Finns det någon kunnig som vet om det är någon skillnad på att koppla upp datorn via gprs/mobiltelefon eller att använda gprs direkt från applikationer i mobilen? D.v.s. märker nätet någon skillnad? (Att det kan göra skillnad om man surfar via en fördefinierad "portal" fattar jag, men i det här fallet så verkar det räcka med att ange rätt APN.)

Texten nedan är klippt från Telenors hemsida. (Jag har frågat deras support om maxtaxan 19kr/dygn gäller även när man kopplar upp datorn via telefonen. Jag fick svaret att det inte gör det, men erfarenheten har lärt mig att supportpersonal sällan har koll på något mer än dom fem vanligaste frågorna så jag tänkte dubbelkolla här också.)

============================================================
Maxtaxa för mobilsurf

Surfa med din mobiltelefon för max 19 kr/dygn inom Sverige!
Med Maxtaxa på får du kostnadskontroll när du surfar med din mobil via kopplingspunkt/APN services.telenor.se.

Nu släpper vi alla villkor, så att du kan surfa på vilka sidor du vill, streama, ladda ned filer och använda applikationer obegränsat och ändå få maxtaxa. Gör vad du vill – alltid med kostnadstrygghet!

Mobil.telenor.se
På mobil.telenor.se har vi samlat allt du behöver och lite till direkt i din telefon. Här ser du på tv, lyssnar på en bok, hittar nya vänner, laddar ner musik, läser Aftonbladet, hittar recept, får sportresultat och mycket mera.

Kom igång
Har du en ny mobil är den förinställd med rätt inställningar och du surfar för maxtaxa 19 kr/dygn direkt. Under Frågor & svar ser du hur du kontrollerar om du har rätt inställningar/kopplingspunkt och hur du lägger in dem.

Maxtaxa gäller enbart vid mobilsurf via kopplingspunkten (APN) services.telenor.se i Sverige. Datatrafik i utlandet debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet. Dataförbrukning upp till värdet 19 kr/dygn debiteras enligt gällande pris per Mb, dock max 19 kr/dygn. Ett dygn avser 00-24

Fråga:
Behöver jag göra några inställningar för att få tillgång till tjänsten Maxtaxa?
Svar:

Nej. Nästan samtliga telefoner vi säljer är förinställda med rätt kopplingspunkt (APN services.telenor.se eller services.vodafone.net) för mobilsurf, vilken vid användning automatiskt ger priset Maxtaxa.

Fråga:
Vad kan man göra med den "gamla" maxtaxan (9kr)?
Svar:

Man kan surfa runt på vilka sidor man vill med mobilens inbyggda webläsare, hela tiden med kostnadstryggheten max 9 kr/dygn. Vid övrig dataförbrukning gäller rörlig prissättning - 15kr/Mb, inte maxtaxa.

Vad mer kan man göra med den "nya" maxtaxan (19 kr)?
Utöver att surfa med mobilens inbyggda webläsare, kan man förbruka data på även på andra sätt, med fortsatt kostnadstrygghet av 19 kr/dygn. Man kan till exempel använda nerladdningsbara applikationer som förbrukar data, e-postklienter i mobilen, använda andra nerladdade webläsare, spela spel etc. Du väljer själv, det finns inga begränsningar för hur man förbrukar sin data.
============================================================

Hejsan!
Det är olika sätt att koppla upp sig på.
Med mobilen anger du APN som du skriver men för att använda datorn måste man använda mobilen som modem och då gäller andra inställningar.
Läs lite mer om modemkoppling här. http://www.telenor.se/224.jsp

Varför operatören begränsar maxtaxa till mobilen beror väl mest troligt på att man inte surfar lika mycke i mobilen som man gör med en dator.

/Roger

Tack för svaret.

Jag trodde inte det var någon större skillnad på att använda telefonen som modem och att använda applikationer i mobilen. Det är ju inget egentligt telefonnummer man "ringer upp" utan det är väl snarare ett kommando till mobilen att koppla upp sig. Även i modemfallet så används ju t.ex. APN som angivits i telefonen.

Kolla med telenor om dom inte har ett paket som gäller oavsett surf, ett sådant har jag från tele2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.