Hemmakatten
Fick goda råd och hjälpi annan tråd när vi skulle köpa nya trådlösa telefoner för fast telefoni.

Eftersom jag är totalt ointresserad av mobiler (det räcker att de fungerar) ber jag nu om hjälp med inköp.

Har nu ett abonnemang hos Tele2 som kan sägas upp när om helst. Tänker mig att gå över till ett Fastpris-avonnemang som kostar 499:- per månad. Det innebär 3000 fria minuter, inga öppningsavgifter eller minutavgifter till alla nät i Sverige. Som det är nu ringer jag periodvis för mycket mer varje månad. Telia tar för samma abonnemang 599:- vilket talar för Tele2, eller finns det någon fördel med Telia?

Vi har fasta telefonen (och Internet/ADSL) hos Telia, men har hittils haft Tele2 som förval. Tele2 tar en månadsavgift på 65:-, Telia har 0:-. Tänker mig att betala 15:- per månad och då kunna ringa billiga USA-samtal.

För att sammanfatta; Jag ringer ALLA samtal från mobilen (499:- per månad) utom utlandssamtalen som rings via fasta telefonen.

Det är viktigt vad gäller mobilen att den har bra mottagning. Där vi bor är det ganska knaggigt ibland. Jag har de senaste åren "ärvt" mobil från de andra i familjen. Just nu har jag en äldre vikbar Sony Ericsson som funkar bra förutom att batteriet börjar ta slut.

Är det lönsamt att köpa mobil samtidigt som man tecknar abonnemanget? Fastpris-abonnemanget hos Tele2 kan tecknas utan bindningstid eller med 12 eller 18 månader om man vill köpa en mobil samtidigt. Skall jag satsa på en ny mobil nu eller skall jag vänta och köpa en i butik? (Den sista mobilen jag köpte var en Philips för under tusenlappen med skitdålig mottagning - den slängdes). Vad skall man i så fall köpa från Tele2 eller annan? Att ringa o skicka sms är viktigast. Att ta kort o skicka MMS är trevligt. Ingen musikmobil.

Oj, oj, oj. Detta blev långt. Får se om någon orkar läsa.;)

Jag tror de flesta mobilerna idag uppfyller dina krav. Du verkar vara av samma sort som mig, ringa och sms:a, ingen surf och dyligt (även om det är trevligt att kolla målservice på text-tv via mobilen...).
Kanske skall du satsa på en billig telefon som inte är senaste senaste? Tänk igenom vilka funktioner du vill ha, är bluetooth viktigt? Vill du ha 3g (har själv en 2g och har inget behov att byta)?

Jag har personligen aldrig gillat att binda upp mig på abbonemang, om så skall ske så får de ge fetrabatt. Att binda upp sig med "förhöjd månadsavgift" har aldrig varit ett alternativ.
Är du nöjd med Tele2 idag så kan du lika gärna stanna om det är billigare.

Läste precis att ni hade dålig mottagning, det kan ju vara en anledning till att byta till annan operatör, om denna är bättre.

Redigerat:
Hemmakatten
Jo, billig telefon är helt okej. Men den sista jag köpte själv var ju denna lågpris-Phillipsmobil som hade riktigt usel antenn. Tror att det var för att den hade radio och en del av antennen fanns i hörlurssladden. Använde man inte hörlurarna knastrade det bra mycket. Den var t.o.m. så dålig att grund- och markanläggaren som var här i 10 veckor gav mig en Nokia som fungerade utmärkt tills den föll i bitar för ett tag sedan. Har nu makens gamla avlagda, men den är på sluttampen.

Det är ganska dålig mottagning allmänt där vi bor, vilket man inte kan tro eftersom vi bor i Sthlms län, men det är glesbygd och inte direkt prioriterat antar jag. Telia och Tele2 är de som fungerar hyfsat bra, 3G ganska uselt (grannen har det).

Vi vänder på steken, hur mycket (eller lite) är du villig att betala? Har ingen aning om hur mottagningen är på olika modeller. Men den torde väl vara god annars är det ju bara skräp och inget att ha. Det verkar inte som att Tele2 är villiga att sponsra din telefon (inte många kronor) om du binder upp dig.
Det är nog plånboken din som får bestämma för spec. verkar de flesta klara av numera (fast hur man tar reda på din prio 1, mottagning vet jag ej...).

Hemmakatten skrev:
Jo, billig telefon är helt okej. Men den sista jag köpte själv var ju denna lågpris-Phillipsmobil som hade riktigt usel antenn. Tror att det var för att den hade radio och en del av antennen fanns i hörlurssladden. Använde man inte hörlurarna knastrade det bra mycket. Den var t.o.m. så dålig att grund- och markanläggaren som var här i 10 veckor gav mig en Nokia som fungerade utmärkt tills den föll i bitar för ett tag sedan. Har nu makens gamla avlagda, men den är på sluttampen.

Det är ganska dålig mottagning allmänt där vi bor, vilket man inte kan tro eftersom vi bor i Sthlms län, men det är glesbygd och inte direkt prioriterat antar jag. Telia och Tele2 är de som fungerar hyfsat bra, 3G ganska uselt (grannen har det).
Klarar du dig utan nymodigheter så skulle jag prova en Nokia 1200, den kan ringa och skicka sms. Riktigt bra batteritid på grund av den monokroma skärmen. Det var länge sedan telefonerna gjordes för att vara bra att ringa med. :) Jag behöll väldigt länge en Nokia 2110i, den kunde man ringa i "bunkern" på mitt gamla jobb, det var den enda som klarade av det.

Jag är en av dem som skulle vilja ha en vanlig "sorge"mobiltelefon UTAN följande: Kamera, Musik spelare, GPS, Internet, MMS, PMS, AIK, MFF, DIF, Radio, toutch screen, miniräknare och annat s..t?
Jag vill ha en "VANLIG" mobil TELEFON som det bara går att ringa med och ta emot samtal. (Ev. SMS men med bluetouth för säkerhet/handsfree i bil och "telefonbok".)
Tacksam för tips om en sådan finns.

Låter som att du vill köpa min gamla Ericsson T39.... Sorry, not for sale! Försök få tag på en beggad, kan inte kosta dig många kronor om någon ar villig att sälja. Bästa telefon jag ägt, med "stora" batteriet så klarade den 2 v. utan problem (dock inte mkt samtal)
http://www.blocket.se/vi/19059652.htm?ca=11_s&last=1 (skämt?) verkar onekligen dyrt för en så gammal telefon.

Vill du ha en ny finns Nokia 3109 Classic. Tämligen avskalad men med Bluetooth. Lite extra krafsfunktioner är det nog svårt att helt slippa ifrån.

Hemmakatten
Funderingen från min sida var om jag skulle ta ett "fast pris"-abonnemang utan bindningstid eller, om det vore billigare, binda 12 eller 18 månader och köpa en telefon via Tele2.

Vid närmare eftertanke så tar jag ett abonnemang utan bindningstid och köper en ny mobil (någon av de av er föreslagna) från butik/internet när min nuvarande tar slut.

Tack för all hjälp! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.