2 661 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Vad ska vi välja
Hej
Vi fick plocka ner vår 25 år gamla TV-antenn i våras, nu är det dags att sätta upp den igen. Men då var det detta med digital-TV som kom upp vilket rekomenderades av företaget som skulla sätta upp antennen. Det jag fastnade på var digital-boxen. Jag tittade runt lite och det är en djungel för mig så jag tänkte be om tips.
* Vi har en (1) TV och vill idag bara se de marksända kanalerna, inget annat.
* Vill fortfarande ha tillgång till Text-TV
* Vill kunna ha en fungerande Video, DVD och digital-box inkopplat samtidigt, vår tv har 2 scart-ingångar
* Vill kunna spela in på video en annan kanal än den vi tittar på
Med andra ord, de funktioner vi har idag i det analoga nätet.
Vilka digital-boxar ger mig dessa tjänster och hur funkar det med alla bolag som ComHem, Boxer, Viasat - måste man välja bland dessa också?
//Anders
Vi fick plocka ner vår 25 år gamla TV-antenn i våras, nu är det dags att sätta upp den igen. Men då var det detta med digital-TV som kom upp vilket rekomenderades av företaget som skulla sätta upp antennen. Det jag fastnade på var digital-boxen. Jag tittade runt lite och det är en djungel för mig så jag tänkte be om tips.
* Vi har en (1) TV och vill idag bara se de marksända kanalerna, inget annat.
* Vill fortfarande ha tillgång till Text-TV
* Vill kunna ha en fungerande Video, DVD och digital-box inkopplat samtidigt, vår tv har 2 scart-ingångar
* Vill kunna spela in på video en annan kanal än den vi tittar på
Med andra ord, de funktioner vi har idag i det analoga nätet.
Vilka digital-boxar ger mig dessa tjänster och hur funkar det med alla bolag som ComHem, Boxer, Viasat - måste man välja bland dessa också?
//Anders
Håller med Jonas_H med följande tillägg ...
1. Skrota VHSen om ni inte har en massa band som ni måste titta på (och inte kan/vill föra över dessa till ett mer beständigt medium som DVD).
2. Satsa på en digitalbox med dubbla tuners och hårddisk. Då kan ni titta på en kanal och spela in en annan, som idag. Denna kopplar ni till Scart 1 på TV.
3. Koppla DVDn till Scart 2.
Med marksänt digitalt finns bara ett alternativ och det är boxer som leverantör av innehåll. Dock ingår en del Canal Digital kanaler där (ex. filmkanalerna Canal+).
1, 2, 4, Barnkanalen och kunskapskanalen är gratis.
Vill man ha 3 och 5 (+ femtielva andra kanaler) kostar det 159/månad.
Se http://www.boxer.se
1. Skrota VHSen om ni inte har en massa band som ni måste titta på (och inte kan/vill föra över dessa till ett mer beständigt medium som DVD).
2. Satsa på en digitalbox med dubbla tuners och hårddisk. Då kan ni titta på en kanal och spela in en annan, som idag. Denna kopplar ni till Scart 1 på TV.
3. Koppla DVDn till Scart 2.
Med marksänt digitalt finns bara ett alternativ och det är boxer som leverantör av innehåll. Dock ingår en del Canal Digital kanaler där (ex. filmkanalerna Canal+).
1, 2, 4, Barnkanalen och kunskapskanalen är gratis.
Vill man ha 3 och 5 (+ femtielva andra kanaler) kostar det 159/månad.
Se http://www.boxer.se
Har själv 2st Force 530T och vet knappt om jag kan rekommendera dem längre. Som med allting idag som skall innehålla mer mjukvara än ...pandy skrev:
[pre] 10 PRINT "PELLE PETTERSSON"
20 GOTO 10[/pre]
så krånglar det av Guds nåde. Verkar som om det bästa är att dra sladden 1gång per dygn för garanterad funktion.
Allt hänger på hur väl man testar sina applikationer innan man släpper demTLovskog skrev:
... men nu när ändå Force är uppe på tapeten, nån som vet om dom kommer att släppa nån mjukvaru-uppgradering efter 63.1 som kom nån gång tidigt i vintras?
Jag såg någon tråd om detta någon annanstans och blev faktiskt lite överraskad över att det säljs produkter med dålig mjukvara idag.
Jag tycker absolut inte att marknaden är mogen för att gå över till DigitalTV ännu. Det kommer säker se helt annorlunda ut på produktfronten om ett eller två år och vara ett helt annat prisläge. Stackars de som tvingas att anpassa sig nu med långsamma kanalbyten och buggar i programvaran.
//Anders
Jag tycker absolut inte att marknaden är mogen för att gå över till DigitalTV ännu. Det kommer säker se helt annorlunda ut på produktfronten om ett eller två år och vara ett helt annat prisläge. Stackars de som tvingas att anpassa sig nu med långsamma kanalbyten och buggar i programvaran.
//Anders
Klicka här för att svara