5 269 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Vad är en DNS-cache ?
Hej,när jag reparerat anslutningen till internet så kommer det upp ett fönster där det står att DNS-cachen rensas,vad är detta för nåt ??Kanske nån här kan svaret.
Märker att datorn blir snabbare efter detta men vet inte vad det är
Märker att datorn blir snabbare efter detta men vet inte vad det är
Hejsan!
Normalt så sparar (cachar) din dator alla namnuppslag (DNS-uppslag) för att slippa fråga varje gång.
T.ex. Du skriver in byggahus.se i webbläsaren, din dator översätter det till 89.221.240.227 och du får fram sidan. Nästa gång du skriver in byggahus.se så behöver inte datorn fråga eftersom den redan vet vilket IP-nummer du skall surfa till. DNS-cache är helt enkelt en tabell som håller koll på namn och IP-adresser.
Att datorn blir snabbare beror säkert på något annat. Kan vara en massa saker som öppnar olika nätverksanslutningar, när du reparerar så försvinner dom för att sedan öppnas igen efter en stund.
/Roger
Normalt så sparar (cachar) din dator alla namnuppslag (DNS-uppslag) för att slippa fråga varje gång.
T.ex. Du skriver in byggahus.se i webbläsaren, din dator översätter det till 89.221.240.227 och du får fram sidan. Nästa gång du skriver in byggahus.se så behöver inte datorn fråga eftersom den redan vet vilket IP-nummer du skall surfa till. DNS-cache är helt enkelt en tabell som håller koll på namn och IP-adresser.
Att datorn blir snabbare beror säkert på något annat. Kan vara en massa saker som öppnar olika nätverksanslutningar, när du reparerar så försvinner dom för att sedan öppnas igen efter en stund.
/Roger
DNS är det system på Internet som översätter mellan domännamn (tex http://byggahus.se) och ip-adresser (89.221.240.227). När du skriver in ett domän-namn i adressfältet på din webbläsare så kontaktar din dator en DNS-server på Internet för att få den här översättningen gjord. För att spara tid behöver datorn inte slå upp samma adress om och om igen. Därför lagras de senaste adresserna lokalt på din dator. Det är det som är DNS-cachen.
Din dator BORDE inte bli snabbare, utan tvärtom. Dock går de här uppslagen så fort att användaren näppeligen märker av dem.
Din dator BORDE inte bli snabbare, utan tvärtom. Dock går de här uppslagen så fort att användaren näppeligen märker av dem.
Inte troligt att det är DNS-cachen som slöar ner systemet. Ett sätt att testa är att när du tycker att datorn är seg så starta en kommandotolk (cmd.exe), i Vista som systemadministratör och kör kommandot 'ipconfig /flushdns'. Blir det ingen skillnad testa 'ipconfig /registerdns' vilket är ungefär samma sak som händer när du reparerar anslutningen.
Klicka här för att svara