säkerheten. Se till att det du köper kan hantera WPA kryptering eller ännu bättre WPA 2.
Vill du veta mer så fråga bara på. Jag kör själv med 2X3Com på kortare avstånd
Tack för bra svar båda två
. MathiasS vad är det för typ av D-link utrustning?????
Det är två DWL2000AP, 54mbit, vill jag minnas. Du kan dock lika gärna köpa några andra AP's som funkar i bryggat läge för här på forumet är det iprincip bara jag som tycker att Dlink fungerar smärtfritt.....
Tex så är 3com ett bra val.
När jag satte upp detta gick det heller inte att få WPA att fungera i just bryggat läge. I alla andra modes funkade det, men inte just i brygg. Jag har för mig att det finns en patch för detta nu (ny firmware) men man kan ju inte vara säker på att det funkar innan man testat....
När jag satte upp detta gick det heller inte att få WPA att fungera i just bryggat läge. I alla andra modes funkade det, men inte just i brygg. Jag har för mig att det finns en patch för detta nu (ny firmware) men man kan ju inte vara säker på att det funkar innan man testat....
Jag kan trösta dig med att DWL2000 och DWL2100 stod på min lista över möjliga kandidater väldigt länge just på grund av sina bryggningsfunktioner, men sen kom ju 3Com med sin 108 med POE som jag ville ha så ...
Dlinks rena accesspunkter ska dessutom fungera bättre än bredbandsroutrarna och dessa all in one produkter. I de senare är även strul inkluderat för det mesta
Dlinks rena accesspunkter ska dessutom fungera bättre än bredbandsroutrarna och dessa all in one produkter. I de senare är även strul inkluderat för det mesta
Dlinks rena accesspunkter ska dessutom fungera bättre än bredbandsroutrarna och dessa all in one produkter. I de senare är även strul inkluderat för det mesta
[/quote]
Kan man använda sig av två st D-link AP till bryggan ???
Ja jag har aldrig trott på samanbyggnad av olika saker, veresig i data/tv eller vitvaruväg.......
Den hära anl ska sitta hos mina föräldrar men hemma så kör jag Linksys, Router och switch funkar klockrent.
//Mats
[/quote]
Kan man använda sig av två st D-link AP till bryggan ???
Ja jag har aldrig trott på samanbyggnad av olika saker, veresig i data/tv eller vitvaruväg.......
Den hära anl ska sitta hos mina föräldrar men hemma så kör jag Linksys, Router och switch funkar klockrent.
//Mats
Ja om dom har funktionalitet för att köra i bryggat läge. Det varierar mellan modellerna. Här är en som kan:
DWL-2100AP kan anslutas som accesspunkt, AP till AP brygga , AP till Multipoint brygga eller klientstation.
DWL-2100AP kan anslutas som accesspunkt, AP till AP brygga , AP till Multipoint brygga eller klientstation.
Tusen tack MathiasS. 
Ska ut på nätet o se var jag hittar den
Ska ut på nätet o se var jag hittar den
FG skrev:
Ja du har helt rätt FG, Normalt är jag ingen förespråkare av trådlöst, varesig för data eller larm pga den låga säkerheten o funktionaliteten, men i det hära fallet är det befogat..........
oändligt stenig mark blandad med lera genom ett litet skogsparti.........Men erbjuder FG sig att gräva så visst ;D ;D Jag kan stå för några bira
Tack för påpekandet MathiasS
Det är en mindre skogs dunge med björk sly o en o annan buske...... men sigten är god rakt igenom.
Området ska även ränsas upp så snart röjsågen är lagad efter viss misshandel i ett stenröse 8) 8)
Trevlig helg önskar jag er alla (ska sätta in min gashäll i helgen så får se om jag lever på Måndag)
/Mats
Det är en mindre skogs dunge med björk sly o en o annan buske...... men sigten är god rakt igenom.
Området ska även ränsas upp så snart röjsågen är lagad efter viss misshandel i ett stenröse 8) 8)
Trevlig helg önskar jag er alla (ska sätta in min gashäll i helgen så får se om jag lever på Måndag)
/Mats