Kom på när jag läste lite under "Teknik" att vi inte ägnat en endaste tanke åt TV-frågan inför vårat nybygge på landet..
Nu har vi inte haft våra elektriker-möte ännu men jag skulle gärna höra från andra nybyggare hur ni resonerar. Vad är smart att satsa på med tanke på att det analoga skall släckas snart? Har många installerat en vanlig antenn + parabol, och finns det isåfall någon smart lösning inför installationen, t ex kombinerade boxar för antenn/satellit som skickar ut signalerna i huset på ett smidigt vis? Se det som att jag är helt borta på det här området ;D

För tillfället så sätt en dosa för antenuttag i alla rum du kan tänka dig och nått till. Dra sen dessa rör till en knutpunkt. Då är du förbered om/när dcet kommer vettiga komboboxar. Jag väntar mig också lite intresant utveckling på tv över bredbandssidan

Pedda_P skrev:
Kom på när jag läste lite under "Teknik" att vi inte ägnat en endaste tanke åt TV-frågan inför vårat nybygge på landet..
Nu har vi inte haft våra elektriker-möte ännu men jag skulle gärna höra från andra nybyggare hur ni resonerar. Vad är smart att satsa på med tanke på att det analoga skall släckas snart? Har många installerat en vanlig antenn + parabol, och finns det isåfall någon smart lösning inför installationen, t ex kombinerade boxar för antenn/satellit som skickar ut signalerna i huset på ett smidigt vis? Se det som att jag är helt borta på det här området   ;D
Som Mats_o sägr + en tomdosa per antennuttag plus rör till knutpunkten så är du rätt så garderad till en rimlig kostnad. Själv kör jag boxer och det räcker till mina behov.

T
Instämmer med de andra-1 dosa per rum, dra för stjärnnät. Vill du gardera dig helt kör du 1st hf-tät koax i röret samt 1 kat-6 kabel för data.

För koax finns nu uttag med 3 utgångar /radio/tv/satellit,du kör alltså "mf-koppling" i koaxen (45-2300mhz bandbredd).

Kat-6 för data kan alternativt betjäna telefoni då det används 4-pars kabel = 4 telelinjer max om inte data används-det finns moduler för 4 teleuttag per RJ-45 uttag.

Vid centralpunkten bör du också ha en jordskena i stjärnnätet för koax samt kat-6 kabel så du kan utjämna ev elspikar om åskan är nära, även nedslag 500m-2km ifrån huset knäcker lätt modem-lnb och annan känslig elektronik.

Okej, tack. Kan jag ta era texter med mig till elektrikern utan att bli utsatt för vidare frågor som jag inte kan svaret på? ;)

En fråga, RJ-45 är det samma som ethernet-kontaktdon (nätverksuttag)? Och finns allt ovanstående i en enda simpel dosa på väggen? Verkar ju otroligt smidigt ;D

Nä inte vara dumsnål här inte. Dubbla cat6 till varje rum så att man kan köra den ena för data och den andra för tele samtidigt. Kostnaden är marginell och vinsten i smidighet är stor

T
mats_o skrev:
Nä inte vara dumsnål här inte. Dubbla cat6 till varje rum så att man kan köra den ena för data och den andra för tele samtidigt. Kostnaden är marginell och vinsten i smidighet är stor
Om 2 kat-6 och 1 koax på 1,1cm ska läggas i samma rör bör det vara ganska grovt vp-rör så det inte blir tvärnit i någon vp-böj i huset, Kat-6 kablar har förmågan att strula i böjar.

Om inte annat så kan man dra två kat-5 till varje rum istället för en kat-6. Kat-5 är billigare än kat-6 och det är inte så stor skillnad på kat-6 och kat-5 för att motsvara skillnaden i pris på kablarna.
Dra ett rör för tv och ett för data/tele. 16mm går att använda till tv. 20mm till data/tele. För man vet ju inte, kanske vill byta, dra någon mer kabel i röret i framtiden.

Ursäkta mig för att ha varit otydlig

Enligt mitt recept så gör man så att man drar ett rör till den ena dosan, Detta är avsett för tv, man kan dra dubbla rör här om man seriekoppla tv-uttagen

för data/tele så drar man två sextons rör till samma dossa, då har man gott om plats för kabel och det brukar bli billgare än att dra singel 20 iom att dosor med äkta 20:s ingång är dyra. Det går att dra 2 cat6 utp i ett rör om röret är väldraget och med hyffsat vida böjar men det lämnar ingen plats för framtida behov

Skillnaden på cat5e och cat6 kabel är försumbar hos vettiga keverantörer, inte ens 2 kronor metern gör någon större skillnad. På 200 meter gör det 400 vilket motsvarar några få uttag.

T
Det finns en akilleshäl med att seriekoppla antennuttag.
Idag används det mer satellit-mottagare som använder DiseQ-signalering, och om seriekoppling används kan man då bara köra med en sat-mottagare som kan slava olika antenn-positioner. Därför rekommenderar jag varmt stjärnkoppling så att man kan använda flera mottagare i samma system, speciellt med barn i huset.

Jag med men det finns vissa som vill ha serie, därför dubbla rör så att man kan skapa en elektrisk seriekoppling i ett fysiskt stjärnnät

Hej!!

Angående antenn uttag, jag sätter mitt antenn uttag mitt på väggen för att slippa fula kablar från golvet.
Jag får väl tillägga att utaget blir infällt i vägen och kan döljas med ett "lock" ifall man ångrar sig.
Sätter antenn uttag i allarum, även i badrummet.

Funderar smått på att skippa vanlig antenn helt, eller är det kanske fånigt? har ju tänkt satsa på parabol/satellit i vilket fall istället för boxer. Fast jag har inte kollat än ifall någon (typ viasat) erbjuder tvillingbox/kort så ungarna kan ha helt egen tv

Tänk på att du måste ha antingen multihuvuden på parabolen eller dubbla paraboler för att kunna se kanaler från olika transpondrar bara

Bläää, blir tokig snart, att det skall vara så svårt för branschen att ta fram några vettiga alternativ. men det verkar åtminstone röra på sig lite, har sett nya boxar för marksändning som har dubbla tuners, då kan man åtminstone slippa en extra box för videon. Men än känns det inte bra :-[ kommer troligen att beställa en vanlig tv-antenn i allafall och sen se tiden an... det analoga släcks ungefär samtidigt som vi flyttar in i nya huset....

skall man kanske be elektrikern förbereda för en eventuell parabol också? eller löser det sig smidigt sen ändå...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.